Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › häng- el. sittsele? (till dr masse + er andra)
-
häng- el. sittsele? (till dr masse + er andra)
Publicerad av q-lobo på 2 maj, 2002 vid 18:36vad är egentligen skillnaden mellan dessa två? folk säger olika och jag undrar nu om någon kan reda ut varför det finns 2 alternativ, själv kör jag med hängsele men funderar på att testa en sittsele. den enda direkta skillnaden jag kan tänka mig är att kroken sitter lägre på en sittsele samt att det ev. kan vara lättare att balansera vikten. å andra sidan får man mer stöd för ryggen av en hängsele.
så dr masse. du som är en grym teoretiker, kan inte du förklara skillnaden för mig?!
(släng gärna in kommentarer på märke och modeller så jag vet vad jag bör satsa på att köpa)🙂
dr-masse svarade 22 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Det går snabbare med en sittsele. Medans en midjesele ger bättre rörlighet. Att segla fort är bekvämare i en sittsele än i en midjesele, men man blir mer rörelsehandikappad.
Sammanfattningsvis iaf. -
Jag skulle nog vilja säga att det är lättare att få tryck på mastfoten med en sittsele än en midjesele pga av att man kan hänga mer neråt än utåt. Detta gör (tycker i alla fall jag) att man kan ta bättre höjd genom att “sitta” i selen och pressa ner lä-kanten på brädan genom att sträcka på vristerna. Jag tycker också att det är lättare att köra överriggad med sittsele eftersom man har mer kraft/tyngd att lägga på. Däremot är det krångligare att kroka i/ur vilket gör att en midjesele är överlägsen i vågsegling. Dessutom slipper man de där banden som ska samsas med familjelyckan mellan benen vilket kan räcka som motivering för en midjesele även om det inte gäller våg eller freestyle segling.
-
Ah, äntligen ett ämne att bita i för en sann vindsurfteoretiker! (ähum, om du vill läsa något som liknar ett normalt svar kan du med fördel hoppa direkt till sista meningen)
Till att börja med så åker ju riktiga män bräda med ren muskelkraft. Legender såsom Craig Maisonville, Robby Naish samt Pelle på Landet har samtliga förevisat sin enorma armstyrka genom att kunna ligga och köra i timtal utan att ens fundera på att kroka i.
Sen dök det ju upp några mesproppar i mitten på sjuttitalet som tyckte att varför hänga där som en vante när det friskar i lite å muskelgrabbarna åker iväg som om de hade limmat fast händer och fötter till sin utrustning? Sagt och gjort, en usel hängsele konstruerades.
Här finns det teorier om att det i själva verket var muskelgrabbarna som kom fram till diverse hängselkonstruktioner under de första tio levnadsåren av detta för oss klenfisar oundgängliga hjälpmedel. Dessa tidiga konstruktioner gick i stort sett samtliga ut på att få användaren att se oerhört fånig ut, klämma ihop brukarens bröstkorg på ett så smärtsamt sätt som möjligt samt ge obefintliga möjligheter till att kroka ur och därmed förmedla våldsamma kastfall. Förnedring åt de som körde med hängsele var tanken.
Men klenfisarna gav sig inte. De första flytvästliknande skapelserna med en pytteliten fyrkantig platta med krok på, typ en sån som man har till lås på ladugårdsdörrar, kom att förbättras. Själv minns jag med en liten nostalgisk tår i ögonvrån min otroligt fräcka Race Marine hängsele med coola ryggplattor, rosa och grå samt en fett BRED (det var det som gällde) krok.
Min finurlige, och om möjligt klenare än mig, vän Ulrik köpte i ett svagt ögonblick denna ögonsten av mig, vände upp å ner på den och vips! så var han ägare til en sittsele! Briljant! Såg ut som smuts, samlade upp halva Mälaren när han gjorde sina patenterade ass-dips, men en sittsele var det. Ulrik var kung.
Nästa läskiga ögonblick i hängselens historia var när muskelknuttarna insåg att de blev omåkta av klenfisar. Få saker får vindsurfsporten att utvecklas så snabbt och omvälvande som när detta omvända styrkeförhållande inträffar… (varför tror ni att det finns 12.5 i Formula? ;-).
Något smartskaft insåg att man borde mecka ihop en sele som man kunde sitta i. Typ sådana som klättrare använt i evigheter… (här kan man ifrågasätta vindsurfindustrins kollektiva intelligens, borde ju inte varit sådär jätteklurigt att fixa detta enorma steg, eh?). Den ena versionen mer anatomisk än den andra fanns snart i var mans mun, öh, butik och när en tokkrallig legend som Fred Haywood sågs åka väldigt fort med en sittsele så var det bara å dega upp för de flesta av oss.
Sittselar satt nu på var mans sits. Utom Robby Naishs, men han är ju lite udda.
Som alltid ligger man ju som klenfis ett steg fel i coolhetsutveklingen inom vår sport ständigt och jämt, så jag hann ju inte mer än njuta av sittselen så började en ny generation vågåkande grabbar racka ner på oss sittseleägare.
