Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hängsele – Freeride

• Hängsele – Freeride

Publicerad av hzon på 8 september, 2005 vid 07:13

Tjena jag är en glad vindsurfare som söker en bra och bekväm hängsele för freeride segling.
    Person uppg:(193 cm & 86 kg).

Utrustning: x-ray 150L, Zeroseven 8.6

Vet om att det finns många erfarna freeridseglare på forumet.

Det vore snällt om ni kunde ge några tipps och råd ang köp.

MVH Andy

canoya svarade 19 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • jester

Medlem
    8 september, 2005 vid 07:46

Jag rekommenderar valfri sittsele, faktiskt. Är helt överlägsen midjeselen (i mitt tycke iaf) om man skall köra stora freeride eller race-prylar. Blir så oerhört mycket lättare att få ner kraften i mastfoten via bommen med sittsele. Är ju aningens svårare att kroka i, men det lär man sig ganska snabbt. Själv kör jag med NP-selar, och dom funkar fint.

• the_novice

Medlem
    8 september, 2005 vid 08:03

Jag rekommenderar helt klart midjesele wink.gif
    Antar att du inte är så erfaren efter som du ställer frågan och midjesele är lättare att kroka i och ur med och jag tycker man får bättre stance och kan hänga ut bättre jmf med sittsele där man lätt tenderar att sitta ner, särskilt för nybörjare.
    Stora segel är inget problem, kör själv 9.8 segel med midjesele, möjligen är sittsele bättre om man vill upp i farter över 30knop…

Ett problem man kan uppleva med midjesele är att den kanar upp men det gäller bara att ha rätt storlek och att dra åt den hårt i midjan så är det inga problem. Sittsele kan å andra sidan krossa känsliga/vitala delar på kroppen…

• hstrom

Medlem
    8 september, 2005 vid 09:27

Jag håller med Jester… Jag kör midjesele nu.. men ska du köra freeride så e sittsele mkt bekvämare… speciellt om du kommer köra lite längre sträckor… tycker man blir trött i ryggen om man bara ligger o bränner med midjesele..
    Svårheten att kroka i eller ur är en vanesak.. Jag tror inte det är så stor skillnad på att lära sig.

/Jonas

• hzon

Medlem
    8 september, 2005 vid 09:44

Tack för svaren! Jag tror att det blir en sittsele för min del. Jag kör ofta med segel över 7.5 så då är det nog skönt med en bekväm sittsele.

Hoppas ni får många härliga surfdagar även i höst! smile.gif

• svanvik

Medlem
    8 september, 2005 vid 10:15

Jag har motsvarande dina mått 196 cm resp 92 kg. Jag tycker det är skönt med extra stöd för ryggen både när jag seglar och vid eventuella kastfall. Jag använder en sittsele som är hög i ryggen och med 4 infästningspunkter vilket gör att man kan variera krokhöjden. Fungerar suveränt för mig. Har nu en Da Kine XT hade tidigare en NS Ergo Track. Båda fungerar utmärkt.

• canoya

Medlem
    9 september, 2005 vid 08:09

Jag tycker precis tvärt om. Man hänger ut mycket bättre med sittselen än med midjeselen. Man har mycket mer rörelsefrihet i överkroppen med sittselen vilket gör att man kan kompensera för vindvariationer mycket lättare och dessutom får man lite mer hävarm på kroppsvikten.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hängsele – Freeride

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.