Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Handsvedan….

• Handsvedan….

Publicerad av johanc på 19 augusti, 2004 vid 21:44

Äntligen kom vinden och idag lyckades jag till slut med några planande gippar.. Dock är jag lite bekymrad över mina slitna såriga händer och hur de skall kunna hålla för ytterligare fyra dagars surfing.. Är det någon som har nåt tips förutom handskar och Pete Townsends devis “The pain is a part of the experience”

Undrar

JohanC

anonym-anvandare svarade 20 år, 4 månader sedan 11 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • klang

Medlem
    20 augusti, 2004 vid 07:59

Det tar hårt på händerna efter ett uppehåll. Ett tips kan vara att skölja händerna i dricksvatten i pauserna och lägga på lite antibakteriellt när man kommer hem, allt för att minska på infektioner etc.

Förhårdnader i händerna kan vara bra att fila ner när de blir för stora.

/R

• poopzilla

Medlem
    20 augusti, 2004 vid 08:31

Har man redan fått problem med händerna är det lite sent att göra något åt. Annars är mina tips:

1. Ta en paus innan händerna blir svampiga, se till svampigheten har gått bort innan du går ut igen.
    2. Smörj in händerna med fet kräm före och efter varje pass på vattnet. Ska du segla flera dar, så smörj morron och kväll också. Jag brukar använda Helosan, som finns på apoteket. Den är även antiseptisk.
    3. Störst risk för blåsor när man är ordentligt överriggad. Går det att segla mindre segel så gör det.

Ju varmare det är i vattnet (Västindien typ) desto större risk för blåsor och än viktigare att ta hand om händerna. På Margarita var favorittricket att lägga Super Glue i blåsorna! Det funkar, men att lägga epoxi i öppna sår är inget som kemikalieinspektionen rekommenderar.

Thomas

• palle-kuling

Medlem
    20 augusti, 2004 vid 13:28

Fet salva direkt efter passet för att slippa blåsor. Flera ggr.
    Har du redan fått blåsor under passet så är det inte mycket att göra åt dem.
    Bara att bita ihop.

• kamaaina

Medlem
    20 augusti, 2004 vid 15:50

KVINNOR…..det e bar o koer till det bloer….

• Johan!!

Gäst
    20 augusti, 2004 vid 21:25

Köp en gammal bom med tjockt grepp.
    Jag blir tokig på de nya bommarna som jag får feta blåsor av.
    Jag har aldrig riktigt förstått vitsen med dessa?

Tyvärr är det inte så lätt att hitta en ny bom med tjockt grepp!

//Johan

• herodude

Medlem
    20 augusti, 2004 vid 21:30

asso tycker nästan tvärt om men jag har en neilpryde bom med tjockt grepp som är din för 600:- + ev. frakt (Inklusive hängsele tampar… )

• johanc

Medlem
    21 augusti, 2004 vid 11:49

Nä gubbs.. det blev vilodag idag… Hål på 4 fingrar, fick börja dagen med att tömma en varblåsa på ett femte och så satte jag gräsfenan i smalbenet igår så idag ligger jag still och blöder lite stillsamt… Men imorgon dammar jag väl av min gamla Boomerang-bom och kör järnet igen på Haga…

C ya

JohanC

• e_axel

Medlem
    21 augusti, 2004 vid 16:08

Fick problem med mina händer förra söndagen…var på apoteket och hittade en tejp som funkar att köra med ett litet tag, så det inte blir värre iallfall….men man får gå upp ibland o byta..

• strom

Medlem
    21 augusti, 2004 vid 20:26

Jag köpte en kräm på apoteket som heter “Repair” som fungerar bra. Den är mjukgörande och skall även reparera skadad hud. Värt ett försök i varje fall. Information från apoteket.se:

Locobase Repair kräm oparfymerad, utan konserveringsmedel
    (Yamanouchi)

i första hand avsedd för:

– torr, fnasig eller sprucken hud på händer, fötter, ben, armar och övriga kroppen.

– förebyggande behandling för dig som utsätter din hud för stora påfrestningar.

– komplettering och uppföljning till behandling av eksem med kortisonsalvor

Huden tillförs fett som det normalt skulle ta flera dagar för huden att själv framställa . Normalt räcker det med en insmörjning per dygn.

Innehåller varken parfym, konserveringsmedel eller färgämnen. Fetthalt 60 %.

• mrstral

Medlem
    22 augusti, 2004 vid 10:19

Hmm…skulle behövas idag efter både vindsurfing och klättring igår. Törs man fråga vad en sån “mirakelkräm” kostar??

• strom

Medlem
    22 augusti, 2004 vid 11:30

Den lilla tuben kostar 43 kr, den verkar dock vara väldigt dryg så det känns inte som ett rån direkt.

• tdk

Medlem
    22 augusti, 2004 vid 15:27

Bah!! Bara att slita in sig! grin.gif Annars lär sig inte händerna vad som gäller.. Annars finns det ju silvertejp! Bra att laga allt med.. Även trasiga händer! Surfa på nu!!!!

• johanc

Medlem
    22 augusti, 2004 vid 20:00

Tjipp boyz!!

Var faktiskt ute och luftade 4.7:an idag på Haga med mina nyinköpta handskar-tung underarmspump direkt… Således av med handskarna å så fick man blöda lite istället… Men den värsta smärtan kom efteråt när man hade rakat sig inför fästmöns hemkomst…. Locobase Repair är nog betydligt bättre än after shave mot ömmande händer……

smirk.gif

JohanC

• anonym-anvandare

Medlem
    22 augusti, 2004 vid 20:24

På dunkerbeckcenter sa de till mig att gloves are for women så jag körde en hel vecka 5h per dag. Varje morgon var det jobbigt då man hade hunnit få sårskorpor på blåsorna men efter ett tag i vattnet så kände man inte av det så mycket. Det visade sig dock att man kan få permanenta besvär jag har nämligen fått ärr i handflatan under långfingret vilket gör att man snabbare får blåsor där idag trots att det var 98 som jag var på kanarias. Prova att köpa tunna längdåkning hanskar typ lillsport om du får mycket blåsor.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Handsvedan….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.