Taggad: 

• hängsele….

Publicerad av Oregistrerad på 14 augusti, 2007 vid 20:18

ni som seglar formula…hur långa hängsele linor har ni …jag är 1.80 ska köpa hängselelina till mitt 12,5 antar att dom jag har haft till mitt 6,5 är för korta..
    eller?

the_novice svarade 17 år, 3 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • swe-496

Medlem
    14 augusti, 2007 vid 20:24

Hur långa är de du kör på din 6,5.a?
    Jag kör Neil Pryde 24″ till alla mina segel 10,0 – 10,8 och 12,4.
    Tycker det känns bäst.
    Ett tips är att skaffa justerbara och testa dig fram.
    Vindsurfing.se har riktigt bra sådana.

Det kan skilja lite i längd på de fasta linorna när det gäller olika märken.
    24″ är inte riktigt 24″…….

• rasmus_w

Medlem
    14 augusti, 2007 vid 22:45

Fyller i lite. Just till formula har jag fått för mig att justerbara linor är en riktig höjdare, fast jag bara har ett formulasegel och ingen bräda. Jag kortar alltid ner mina linor så mycket det går när jag ska kryssa, jag upplever att jag kryssar bättre då. På slören släpper jag i stället ut linorna till max, så jag kan få riggen långt fram utan att stå med tyngdpunkten alltför rakt över brädan.

Finns det riktiga formulaseglare som gör på det viset? Vill minnas att Jimmy hade två uppsättningar linor, en lång för slör och en kort för kryss.

• swe-496

Medlem
    15 augusti, 2007 vid 09:26

Klart det finns det Rasmus, men det är en hel del känlsa. Jag har i år gått över till fasta NP 24″ linor.

Långa linor på undanvind underlättar en del när det blåser.
    Men i tävling är justerbara linor ytterligae ett moment att hålla på med vid upprundning till kryss. Blir inte riktigt optimalt om man vill komma upp i bra höjd tidigt vid en upprundning.

• the_novice

Medlem
    15 augusti, 2007 vid 12:45

Efter årets tävlingar i Halmstad och Båstad så kör jag numera med dubbla justerbara tampar… 😀

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.