Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hängsele till en tjej
-
Hängsele till en tjej
Publicerad av pure på 13 juni, 2007 vid 16:23Min tjej är sugen på att börja använda hängsele när hon vindsurfar. Hon har provat min sitt sele och tyckte det funkade bra. Men jag är lite osäker på vad hon bör köpa.
Jag läste i ”Boards” tror jag det var att en midjesele alltid åker upp förr eller senare och att man får putta ner den. Detta var enligt tidningen mer påtagligt hos kvinnor på grund av timglas formen.
Så egentligen går min fråga ut till dom tjejer som vindsurfar eller killar som har tjejer som vindsurfar. Vad rekomenderas?
—
Såg att det fanns speciella midje hängeslar för tjejer.. e det nått o ha kanske?pure svarade 17 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Jag använder hängsele (och är tjej) och tycker att det funkar kanon!
Började lära mig med en sittsele men tycker mycket mer om hängselen för att den är så skön att ha på sig och lätt att ta på och av.. Har inte själv något problem med att den åker upp och ner.. men det beror som du säger lite på kroppsformen… Har hon möjlighet att testa en sittsele och jämföra med en hängsele så är det ju det bästa! -
@wind-lover 390076 wrote:
Jag använder hängsele (och är tjej) och tycker att det funkar kanon!
Började lära mig med en sittsele men tycker mycket mer om hängselen för att den är så skön att ha på sig och lätt att ta på och av.. Har inte själv något problem med att den åker upp och ner.. men det beror som du säger lite på kroppsformen… Har hon möjlighet att testa en sittsele och jämföra med en hängsele så är det ju det bästa!Tack för svaret… lutar oxå mer åt att den midjesele skulle vara bäst för henne.. så det får nog bli en sån.. kör du med en ”dam” variant eller en vanlig?
-
@pure 390082 wrote:
Tack för svaret… lutar oxå mer åt att den midjesele skulle vara bäst för henne.. så det får nog bli en sån.. kör du med en ”dam” variant eller en vanlig?
Har en dam-variant.
-
Kör en midjesele, damvarianten är säkert ingen dum ide. typ en sån här: http://surfbutiken.se/products.php?cid=20&pid=52
-
Vad roligt at din tjej vill testa!
Jag har haft en gammal midjesele (är också tjej) som inte satt så bra utan gled upp väldigt lätt och fastnade över revbenen. Troligen hade selen för liten ”ryggplatta” som inte gav ordentligt stöd hela vägen runt, den satt inte stabilt kvar på plats. Vidare var kardborrbandet framtill för brett och pressades upp av höfterna. På de nya midjeselarna för tjejer är detta åtgärdat och kardborrbandet är smalare. Jag har just köpt en pat love ”ludo” som jag är väldigt nöjd med. Har bara testat den med våtdräkt dock, av erfarenhet sitter den ofta bättre på plats då pga friktionen.http://www.skidsport.nu/sommar/vindsurfing/default.asp?SeId=0&s2=0&c=129&Aid=4230#
-
Om hon inte planerar att bara segla slalom/speed så tycker jag att hon ska ha en midjesele. Mycket lättare att röra sig i.
Jag har testat lite alla möjliga, både herr och dam, och har gillat dem allihop. Men det man ska tänka på är att inte skaffa en för stor sele.
Har haft en dakine herr, en prolimit pure girl och just nu har jag en naish herr som funkar perfekt. Alla har varit bra på olika sätt.
Som första sele är det nog bra att köpa en sele för tjejer, då är det svårt att misslyckas.
Lycka till!
-
Det är nog bara att prova sig fram. Jag har haft dammodell innan men var inte riktigt nöjd. Kör nu med herrmodell och det verkar passa min midja bättre, eller om det är ryggen, vet ej
Håller med övriga om att man blir rörligare/smidigare med midjesele. En annan sak är att det blir lättare att kroka i och ur också (såvida man inte har väldigt korta linor då..), vilket kan underlätta i början.
-
Tack för alla svaren.. känns ju bättre o veta vad som gäller för det är ju viktigt att hon får en så positiv upplevelse som möjligt så hon vill fortsätta..
jag längtar mer än henne på att hon skall komma upp i planing bara för att få se hur glad o speedad hon kommer bli
Logga in för att svara.