Senaste nytt Forums hängselelinor

• hängselelinor

Publicerad av anonym-anvandare på 24 september, 2003 vid 18:03

Jag har använt mig av tekniken att flytta fästpunkterna på bommen för att få kortare linor. Nu börjar jag fundera på om inte detta är rätt dåligt. Jag har ju 4dm mellan fästena. Kan ni förklara hu detta påverkar jämfört med tajtare fästen?????

anonym-anvandare svarade 21 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • lars_k

Medlem
    24 september, 2003 vid 18:10

Det är dåligt eftersom hängselelinan måste glida i kroken varje gång du ändrar skotningen i seglet. Flyttar du ihop linorna helt blir det friktionslöst, lätt och ledigt att skota. Ett visst avstånd kan dock vara bra, friktionen i kroken ger lite stabilitet. En smaksak…
    Vill du ha kortare linor köp nytt. Det finns inga genvägar =)

• steffo

Medlem
    24 september, 2003 vid 18:11

Du får en stelare rigg om du har fästena långt ifrån varandra och det blir svårare att korrigera skotningen.
    Om du har dom helt ihop så kan det bli lite väl instablit om man är ovan. En till två handbredder mellan tamparna brukar fungera bra.

Prova sök funktionen, ämnet har garanterat diskuterats förut.

/Steffo

• anonym-anvandare

Medlem
    24 september, 2003 vid 18:15

Ja, har rätt ofta haft svårt att hitta flytet utan fått spänna mig mkt, kanske kan bero på det? Nu är jag iaf ifärd med att försöka få upp stoppknutarna till ett par justerbara linor

• nordgren

Medlem
    24 september, 2003 vid 18:37

Skaffa kortare tampar!
    Jag har mina fästpunkter ca 3 fingerbredder ifrån varandra, fungerar super tycker jag, väldigt rörligt och fritt blir det.
    Så jag tycker helt klart att du ska skaffa nya kortare linor!

• anonym-anvandare

Medlem
    24 september, 2003 vid 18:54

nu har jag fått upp knutarna, så imorgon åker de på. provar Steffos råd 1-2 handbredder. hur långt bak på bommen ska man börja testa? Jag har haft de långt fram innan, men det beror kanske på att jag hade så långt mellan fästpunkterna. Provade flytta bak, men det kändes fel, kom för mkt bak på brädan tyckte jag… Hmm allt började när jag bytte bom tror jag, kändes bättre innan.

• lars_k

Medlem
    24 september, 2003 vid 19:06

Linorna ska sitta där du har tryckcentrum i seglet. Rigga och ställ dej i vinden och känn på draget i seglet. Kolla var du har händerna när det känns som om du håller lika hårt med båda. Mitt mellan händerna har du tryckcentrum. Sätt linorna på var sida om denna punkt. Brukar vara ca 1/3 från masten av bomlängden. Du kan behöva fintrimma placeringen senare, grejen är att riggen ska kännas neutral och balansera i linorna. Du ska i princip kunna hänga i riggen enbart i linorna. Då är de perfekt placerade.

• nordgren

Medlem
    24 september, 2003 vid 19:19

Precis som Lasse K sa så ska man kunna balansera riggen utan att just hålla i något.
    Ligger jag ute och kör så kan jag i princip släppa tagen och riggen ligger som den ska.
    Ett riktmärke att börja prova efter är att lägga fingrarna mot bomfästet och sedan ha tamparna där armbågen är på bomen. Men det beror ju på bomlängd armlängd wink.gif och så. På nya segel så finns det en markering där tryckcentrum är, där ska linorna sitta.
    Det hela är lite trixigt att få till optimalt så man får pilla lite fram och tillbaks. tongue.gif

• mtomas

Medlem
    25 september, 2003 vid 08:07

Kan ni stå upprätt och vara ikrokade? När jag har bommen ganska högt kan jag nätt och jämnt kroka i, men när jag lutar mig bakåt och börjar köra känns linorna lite för långa ändå.

• frog

Medlem
    25 september, 2003 vid 08:15

Nej jag kan inte stå upprätt och vara ikrokad pga väldigt korta hängseletampar. Kör jag kör upprätt/icke planing så kör jag utan att vara ikrokad. Det jobbiga kan vara att när man te.x. tappar planing och måste gå till icke ikrokad så måste man “hoppa” ur ikrokningen. Men det är ju för planing man riggar…..

• anonym-anvandare

Medlem
    25 september, 2003 vid 09:34

Ju mer erfaren man blir destu högre tenderar man att sätta bommen. Nybörjare kan ibland tycka att brädan tenderar att lova upp för mycket innan fullplaning. Likaså skall man inte ha för långa tampar. Om du håller handen på bommen mellan linorna och tampen går att få över armbågen tycker jag personligen att linorna är för långa. 24 tum är lagom för wave/freeride medans 22 är lagom för formula, tycker jag.

Hälsningar

Snobben

• nordgren

Medlem
    25 september, 2003 vid 10:26

Ja det är precis att jag kan kroka i om jag inte har planing och är mer upprät om jag sträcker på mig.

• anonym-anvandare

Medlem
    25 september, 2003 vid 20:17

Det kändes bättre idag med de nya linorna, med fästena mkt tajtare ihop.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums hängselelinor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.