Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Hängselelinornas placering?
-
Hängselelinornas placering?
Publicerad av s på 1 augusti, 2005 vid 07:16Hehe!!!
Klart att jag som total icke-speedare skall in i detta forum också! Våg- och freestyle är mer min grej och jag tror aldrig jag varit över 25 knop med mina grejerMen jag har faktiskt en seriös fråga som ni kanske kan svaret på!?
Hur monterar ni era hängselelinor för att få max speed och tidig planing?
Jag läste i en artikel om att pro-killarna inom freestyle har hängselelinorna väldigt mycket bakmonterade för att få tidigare planing och speed. Det stog att de inte kunde släppa framhanden, om de ville det tog de framför hängselelinorna med bakhanden.
Den optimala längden sa de också var 28” (mer individuellt än placeringen).Jag har även sett denna tendens i super-cross. Men där är det ju mest speedande freestyleseglare som seglar så man kanse inte kan dra några slutsatser av detta.
Jag själv har långa linor (30”) men jag har ap-armar så det är nog OK.
Jag brukar balansera dem så att riggen är i total balans då jag har full fart.För min egen del tyckte jag det lät intressant för att det skulle ge tidig planing, farten är inte oviktig men inte lika viktig.
Men vad är era erfarenheter av detta?
Ger det märkbart bättre planing och fart att montera bak dem? Eller är det bara obekvämt?
Tips?/Staffan
hjn svarade 19 år, 7 månader sedan 13 Medlemmar · 29 Svar -
29 Svar
-
Mycket intressant fråga som jag också gärna skulle vilja ha svar på!
Kom igen nu alla speed-dudes. Visa nu varför ni behöver ett eget forum med massor av uttömmande svar kring speed-frågorna.
-
Hmmm… Det där med hängselelinor är ju extremt personligt. Många segelsnurrare har ju bommen över skallen (ser tokigt ut, tycker jag), och toklånga linor. Själv kör jag med ganska låg bom, och inte allt för långa linor (24″), och placerar linorna neutralt, kanske några mm bakom den neutrala punkten.
Detta funkar bra för vanlig slalom-segling, pga bristfällig vind, har jag inte hunnit experimentera med linorna vid speed-segling.
Men det är som Staffan antyder, pga att vi alla ser olika ut så får man anpassa sig efter hur man ser ut rent fysiskt, både vikt och längd (och styrka)
-
Knatte
Gäst2 augusti, 2005 vid 07:01Själv kör jag med 24″ hängselelina och låg bom. (Brösthöjd kanske)
Funkar bra för mig, men samtidigt har jag svårt att plana tidigt.
Men det hänger väl i viss mån ihop, med låg bom/korta linor. Mina selar sitter nog ganska långt fram, absolut inte långt bak jämnfört med ”nollpunkten” -
E det inte så att ju mer tryck man har i seglet ju längre bak hamnar tryckpunkten… O Speedseglarna seglar ju oftast med större segel o har fett med tryck… Så då borde det väl vara naturligt att ha tamparna längre bak…? Iofs så e ju speed seglen stabilare än ett ”vanligt” segel oxå men… Bara en tanke som slog mig….
Själv har man ju börjat bli en sån däringa segelsnurrare… -
Fördelen med en massa lattor och cambers är just den att tryckpunkten inte flyttar sig. Det är en av anledningarna till att man kan hålla så stora segel..
-
Jo.. jag vet att dom e stabilare… har iofs bara kört segel med 3 cambers… o det tycker jag nästan e 3 för många… hehe
Men dom e ju som du säger mkt stabilare… men ni vill ju oxå ha riktigt fett med tryck… o då tänkte jag att tryckpunkten kanske flyttas något bakåt ändå…
Eller? -
Brösthöjd låter väldigt lågt? Jag trodde alla speedseglare körde jättehög bom, men ni kanske inte kör så snabbt heller..
-
Knatte
Gäst2 augusti, 2005 vid 11:01Låg bom = ger kontroll vid maximalt överriggade förhållande.
Har du hög bom, så kan du inte hålla ner brädan, då trycket försvinner från mastfoten..
Brösthöjd och brösthöjdMen så högt upp att jag kan använda sittsele och 24″ hängselelinor..
-
Svar till:
Brösthöjd och brösthöjd
Men så högt upp att jag kan använda sittsele och 24″ hängselelinor..
[/ QUOTE ]
Jag kör 24 tummare å sitsele, och har bommen strax nedanför axlarna, funkar as bra!
-
Kör själv både korta linor 22″ och har dem lite lite framför centrum… och det är nog sant det där för jag har då aldrig planat tidigt
Däremot kör Johan Andersson linorna ganska långt bak (i min smak iallafall) och tror han kör 26″ linor…
Han brukar oxå plana lite tidigare än mig, och kan oftast oxå gå lite högre med bibehållen planing en mig…
Så man kanske får mer kraft med den setupen!?
