Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › hängselen / linor
-
hängselen / linor
Publicerad av anonym-anvandare på 14 maj, 2003 vid 19:18När jag kör på som bäst känns det som att hängselelinorna känns för långa. Känns som jag inte kan hänga ut tillräckligt för att bara h änga i selen utan får hjälpa till med armen. Kortade de lite, men det känns ändå som jag inte kan hänga riktigt i selen när jag kör i båda stropparna. Har väl med bomhöjd o placering o göra kan tänkas..
En annan sak:
Idag när jag justerade hängselelinorna till det kortare märkte jag att det blev betydligt krångligare att kroka ur, vilket var lite störigt. Har ni några råd för att underlätta detta?calle_b svarade 21 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst14 maj, 2003 vid 19:27Nu vet jag inte alls om det är så men du kanske inte vågar hänga ut riktigt över vattnet/från brädan?
Boomens höjd schysterar ja o ofta..blåser det mycket har jag bommen längre ner o lite högre när det blåser mindre.
Häng ut mera
-
Köp hängselelinor med fast längd (22-26 cm), inte så dyrt och de dinglar inget..(dvs lättare att kroka i & ur!). Sen är det inte alltid lätt att hitta rätt placering för linorna, men ta dig tid och pröva dig fram!!! Se till att rigga seglet exakt efter de bom-/mastmått som anges också..
Good luck!
-
Jo jag har fasta linor…ända sättet att reglera dem är väl att flytta fästpunkterna? vilket jag gjorde..några riggningsintruktioner har jag inte för mitt gamla segel..
-
Har jag bom o tampar rätt inställda för att ligga o speeda *då kör jag med en väldigt låg sittsele* då kan det vara svårt att kroka i o ur…många gånger får jag hoppa för att komma i o sen ur.
Beror ju också på hur bred bräda du har? Ju bredare bräda desto längre ut från riggen hamnar du då du speedar och ju svårare blir det att komma i selen då du står upprätt.
Nu när jag kör midjesele o freestylebräda där hela segelställningen är mer upprätt då är tamparna o kroken väldigt nära varandra…nästan så att den ibland råkar kroka i när jag ska jippa *ej att rekommendera*
Men som de andra har sagt…labborera!…upp o ner med bommen, bredda/tajta tamparna…tills du hittar det rätta.
-
Vidare borde nog längden på linorna vägas av hur lång du är.. jag är 172 cm och använder 24 tums (
) linor.. Problemet med för korta linor uppstår nog bara när man är underriggad. Sikta alltid på överriggad segling istället, mycket trevligare!
-
varför inte justerbara linor? blir det stor skillnad mot fasta?
jag har just nu gamla linor som känns för korta (vet inte vilken längd) har stora problem att kroka ur ibland,så hade tänkt fixa nya justerbara linor snart så man kan testa sig fram vilken längd som är lagom.vilken längd är annars att rekommendera? jag kör i stort sett alltid 120 liters slalombräda och har en sittsele.
/Linus -
Tjena!
Hmmm. Alltså, det är ju en liten soppa med tamparna…..
För att gå tillbaka lite till en gamma tum-regel. När du har fäst linorna på bommen, och greppar med handen mellan fäst-punkterna på bommen, ska armbågen lätt få plats i ”öglan” om du förstår vad jag menar. Det beror, som redan skrivet, mycket på vilken typ av seglare du är, och känns det bättre så kan du korta av linorna oxå, men det kommer du märka inte är så kul i vindbyar o dylikt. Tanken är att din framarm ska vara lite böjd och avslappnad i ”cruise-läget” och sträckt i ”raket-ös”.(man flyttar händerna bakåt, och inte linorna). Beror juh oxå på hur man seglar, och på vilken typ av utrustning. Detta gäller för freestyle mest, jag vet att man på freeride flyttar bak linorna när det blåser lite extra….Men det bästa är att känna sej för och hitta rätt till slut. För mej har det tagit 2 månader, men nu stämmer det..
Ha d gott
Logga in för att svara.