Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hängsele
-
Hängsele
Publicerad av linnuz på 11 augusti, 2008 vid 20:44Tjena.
Har ett “nytt” vindsurfingpaket nu som jag ska försöka lära mig köra med.
Är det en fördel att ha hängsele? Eller är det nästan ett måste?
Jag väger runt 55, så jag kan inte hänga i bommen så mycket.Men vart finns billigaste hängselarna att köpa?
carl-r svarade 16 år, 3 månader sedan 13 Medlemmar · 20 Svar -
20 Svar
-
När du kommer upp i planing kommer du inte att orka hålla i riggen särskilt länge. Då kommer du automatiskt att vilja ha en. 🙂
På köp&sälj här på steffo så finns de billigaste hängselarna. -
OKej =)
Fast man behöver inte hängsele “för” att plana?
Utan det är bara för att orka hålla sig kvar i planingen? -
Precis 🙂
Om man är lat och tillräckligt med vind kan man kroka i innan man är i planing men om man kollar t ex på Guy Cribb’s tips så ska man vara urkrokad för tidig planing.
Sedan bör man lära sig hålla planingen utan att vara ikrokad eftersom det är ett måste för att kunna gippa i fart.
Ju mer du kör utan hängsele desto mer muskler bygger du, du får mer känsla för riggen, och du undviker onödiga kastfall i början. Som sagt, du kommer att märka när du behöver selen. 🙂 -
Du kommer aldrig orka hålla på med vindsurfing i planing om du inte kör med hängsele. Otroligt jobbig och mjölksyran kommer spruta i underarmarna. Köp en sele!! Helst en midjesele.
-
Du kan vänta med selen tills du lärt dig grunderna, annars kommer du bara landa i seglet hela tiden. När du sen vill ha mer fart så leta på en beggad midjesele.
-
Okej, bra =)
Då ska jag vänta med sele ett tag,
Oscar, jag är fjorton så jag tror inte jag får så mycket mjölksyra i armarna. -
Du kan vänta med sele ett tag som sagt. Själv körde jag i många år utan sele, förstod inte att det gjorde någon skillnad. Visst är det jobbigt men man får bra styrka och seghet i armarna för framtiden 🙂 När man sen börjar köra med sele kommer det att ge ett lyft till seglingen då det både går fortare och bekvämare.
Men som sagt, innan man behärskar grunderna är det nog bara läskigt att koppla in sig och få otäcka kastfall. -
@Carl R 489202 wrote:
Precis 🙂
Om man är lat och tillräckligt med vind kan man kroka i innan man är i planing men om man kollar t ex på Guy Cribb’s tips så ska man vara urkrokad för tidig planing.Det där har jag aldrig riktigt greppat. För mig har planingstrick nummer 1 nästan alltid varit att kroka i.
-
Håller med, kroken åker i på väg upp ur vattenstarten för mig, så när framfoten går i stroppen är selen ikrokad.
-
Blåser det mycket verkar man kunna göra på många olika sätt och det blir ändå planing. Men det är när det blåser lite då Guy Cribb pratar om sin “missing link”, dvs att hänga lågt, ej ikrokad, med kroppen, raka armar, framhanden långt ner på bommen och frambenet sträckt, pekandes framåt. Då utvecklas en väldig kraft i seglet. Och i morgon skall det blåsa i Skåne, tjoho!:grin:
-
Jag har också svårt att pumpa igång planing då jag inte är ikrokad.
Men med hängselen i sträcker jag fram midjan/seglet så långt jag kan utan att få kastfall , sen låter jag hela kroppen utföra pumpningen och jag kommer upp i planing efter en eller två sådana manövrar.
Men med Guy cribbs missing link o-ikrokad har jag aldrig fått till viktfördelningen… får bra drag, pumpar, men lyckas alltid få för mycket vikt på fötterna på något vis…och stannar oftast upp helt. -
Om du pumpar med hela kroppen kan det hända att det är själva pumpningen som stör förloppet. Guy Cribb förordar en pumpning som sker i huvusak med en cirkelgående inskotning där man inte stör mastens lutning, inte sliter i hela riggen med kroppen. Om det blåser tillräckligt säger han att man gör bäst som du beskriver; haka i direkt, in i stropparna så fort som möjligt innan planing och fram med bäckenet över centrumlinjen och eventuellt några pumpningar.
-
Linnuz;489277 wrote:Oscar, jag är fjorton så jag tror inte jag får så mycket mjölksyra i armarna.
Det där förstod jag inte?
Får man inte mjölksyra förräns man är myndig? Eller är man på något sätt immun i tonåren? 😀
:confused2: -
Ettt nybörjarperspektiv på Linuzz fråga:
Började själv vindsurfa i somras. Körde utan sele de första gångerna. När jag vågade mig ut i lite mer vind (läs: när majoriteten här på forumet ändå aldrig skulle överväga att åka hemifrån) blev det tidvis väldigt tungt. Mjölksyra i armarna är väl ok, men jag tyckte det framför allt var greppet i händerna/fingrarna som blev ansträngt mot slutet av ett pass. Men visst går det att plana utan hängsele.
Satte därefter på mig hängsele och lååånga tampar (justerbara, ut med dem max) och tränade sedan att bara kroka i/kroka ur så ofta jag vågade utan att egentligen behöva hängselen. När det blåste lite mer kunde jag snart åka längre och längre sträckor med selen inkopplad och bibehållen kontroll. Nästa steg blev att flytta runt tamparna tills seglet känns balanserat och inte för hem- eller utskotat om jag inte använder armarna.
Använder sittsele och tror hittills att den största nackdelen är att kroken hamnar längre ned. Så det behövs längre tampar plus att jag kan tänka mig att det är lite svårare att lära sig. Men det känns otroligt bekvämt och passar mig.
För mig innebär selen att jag orkar åka längre pass och det kan väl inte vara fel :laugh: Armträning blir det massor av ändå. Väger själv 87 men kroppsvikten allena är nog inte så viktig i sammanhanget. Den behöver ställas i relation till dimensionerna på resten av din utrustning, främst kanske hur stort segel du använder. Och du har ju också 32 kilo mindre än jag att försöka få med dig upp i planing.
Lycka till!
/Stefan
-
@cosmosurfer 491994 wrote:
Om det blåser tillräckligt säger han att man gör bäst som du beskriver; haka i direkt, in i stropparna så fort som möjligt innan planing och fram med bäckenet över centrumlinjen och eventuellt några pumpningar.
Det stämmer precis så hur jag gör.
Ska träna mer på Cribbs metod i lättare vind. Att försöka att inte ändra lutning på masten är inget jag fokuserat på eller uppfattat tidigare. Jag har nog dragit åt mig hela riggen….
Tack för tipset.
Logga in för att svara.