Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hängsele tips
-
Vad gäller midjeselens nybörjarvänlighet så har jag mina tvivel, även om de är baserade på en antik sele.
Min första sele var en bröstsele, för er som inte minns så är det en midjesele med axelband. Jag tyckte den var helt värdelös, den åkte hela tiden upp så kroken satt alldeles under hakan eller så, vilket naturligtvis betydde att linorna kändes för långa och inget funkade. Efter en sommar köpte jag en sittsele och förträngde att jag hade haft en bröstsele. Med sittselen funkade seglingen genast och seglingen förbättrades enormt.
Några år gick och en dag upptäckte jag min gamla bröstsele. Jag hade lånat ut sittselen till brorsan så jag tänkte att då provar jag väl bröstselen under tiden då. Döm om min förvåning då den inte åkte upp en centimeter, kroken satt nästan lika lågt som med sittselen och det var inga problem att segla med riktigt långa linor och rejält tryck i seglet. Däremot var det inget vidare bekvämt, selen klämde rejält kring midjan.
-
Jag lyckades köpa min första midjesele förra året i Large eftersom den passade bra i butiken. Eftersom jag var nybörjare förstod jag inte att den satt för högt upp men nu har jag verkligen märkt att den är förstor eftersom jag inte kan hålla den på plats så jag kan tänka mig att med en sittsele så riskerar man inte det problemet även för nybörjare.
Föresten.. Skall nu köpa en sittsele så jag skulle vilja veta vilken som rekomenderas och i vilken webshop man kan köpa den.
Logga in för att svara.