Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing -Hängsele linor-

• the_novice

Medlem
    23 april, 2005 vid 14:12

Tjena Rambo, klart du skall skaffa justerbara linor det är kanon! Kostar väl en hundring mer men sedan kan man justera bomhöjd och linlängden oberoende av varandra och medans man seglar (linorna alltså).
    Ett problem med fasta linor är ju att längden aldrig stämmer med märkningen och det kan vara allt möjligt beroende av tillverkaren. Jag har tidigare kört med 24″ linor från lite olika märken och ingen av dom har samma längd! När jag mätte på monterade linor så fick jag följande: Local spirit var knappt 22″, Gaastra var ungefär 24″ och NP var drygt 25″…. tongue.gif

Annars kör jag med följande ungefär:
    9.8 segel: 28-30″
    7.5-8.4: 25-26″
    3.7-6.4: 23-24″

Midjesele till samtiliga men bomhöjden varierar rätt mycket, från ögonhöjd på 9.8 till axelhöjd på vågseglen!

Men nu kör jag ju inte ngn Freestyle eftersom jag är helt kass på det….

• tiki

Medlem
    23 april, 2005 vid 14:38

Svar till:

Vad är då felet me Dakines tampar? Jo, att ingen tar in dom i sverige. Har tidigare lovat att fixa det själv senast till nästa säsong. Tills dess får man passa på att köpa nåra par i Klittmöller shopen när man är där. Kostar 150-160 Skr, mkt prisvärt.

[/ QUOTE ]

Surfslusken-Ila, vi har just fått hem ett parti hängselar och tampar från Da kine. Vi har fasta i alla längder. Håller med om att 24″ regerar. Fast visst verkar fabrikanterna inte vara överens om hur långt 24″ egentligen är. Ännu kan jag inte kommentera längden på 24″ från just Da kine.

//Ila – din evige segelstorlekspreferens/Jonas

http://www.onwater.se

• the_novice

Medlem
    23 april, 2005 vid 14:45

Kan ni inte ta in ngr justerbara från DaKine också/istället dom är mycket bättre…

• JOHN_j_RAMBOO

Gäst
    23 april, 2005 vid 14:53

Nah..justera bara linor ser jag inget behov av, ser inte va dem skall vara bra för..aldrig kännt att jag behöver justera något när det gäller dem.

Därimot en “fikus-mastfot” hade vart något wink.gif
    En sådan man kan pumpa ner nedhalet i vattnet utan att behöva demolera hela riggen på land.

• the_novice

Medlem
    23 april, 2005 vid 15:33

Smaken är ju olika, men eftersom jag har samma bom till allt från 3.7 vågsegel till 6.4 freestyle så tycker jag att jag vill kunna justera bomhöjd och linlängden oberoende av varandra och beorende på hur mycket det blåser mm.
    Har bla kört med DaKines justerbara i drygt ett år utan problem, innan dess körde jag av ett par fasta linor (Gaastra märkta med 24″) och lyckades sedan inte hitta “rätt” längd igen med fasta linor…

Vem vill inte ha en fikus-mastfot, fast det kanske är värre att missa en Willyskipper med en sån! crazy.gif

• herodude

Medlem
    23 april, 2005 vid 17:19

justerbara suger kuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuk jag har det nu fsn så värdelöst så det inte finns, det som är cp är att där man drar åt själva tampen mot bommen den har liksom fastnat på insidan av själva spännet som man justerar skiten med så det är as jobbigt att flytta linorna fram och tillbaka..

• s66

Medlem
    23 april, 2005 vid 19:30

Jag har ju talat om för dig på plats vad det är som gäller pojkslusk!(El Yaque)…haha
    # Hög bom (inte för hög) ger dig skjuts i prylarna och lyft i brädan
    # Hyffsat långa tampar (dock inte för långa), ger dig en känsla av kontroll samt att du inte får klaustrofobi-känslan att du håller på att få kastfall. Kan förebygga många överaskande manövrar.

OBS! Allt är ju naturligtvis personliga inställningar, men efter att jag har kollat på alla som tävlar i PWA samt EFPT i Wave/ Freestyle så har jag nog inte sett ngn som har under 28or…stora som små killar.
    Själv har jag fasta NP 28 och jag hade gärna kört 30 om Surfers hade tagit hem det.
    Alltså….höj bommarna+ längre tampar= KONTROLL!!

Andreas S-66

• JOHN_j_RAMBOO

Gäst
    23 april, 2005 vid 19:50

HAHA! det jag hörde från dig var något som gick in genom ena örat, å ut genom det andra.

Jag tror på ditt sistnämna, personligt å indivuellt..samt att det är mera som en FLUGA med långa tampar å hög boom wink.gif

alltså..pröva å känn efter va som passar dig= KONTROLL!!

Tackar för mina 20″‘s å lagom hög boomcool.gif

• surfslusken

Medlem
    23 april, 2005 vid 19:57

Andy för i he..vete, vi hade ju det här snacket redan i Pozo 2001! Och du höll då med om att långa tampar var till för gorillor (bla dej) och dom som envisas med att köra “tysk blöja” (bla Vidar Jensen o Lasse) för oss övriga funkar 24or fint!

• surfslusken

Medlem
    23 april, 2005 vid 20:05

Jonas!

Det säger du nu!?? Jag fick beställa min Dakine sele från england, fick den i förra veckan, men ni kanske inte hade den supersexiga “Midnight Blue”ändå? cool.gif Men inte ens shopen där hade fasta Dakine tampar på lager.

Ni ska väl ner hit till Varberg kristiflygare helgen har jag hört ryktas. Kan du inte plocka med nåra tampar till mej då?

• tiki

Medlem
    24 april, 2005 vid 06:55

Ila-pöjken!
    Tar med linor förstås. Det dröjer inte länge tills det blir en tur neråt.

Våra Nexus-selar var i din läckra midnattsblå färg. Fast Thermoform II var dock elegant svarta.

Vi ses därnere när högtrycket gett vika.

Hälsn..Jonas

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing -Hängsele linor-

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.