Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hängselelinor på bommen
-
Hängselelinor på bommen
Publicerad av inge på 25 augusti, 2003 vid 08:22Hej!
Tänkte höra med expertpanelen om vart man ska plasera sina hängselelinor.
Fördelar resp nackdaler med följande.
Placering av hängselelinor långt fram, mitten eller långt bak.
/Inge_frippe_ svarade 21 år, 2 månader sedan 9 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Jag föredrar att ha balans i linorna, dvs. att du får lika mycket kraft i båda armarna. annars får du bara stå och bryta åt något håll och det resulterar i trötthet. Vidare är det enklare att göra olika enhands och no hands hopp vid perfekt balans.
Hälsningar Fnassel. -
Placera dem så att du har draget lika fördelat över båda armarna när du har fullt drag i seglet. Ju tätare du sätter fästena, desto lättare blir det att göra små justeringar i skotningen, skulle jag tro.
-
jag körde med mina jävligt långt framf örrut och tyckte inte det var några problem som helst, men sen en dag, då vinden lös med sin frånvaro och inspirationen flödade över mej så gorde jag slag i saken och flyttade bak mina linor till balanspunkten.
Vilken skillnad. -
Skulle tro att hängselelinorna ska längre bak vid hårdare vind just pga att du då har högre fart och behöver skota hem mer, du seglar ju mer på fartvinden och riskerar inte att glida i sidled eftersom du har högt tryck på fenan.
När vinden är svagare behöver du se till att minska trycket i sidled och därför öppna seglet lite mer, då vill du hellre ha hängselelinorna längre fram. Men justera efter den vind som du planerar segla mest i under dagen.
-
Jag tillhör inte expertpanelen men kan komma med ett litet tips.
När du riggat klart ditt segel så ställ seglet i vidriktningen…kroka i dig i tampen och justera tamparna så att det känns bra och stabilt. Då har du också möjlighet att skota in lite grann och känna om du behöver justera mer.
-
Lättaste sättet att avgöra åt vilket håll tamparna ska flyttas åt är att känna efter vilken arm man blir tröttast i. Blir man tröttast i högerarmen på ena bogen, flytta de tamparna lite ditåt. Dessutom måste de justeras om så fort man trimmar om, drar man lite mer uthal ska tamparna med lite bakåt. Det är ju lätt värt att lägga lite tid på att få dom helt rätt, surfingen blir roligare, och framför allt orkar man köra längre.
/jeppo, som inte får surfa på minst tre veckor för sin läkare. Fan! Vad ska minisker egentligen vara bra för?
-
Instämmer med övriga, när du kan släppa bommen med någon av händerna då har en bra placering. Sen finns det väl lite individuella placeringar men börja så då är du på rätt väg.
-
Och när man kan släppa bommen med bägge händerna är det ännu bättre!
/jeppo
-
Som jag ser det finns det inget alternativ, linorna ska sitta mitt i seglets tryckpunkt. Har man linorna sitter kvar på bommen lär man sig efter ett tag hur mycket man behöver flytta dom fram och tillbaka beroende på vilken segelstorlek man använder (längre fram på mindre segel…).
Ett tips som jag läste i Boards var att tryckpunkten i seglet ligger ungefär 1/3 från masten. Dom använde ett resårband med 1/3 utmärkt. Sätter man fast det bandet i bakkant på bommen och håller det mot masten kan man ta tag i 1/3 dels markeringen och se var mitten på hängselelinorna bör vara. Men det känns lite overkill, det är lika lätt att placera linorna på ett ungefär och sticka ut och känna efter, linorna går ju att flytta ute på vattnet. Optimalt placerade är de när man kan släppa både fram och bakhanden (ej nödvändigtvis samtidigt…) och fortfarande ha balans i grejjorna.
Avståndet mellan linorna är kanske en smaksak, men jag kan säga att jag tycker riggen blev mycket mer lätthanterlig efter att jag satt ihop linorna till en hands bredd eller lite mindre. Sitter linorna bara rätt placerade (se ovan) så har man fortfarande full balans i riggen./F.
Logga in för att svara.