Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hängselelinor?

Taggad: 

• Hängselelinor?

Publicerad av anonym-anvandare på 21 oktober, 2002 vid 10:54

Hej!
    Jag behöver lite råd om hur långa linor jag bör ha. Jag är 178 och väger c:a 70 kg. Jag har Cutre 26″ idag och är orolig för att de är för långa. Är det någon som har synpunkter på detta?
    MVH Hugo

anonym-anvandare svarade 22 år sedan 1 Medlem · 5 Svar
  • 5 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    22 oktober, 2002 vid 09:33

Längden är högst personligt. Det som är bra för din stil och storlek kan vara helt fel för någon annan. Generellt gäller att man har kortare linor på kryss och längre på undanvind. Vissa seglare kör med dubbla linor. Tycker själv detta är lite krångligt.

Att köra med justerbara linor är en bra kombination. Man kan ta in dem på kryss om man behöver och släppa på undanvind vid behov. Men oftast hittar jag ett bra trim som jag sen kör med hela tiden.
    Med korta linor blir det svårt i lättvind på kryss, om man inte hinner kroka ur i ett vindhål, och reser riggen upp så sitter man liksom fast då bommen är för hög, man får stå på tå för att komma ur, eller så trillar man i med riggen över sig.
    Har man för långa linor trillar de ur kroken på kryss.

Pro-Limit har mycket bra justerbara hängsele linor.
    Det är bara att testa dig fram.

• anonym-anvandare

Medlem
    27 oktober, 2002 vid 16:14

Jag tycker att det är jättesvårt att få till hängselelinorna på rätt ställe på bommen. Om man optimerar tamparna för kryss så känns de jättefel när man kör slörar eller länsar. Får ligga och dra med bakhanden så man får kramp direkt!
    Hur gör ni? att känna in “tryckpunkten” när man står på land och justera därefter verkar ju bara fungera om man sedan hamnar i samma vindläge på vattnet?

/beginner som är ruskigt tacksam för svar….

• anonym-anvandare

Medlem
    27 oktober, 2002 vid 21:56

det är likadant för mig….jag får dessutom placera dom olika för olika vindar…är det så för alla?….vilken längd kör ni egentligen med därute…..:-)

• anonym-anvandare

Medlem
    12 november, 2002 vid 10:03

sedan jag hörde att Per hade 22 linor har jag kortat mina till det samma och numera måste jag gå bak och “hoppa i”. Upplever flera fördelar med denna stil.
    -Sebastian-

• anonym-anvandare

Medlem
    12 november, 2002 vid 12:06

Ok….gick ner till cutre 24’…kortare blir det inte….lite ovant att behöva gå bak men jag tror att det kommer funka när man får in vanan…man får inte sitta för då kommer man för nära bommen men vid full planing är det ganska behagligt när man kommer ut ordentligt med kroppen vid kryss…kan tycka att dom är lite korta vid halvvind…men man får väl böja lite på benen för att inte skota in för mycket…..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hängselelinor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.