…eller så är det tekniken det skiljer på, eller prylarna.Intressant faktiskt & nu har jag nått å skylla på när ja inte planar iallafall
-
Svar till:
Brösthöjd låter väldigt lågt? Jag trodde alla speedseglare körde jättehög bom, men ni kanske inte kör så snabbt heller..
[/ QUOTE ]
Nä, det trodde jag också. Janne (alias Speed-Janne) sa något om det strax innan han speedade förbi mig i 33,5 knop inne i shitbay i Fiskebäck: ”Äh, det är bara att köra upp bommen och våga hänga i!” För det var tydligen så speedseglarna hade. Då jag förselog högre bom och längre linor sa han dock nej för med för långa linor kan man tydligen inte stänga till mot brädan i full slör. Men hög bom gav tydligen mer okontroll… Men jag skulle inte tro att grabbarna som seglar 45 knop tycker att de har total kontroll…
/Staffan
-
Tja Staffan,
Jag kör med bommen förhållandevis högt ( ungefär en decimeter från max på mina RS5or) och använder varo-hängtampar som ska vara 20-26″ och har dom på det längsta, men dom är nog lite längre och det känns ”skitgott”. Jag har satt dom tätt ihop och lite bakom tryck/balanspunkten. Jag har inga som helst problem att stänga till mot brädan med seglet, snarare tvärt om då jag inte har fullt tryck i trasan. Det kan kanske bero på att jag seglar med midjesele… vad vet jag? Jag inbillar mig att jag får upp seglet mer med längre tampar och har mer att spela på då det börjar barka åt skogen.
//
Johan -
Nu har jag testat att montera bak dem.
Jag drog bak dem 3-4cm bakom det perfekt balanserade (då jag kan segla långa sträckor i full fart med båda händer släppta).
Det gav ett jäkla drag upp i planing så det är nog riktigt som PRO-killarna säger. Det ger ju som sagt ett framhandsdrag så det tog en stund att vänja sig. Först var det såpass mycket drag framåt att det kändes som jag skulle tippa över framåt. Men jag tyckte att jag snabbare kunde kliva i stropparna. Det var nästan en förutsättning förresten, då draget var såpass mycket framåt. Snabbare i stropparna och upp i planing därefter alltså.
Väl i fart kan jag inte säga att det var någon märkbar skillnad på toppfart, men nu har ju inte jag världens snabbaste bräda direkt – så det kan jag nog inte uttala mig om.
Belastningen på armarna blev dock annorlunda, mer nötande på framarmen. Detta belastade min tennisarmbåge lite för mycket så jag monterade tillbaka en del. Nu har jag dem någon centimeter för långt bak, det är fortfarande så att jag knappt kan släppa framhanden (med lite balanserande i hängselen går det). Men det är inte lika stor belastning på framhanden så min tennisarmbåge håller sig lugn och fin.
Så var det med det.
Har någon annan testat?
/Staffan
-
Vill bara svara på detta.
Johan Gerlander kör med bommen i pannhöjd. (33.7 knop)
Robban kör med sin högt. (34,5 knop)
Dom backade mina linor till sex nävar från det svarta på en localspirit bom.
Tryckte upp bommen svinhögt tyckte jag (hakhöjd)
Sedan tryckte dom fram mastfoten framför mitten i boxen.
Allt detta stred mot min uppfattning vad som är rätt.
Men fakta är att det blev riktigt bra.
Brädan släppte tidigare körde 6,7 i 14-15m/s utan problem
Sedan slapp jag slagen av gropig sjö.
Min största bräda är bara 243 lång.
Johan G åker ju världen runt och hämtar tips.
Så tjejen och jag har allt annolunda.
Hon djävligt låg bom (Janne Ekman flyttade ner den för henne för ett tiotal år sen sen har den aldrig kommit upp)
Hon kör mastfoten väldigt lång bak.
Jag upplever att brädan planar tidigare och att jag har mer kontroll.
Men du Staffan kör väl med midjesele och kan ha bommen relativt högt. S-77 kör med sin bom svinhögt jag kan inte ens få i hans linor i selen inte ens med trampolin
Kenneth
PS men hon tycker likadant om sina inställningar
Så här sitter vi med nyköpt gps (egen) och väntar på en kuling så vi båda kan komma över 30 knop -
Knatte
Gäst11 augusti, 2005 vid 16:51Jag får väl skaffa lite längre linor
Testade med lite högre bom igår och det sluatade med att jag kunde kroka i, men inte kroka ut…
Men jag har ju sittsele och låg krok
I och för sig så blåste det för dåligt, så jag planade aldrig riktigt.
Hade jag haft bättre tryck i seglet, så hade jag kanske kunnat krokat ut inför gipparna..
Logga in för att svara.