Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hängseletips

• Hängseletips

Publicerad av consigliere på 25 augusti, 2007 vid 19:56

Hej, nu har jag äntligen kommit i de där fantastiska hängseletamparna. Det var verkligen ett lyft i upplevelse. Min fråga är bara… Jag hade lite svårt att bestämma mig vad som var en ultimat position på hängseletamparna. Jag har sett tips på att man ska ha dem en underarmslängd från masten osv osv. Men hur ska det kännas? Som det var igår så fick jag hålla bakhanden rätt långt bak på bommen för att kunna lyfta upp/fram nästan hela tiden.
    En annan sak… Jag har hört att man ska försöka hålla riggen ifrån sig med rätt så raka armar. Detta gick ganska bra med den främre armen men den bakre var svårare att hålla rak då jag hela tiden på något vis behövde hålla emot så att inte masten faller bakåt som jag beskrev ovan.
    Bör kanske säga att jag kör sittsele och att gårdagen inte gav möjlighet till att få i bägge fötterna i stropparna… I alla fall inte för mig.

carl-r svarade 17 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • ola_p

Medlem
    25 augusti, 2007 vid 20:04

@Consigliere 408610 wrote:

Hej, nu har jag äntligen kommit i de där fantastiska hängseletamparna. Det var verkligen ett lyft i upplevelse. Min fråga är bara… Jag hade lite svårt att bestämma mig vad som var en ultimat position på hängseletamparna. Jag har sett tips på att man ska ha dem en underarmslängd från masten osv osv. Men hur ska det kännas? Som det var igår så fick jag hålla bakhanden rätt långt bak på bommen för att kunna lyfta upp/fram nästan hela tiden.
    En annan sak… Jag har hört att man ska försöka hålla riggen ifrån sig med rätt så raka armar. Detta gick ganska bra med den främre armen men den bakre var svårare att hålla rak då jag hela tiden på något vis behövde hålla emot så att inte masten faller bakåt som jag beskrev ovan.
    Bör kanske säga att jag kör sittsele och att gårdagen inte gav möjlighet till att få i bägge fötterna i stropparna… I alla fall inte för mig.

Bak med tamparna, får du stå å bända på det viset så är dom alldelles för långt fram. Ca. en tredjedel av seglets bomlängd från framkant på seglet räknat är en bra utgångspunkt.

• consigliere

Medlem
    25 augusti, 2007 vid 20:10

Tack tack. Det ska undersökas nästa tur som blir i veckan förhoppningsvis.:) Fast… Hmm, om jag flyttar bak tamparna borde väl det bli ännu mer tryck som jag måste motverka. Jag fick ju som sagt oftast försöka ”lyfta” eller häva fram masten med bakhanden. Jag kanske är helt mors i huvudet?

• rasmus_w

Medlem
    25 augusti, 2007 vid 21:05

Men ar du att du fick dra eller trycka med bakhanden? Om linorna sitter längre bak så åker masten automatiskt fram en liten bit. Dessutom, om du har linorna långt bak så skotar seglet automatiskt in sig för fullt och botar därmed nybörjarfelet att hålla på och segla halv-inskotat, vilket leder till sen planing, att man seglar sakta och att brädan känns nervös och svårkontrollerad vid minsta antydan till rejäl fart.

På köpet får du som du gissar lite mer kraft att hantera, men det är bara att vänja sig, eller ta ett mindre segel. Fördelen är att det är kraft som pressar ner brädan mot vattnet så den glider fram snällt och fint och nästan seglar sig själv, och att det går betydligt fortare. Att skota in ordentligt är första steget mot att bli en bra speed/slalomseglare.

• consigliere

Medlem
    26 augusti, 2007 vid 00:56

Haha, nu blir jag osäker vad jag höll på med. Dra eller Trycka? Jag vet fan inte. Jag vet att armen var böjd mestadels och att jag var tvungen att kompensera med bakhanden på så vis att hade jag släppt handen hade jag lovat upp i vind.

• kinghippo

Medlem
    26 augusti, 2007 vid 07:39
  • ola_p

Medlem
    26 augusti, 2007 vid 09:40

Sannolikt så tryckte du med framhanden, det låter så på din beskrivning.

• consigliere

Medlem
    26 augusti, 2007 vid 18:17

Tack för tipsen alla! Jag ska göra lite justeringar så får vi se om det går bättre.

• carl-r

Medlem
    26 augusti, 2007 vid 19:51

Tänk på att våga sitta ner i selen ordentligt, gärna med nästan raka ben.
    Om man står upp för mycket och bara använder selen till att hjälpa avlasta armarna så tenderar man att använda armarna för mycket och får inte till rätt position på kroppen eller rätt drag i grejerna för att kunna gå bak till stropparna.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hängseletips

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.