Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hansen sails – sista chansen

Taggad: 

• Hansen sails – sista chansen

Publicerad av jesper_b på 27 november, 2006 vid 17:48

Min beställning till Hansen sails (segel och master) går iväg slutet på denna vecka. Sista chansen att få tag på dessa godbitar här hemma före sommaren till överkommligt pris.

/Jesper B

the_novice svarade 18 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • jesper_b

Medlem
    1 december, 2006 vid 22:54

Så var den ivägskickad! Tre stekheta svenskar atleter kommer köra Hansens 2007 formulasegel nästa år.

/Jesper B

(som fortfarande har kvar någon enstaka storlek av sina supersnabba 06or)

• swe-1

Medlem
    2 december, 2006 vid 00:50

Är det du, Stefan och Mattias?

• bronken

Medlem
    3 december, 2006 vid 00:14

Jimmy, har du berattat om ditt ”secret weapon” infor nasta sesong eller ar det fortfarande en hemlighet? Kanske bast att vanta tills den ar sakert hemma eller i Svedala eller? :tongue:

Blir kul att se hur den funkar i Svenska forhallanden. Kor du vidare pa RS-6 nasta ar eller? Vad kor du med for storlek som storsta segel? Vad anvander du for fenor?

Kopte precis en begagnad C3 fena, 68cm, otroligt latt jamfort med mina andra fenor an sa lange. Skall bli kul att se hur den funkar. Skall bli kul att se Hur Hansen Seglena funkar jamte RS-6.

– Uffe

• swe-1

Medlem
    4 december, 2006 vid 10:02

Shhhhyyy! Det är ju en hemlis! 😉

Vet inte hur det blir på segelfronten inför nästa säsong. RS6:orna är otroligt bra. Var mycket nöjd med storlekarna också. Körde med 11.6 och 9.8 och två fenor från Deb, en R17 70 soft och en R14 70 medium.

//JIMMY

• jesper_b

Medlem
    4 december, 2006 vid 10:10

Så hemlig är den inte – jag vet också om den och är inte ensam, trots att jag inte sagt ett ord om det! /Jesper B

• swe176

Medlem
    4 december, 2006 vid 17:25

Hej Jimmy

Vad är det för skillnad på R13 Soft och medium och dina fenor
    R17 S och R14 M?

För några år sedan hade väl dom flesta R13, men det verkar som om många har bytt upp sig.

(Jag skulle vilja referera till ett långt och intressant inlägg från dig om att man inte behöver så mycket prylar: en rigg räcker.
    Jag håller med på sätt och vis, men…
    man (jag i alla fall) måste prova igenom en massa grejer innan jag vet vad som är rätt. Jag blev 10a i kuppen på 3 segel och tre fenor. Jag hade blivit 10a även om jag bara hade haft Jonas 11.0 (modern) och R13 Soft. Det vet jag nu. Men jag hade inte placerat mig så bra med bara en enda av mina riggar. 12.0 placerade sig superbra i Göteborg. 11.0 gick bra i Båstad. 9.8 hade varit rätt i Halmstad om jag inte hade blivit spolad – så det seglet går bort och bidrog inte till resultatet. Men på träning (dvs icketävling) har jag använt det i särklass mest.
    Så enda sättet att få ihop ett litet kit är att kopiera den som har provat allt.)

Hälsningar
    Jan-Erik

• swe-1

Medlem
    6 december, 2006 vid 10:44

Nja, jag har väl inte direkt sagt att en rigg räcker om målsättningen är att vinna? (Inte än iaf, men vem vet om några år så är prylarna kanske så bra att en 11.0 funkar jämt). Jag har för mig att jag uppmanat ”nya” i klassen att inte köpa på sig en massa begagnade prylar som de ändå inte hinner trimma in, bättre då att köpa en riktigt bra (fjolårs)rigg och en riktigt bra fena som de har perfekt trim på. Då har man ett ”kit” som fungerar i 90-95% av alla förhållanden som uppstår på svenska tävlingar och det kommer man VÄLDIGT långt på! Jag har inte testat alla segel och alla fenor men att mina NP riggar är bland det bästa som finns i dag råder det knappast några tvivel på, visst de kostar förhållandevis mycket men jag är tämligen säker på att jag skulle placera mig mycket bättre totalt om jag bara hade en av mina riggar än om jag hade tre av dina äldre, Jan-Erik! Därav mitt uttryck, ”Köp hellre en bra rigg och en bra fena än två som är sådär!”

