Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hängsele för töser?

  • Hängsele för töser?

    Publicerad av anonym-anvandare på 9 juli, 2004 vid 07:38

    Hej!
    Är det någon som har tips på en midjehängsele som sitter bra även på oss töser? Det blir min första sele, så den får gärna vara enkel att lära sig med…
    TACK för tips! 🙂

    saru svarade 19 år, 12 månader sedan 7 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • oscar

    Medlem
    9 juli, 2004 vid 07:39

    Pro-Limit har speciella selar för tjejer. http://www.surfbutiken.nu och http://www.pro-limit.com

  • hjeltman

    Medlem
    9 juli, 2004 vid 08:14

    Även North-Sails har tjejselar.
    http://www.activesports.se

  • toka

    Medlem
    9 juli, 2004 vid 08:34

    Hej du!
    Hade samma fundering som du för ett tag sedan. Problemet med en vanlig midjesele blir ju ofta att de trycker på både revben och höftben om de ska sitta bra kring midjan. Mitt tips är att verkligen köpa en sele som är gjord för tjejer. Alltså smalare på sidorna så att trycket kommer mellan höften och bröstkorgen istället för över.

    Jag hittade flera som funkade bra ur den här synpunkten. DaKines Wahine, ProLimit-selen, NorthSails Cross Elle… Det var den sistnämnda jag till sist köpte. Dels för att den satt skönt, och så för att det var julrea på den… smile.gif

    ProLimit-selen var väldigt bekväm, men jag tyckte inte den hade samma stabila stöd i ryggen (den går inte lika högt upp).

    Elle-selen har ett quicklock-system, samma som ProLimit. Alltså du ställer in storleken bara en gång med remmar på sidorna och sedan när du använder den är det bara att trycka ihop den snabbt och lätt.

    Om du inte kan spänna selen ordentligt kring midjan för att den trycker på höfterna eller revbenen, så kommer kroken sitta för löst och åka upp ovanför själva selen.

    Så prova så mycket som möjligt! Tyvärr är ju inte tjejmarknaden så tacksam… Det är inte alla affärer som har någon över huvudtaget, och framförallt inte flera olika modeller. Bor du i Shlm eller Göteborg är det lättare. Har du kontakt med någon surfklubb så finns det säkert andra tjejer där som har selar som du kan låna och prova!

    Lycka till!!

  • wahine

    Medlem
    9 juli, 2004 vid 10:13

    Hej,

    jag köpte en wahine sele som jag är tyvärr är missnöjd med eftersom kroken inte sitter fast ordentligt och när jag har kört ett tag sitter den nästa uppe vid näsan (lite överdrivet). Jag har provat prolimits sele och den känns bättre eftersom kroken är fixerad, så som neilprydes selar är numera. Jag håller med om att prova så många som möjligt, själv vill jag ha en sele som är liten över ryggen. Ett annat råd är att tänka på att själva “knäppanordningen” sitter bra även när du kört ett tag.

    Lycka till!

    //N

  • toka

    Medlem
    9 juli, 2004 vid 10:41

    Ja, den DaKine selen jag fick låna hade jag faktiskt också det problemet med! Var lite osäker då på om det bara var jag som inte spände tillräckligt mycket. Det känns i allafall mycket bättre på CrossElle-selen med ProLimits variant på krok.

    Sedan kan ju det problemet komma mer eller mindre beroende på stance och hängselelinor och sånt om jag har förstått diskussionerna här på Steffo rätt…

  • zehlertz

    Medlem
    9 juli, 2004 vid 21:22

    Jag tror man får labba en del med dom flesta selar innan dom sitter riktigt bra.
    Jag får alltid efterdra min sele när jag har kört en liten stund för att den töjer sig.

    Gör jag inte d så blir d samma sak (att krogen blir helt slapp o hänger)…

    Jag tyclker d e bättre att dra karborren lite lösare runt magen o sen spänna hårdare i själva krogen efterhand när den töjt sig lite…
    Drar man sjävla krogen hårt så kommer den ju ändå att flexa lite när du hänger i selen .
    Då kommer kraften där den ska vara o man slipper onödigt tryck runt magen. (Tycker d kan göra j*vligt ont efter ett tag om selen sitter för hårt)

    Borde ju vara ungefär samma för tjejer såsom killar bara man hittar en modell som passar skapligt.

    Sen kör man ju inte selen efter ett tag….jag fick riktigt ont på höftbenen i början men selen mjuknar lite om man själv vänjer sig efter ett tag.

    Hur gick d med brädan föresten?…fick du sålt den?
    Min tjejkompis verkar inte veta riktigt vad hon vill….så hon väntar nog lite m o köpa bräda!

  • saru

    Medlem
    11 juli, 2004 vid 17:12

    ett annat tips är att köpa en “knatte-sele”. jag köpte en juniorsele från neil pryde, sitter helt perfekt! och billigt med smile.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hängsele för töser?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.