Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hängselelinornas placering?

• anonym-anvandare

Medlem
    11 augusti, 2005 vid 17:17

Samma problem fick jag. Det funkar bara om man planar. förlängde linorna lite har justerbara.
    Men om man planar fungerar allt kanon.
    Staffan skrev att han fick dra mycket med framhanden.
    Men det beror nog på att han seglar freestylesegel.
    Där skall man inte vara så himla långt bak.
    När jag kör freestyle har jag mina linor fem nävar bort.
    Tjejen har sina på 4 nävar.
    Min inlogg är ju PTcruiser funderar på att ändra till speedkenta.
    Sen kan kan ju alla ändra till speed du tex till speedknatte.
    Så blir det lite mer personligt
    (speedkenta)
    Kenneth

• jester

Medlem
    11 augusti, 2005 vid 17:20

Jasså, Kenneth. Du HAR en inloggning trots allt??? wink.gif

• ptcruiser

Medlem
    11 augusti, 2005 vid 19:09

Här har du den din bov
    grin.gif grin.gif grin.gif

• speedkenta

Medlem
    11 augusti, 2005 vid 19:28

I am back blush.gif
    Ny bättre inlogg

• jester

Medlem
    11 augusti, 2005 vid 20:38

Svar till:

I am back blush.gif
    Ny bättre inlogg

[/ QUOTE ]

Gött!!

Frågan är bara vad Janne tycker om plagieringen… wink.gif

• rasmus_w

Medlem
    14 augusti, 2005 vid 00:38

Jag har labbat en del med bomhöjd och linplacering i sommar, tyvärr inte samtidigt och jag misstänker att det är kombon som fattas.

Att flytta linorna en bit bakåt var mest bara jobbigt.

Eftersom min bom jämt åker ner under segling brukar jag börja med att sätta den tokhögt. Det brukar leda till att jag planar sent och kör med alldeles för mycket tyngd på bakfoten tills bommen åkt mer lite så jag kan böja knäna och sjunka ner i sittselen.

Senast jag var ute upptäckte jag däremot en sak till: Med bommen tokhögt kunde jag inte skota in! Plötsligt begriper jag lite mer om varför man behöver ha linorna längre bak. Fast än så länge tror jag på att köra med en linplacering som inte överanstränger mina stackars ömma biceps-muskelfästen…

• jonatan

Medlem
    14 augusti, 2005 vid 13:36

Jag körde lite freestyle i danmark härom dagen, och råkade av misstag sätta bommen lite för lågt. Det var den tråkigaste segling jag haft på länge. Satte knappt en enda manöver.. tongue.gif
    Kan ju haft andra orsaker också, men jag hade känslan av att brädan ”fastnade” i vattnet..

• ola_p

Medlem
    14 augusti, 2005 vid 15:55

Låter som en korrekt analys, så körde jag av misstag av andra freestyledagen, trots 4.4 med fetedrag så fick jag ingen rotation i spocken. Hög bom, och långa tampar hyggligt tätt, stora smala stroppar och tamparna flyttade bakåt 3-7 cm bakom neutral läget verkar vara det som gäller för freestyle.

• hjn

Medlem
    15 augusti, 2005 vid 14:41

Har provat samma metod själv mest för att inte fastna i sammma hjulspår. Någon här på forumet tipsade om Guy Cribbs sida med sjyssta instruktioner. Länken nedan bekräftar att alla Pros kör med linorna långt bak. grin.gif

http://www.guycribb.com/userfiles/documents/The%20Truth%20About%20Harness%20Lines.pdf

• rasmus_w

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 02:16

Jag mätte just linornas placering enligt Cribbs metod. Det visade sig stämma nästan exakt, min lina var nån cm bakom mätpunkten. Väldigt skumt, för jag tycker inte det känns som att linan sitter långt bak, jag har bara flyttat linorna tills dess att skotvinkeln inte ändras när jag släpper bommen.

• anonym-anvandare

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 07:49

Hej!
    Han hade några undantag med, något om stora segel…
    HJN

• ola_p

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 08:24

Det skiljer ju sig en helt del mellan olia segel, exempelvis naish boxer behöver linorna en hygglig bit längre bak..

• rasmus_w

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 12:10

Jodå, det stämmer nog. Grejen är väl mest det att Cribb säger att ALLA segel som är mindre än 6.0 ska riggas efter hans mätmetod med bakre linan vid 1/3 av bomlängden.

Vad gäller större segel är det nog inte så nej. På min 7.8:a satt linorna en decimeter framför den punkten och säkert önnu lkängre fram på 9.7:an.

• hjn

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 13:28

Undantagen bekr…. grin.gif

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hängselelinornas placering?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.