“Nej, nej, det här går ju inte! Inte kan vi vågåkare förknippas med räjsing å Fred Haywood!”. Så Angulo, Randle å Waltze å andra hawaiianska agendaägare trollade snabbt fram den ursprungliga hängselvarianten (“bröstsele” ibland kallad) å hottade till den. De höll på med såpass krångliga manövrar att kastfallen blev så hårda med sittselar att de föredrog den något mildare varianten som en högre krok erbjöd.
Ett par riktigt balla grabbar tyckte att hängselen var snyggast som ett rejält bälte, knipsade av axelbanden i samma veva och vips! så var midjeselen född.
Och inte blev det bättre av det här för oss som försökte fatta vad som stod på… Robby körde midjsele i räjsing, Dunken åkte vågor med sittsele och mittialltihop stod Mark Angulo med en bröstsele som var j-igt läcker.
så jag körde vidare med min Fred Haywood Anatomic Snoppbuster (den var inte så skön i just det partiet). Att jag varken hade råd eller ork att handla nytt lämnar vi glatt därhän. Det hela gick så långt att jag faktist nästan började känna mig lite coooooool när jag var i stort sett ensam om att åka sittsele i vågor i vad som garanterat var en av de äldsta konstruktionerna på vattnet.
Till slut förbarmade sig mina vänner över mig, eller så skämdes de så mycket över min daterade look att de insåg att akut hjälp var nödvändig. Brorsan såg till att langa in en ny sittsele, som iofs är sex-sju år nu och lagom till mitt inträde som muskelman, vadå “gubbe”?, då jag passerade tre sköna decennier så dök en midjesele upp i samlingen.
För er som plågat er hela vägen hit så kommer någon form av sammanfattande “svar” på q-lobos ursprungliga fråga sammanfattat i en mening:
Sittsele används mest i räjsing och åka fort eftersom den är skönare att åka länge i, midjesele ger lite mer rörlighet och används för mer manöverorienterad segling och denna till synes enkla tumregel ignoreras alltsomoftast eftersom folk verkar göra lite som de vill i alla fall, midjeselar syns i Formula-sammanhang och sittselar återfinns på freestyleåkare så gör som du vill så blir det säkert bra fast jag håller mig till tumregeln och är jättenöjd med det hoppas det funkar för dig med.
Något som dock alltid är rätt är kliva ner i drickat med en urgammal och solblekt Fred Haywood Anatomic Snoppbuster Harness för segling i dubbel mast på Hookipa.
Enkelt, eller hur?
Surfa På!
-
Fantastiskt bra!!!
En till av doktorn som platsar bland Favoriter.//JIMMY
-
Kul läsning men du missar att syftet med selen är att man ska hänga ut i den, inte sitta i den. Därför är det riktiga namnet hängsele.
-
Hänga ut å hänga ut… å det här skriver du nu, kunde besparat mig en massa knappande… 😉 Alla selar oavsett modell är ju hängselar… Själv väntar jag med spänning på “TV-soff selen” med fjärkontroll, den vore skön…
Surfa På! (öh, ere någon som fattat prognoserna till helgen, blir det vind eller inte?!?)
-
Hoppet är det sista som överger människan (vindsurfaren)…
//JIMMY
-
Håller på att slita håret av mig.
wetteronline säger 8.0-10.7 m/s
theyr säger mellan 5-6 m/s
och smhi säger 3-6 m/svem skall man hålla på?
wetter naturligtvis men jag undrar jag. nåväl nord = fruvik på värmdö runt 12:00.jag håller tummarna!
-
….som ett litet tillägg kan jag bara säga att Fred Haywood Anatomic Snoppbuster Harness fortfarande funkar alldeles utmärkt. De nedre regionerna har också klarat sig såpass att den (med viss hjälp av frun) lyckats frambringa en liten brorsdotter åt dr Masse.
Annars så väntar jag bara på att dr Masse ska dra ner på surfandet och istället haka på mig på golfbanan…..ooooppppsss, nu svor jag visst i kyrkan.. 😉
Golfa På!
/dr Masses brorsa -
att ens insinuera att jag skulle ha varit på en golbana i andra syften än att med en hårt åtspänd Fred Haywood Anatomic Snoppbuster sele speedsegla i de fina dammarna är ju ett tydligt tecken på att vi alla har okända bröder… 😉 (jfr Jaques Brels okände bror Kjell Brel…)
Det vore nästan lika dumt som att jag mitt under den allra bästa surfsäsongen skulle åka till Irland för att spela golf. Det händer ju inte. Öh.
Jag lägger hela min skål av framtida förhoppningar i visionen att min brorsdotter skall hedra hela sin familj med att om fjorton år sådär ställa släktens första klockrena Pushloop i Guincho med fullkoll på grejorna (och inte hålla på med moderatbandy).
Golf, nä, där blev det fel…&¤&& Surfa På!
Logga in för att svara.