Angående fenor:
    R13 är nog fortfarande den fena som är mest allround, och den används fortfarande av några i världseliten. Dock så kör man i dag med betydligt mindre lut (rake) på R13 än vad man gjorde för 8 år sedan när modellen kom. Detta beror på att brädorna har blivit bredare i häcken vilket kräver mer power. Fenorna är också mjukare i dag av samma anledning. Men jakten på vassare fenor går förståss vidare. R14 är också en av de äldsta modellerna, en fena med något mindre yta och tunnare profil och således mindre motstånd (drag) men också mindre power än R13, den funkar bra för lättare seglare som inte seglar med så mycket tryck. De nyare modellerna R16, R17 och R18 är alla en uppförstorad variant av R14 i jakt på mer power men med mindre drag. Det är framförallt spetsen som blivit bredare för att ge ökat lyft och de fungerar ganska bra, dock kan man inte ”lura” fysikens lagar så det blir ju alltid en kompromiss. De nyare fenorna har kanske lite mindre ”drag” i förhållande till lyftet men till bekostnad på ”range”. Dvs de nya fenorna har mindre register vilket gör dem något mer svårseglade. Rycket säger att den nya modellen ”R19” är en blandning av den gamla hederliga R13 och R18…

Som svar på din fråga, vad det är för skillnad mellan mina fenor och R13 S så skulle jag vilja betygsätta fenorna vilket kanske ger dig en förståelse för skillnaderna så som jag uppfattar dem.

R13 S
    Speed: 8
    Power: 8
    Range: 8

R17 S
    Speed: 9
    Power: 8
    Range: 6

R14 M
    Speed: 10
    Power: 6
    Range: 6

//JIMMY

• swe176

Medlem
    12 december, 2006 vid 18:19

Tackar!

Jag köpte mina R13 för ett antal år sedan med orginalvinkel.
    De orginalfenor som följer med starboard är rakare (dom kallas fär R13 nånting)
    Jag rätade upp R13S ganska mycket, och det gav ett väldigt lyft i aktern. Mycket effektivt i lätt vind.
    R13S funkar bra i vågiga förhållande (Halmstad, Båstad i år) även när det blåser på. Speciellt på slören känns den effektiv: pumpa för att hamna på rätt sida vågen. Däremot känns den sällan rätt på platt vatten typ Roxen på icke-SV. Jag antar, från din beskrivning, att det går fortare då, och en snabb fena är bättre.

Funderar på att räta upp R13M litegrand och vinkla tillbaka R13S litegrand till nästa år. nån cm så där.

Hälsningar
    Jan-Erik

• the_novice

Medlem
    12 december, 2006 vid 19:57

Hur mycket rakade du upp fenan?
    Årets Drake NR är en kopia på R13 S +4 (alltså inte sådär jättenära vertical som namnet vill påskina), men profilen är lite tjockare än Deb fenan. Numera verkar alla vara inne på +8, men det gäller nog senare modeller av *board, typ 160.

Själv tycker jag att mastfoten måste fram väldigt mycket om man kör med mindre rake (för att det skall funka på kryssen), och då blir det lite lurigt på slören…

• swe176

Medlem
    13 december, 2006 vid 20:26

Debs fantastiska sätt att mäta. Vad är noll?

När jag köpte mina fenor sa dom att noll inte var noll längre utan en annan vinkel :confused2: .

Jag fick ”standard” som inte var samma för R13S och R13M.

Någon gång i vinter, i mellandagarna kanske, ska jag rita av profilen på fenorna för att se hur dom egentligen pekar. Jag har faktiskt en orginal SB Drake NR från i år. Är den +4 säger du? Var mäter man?

/noobe

• swe-1

Medlem
    14 december, 2006 vid 10:30

Håller med om att Debs system suger. Varför uppfinna ett nytt system när det naturliga är att mäta en vinkel i grader!? Hursomhelst så har jag gjort en översättningstabell.
    Vet inte vad Deb levererar som std nu, men förra säsongen var det +2.

Deb rake___rake(cm)___rake °
    +10________1.0_______0.8
    +9_________2.0_______1.6
    +8_________3.0_______2.5
    +7_________4.0_______3.3
    +6_________5.0_______4.1
    +5_________6.0_______4.9
    +4_________7.0_______5.7
    +3_________8.0_______6.5
    +2_________9.0_______7.3
    +1_________10.0______8.1
    0__________11.0______8.9

Rake i cm är alltså måttet mellan framkant (spetsen, förutsatt att den inte böjer) på en 70cm djup fena och 90° (0° rake) mot botten på brädan.

//JIMMY

• the_novice

Medlem
    14 december, 2006 vid 10:45

Jo Deboichet sättet är lite avigt kanske men på sitt sätt egentligen lättare då man inte behöver räkna ut någon vinkel. Det man kollar på är hur långt spetsen på fenan är ifrån att vara helt vertikal. Om man inte har en lång vinkelhake, vilket jag inte har, så kan man hänga fenan på en dörr tex och mäta avståndet från spetsen till dörrkanten i cm. Original raken var då att spetsen var 11cm från att vara helt vertical. Så en +4 rake blir då 7 cm från att vara helt vertikalt.

Jimmy har väl skrivit ett lång tråd om detta förut med omvandlingstabell till grader mm.

Edit: Men där är ju tabellen, väldigt vad långsamt jag skriver…

• swe176

Medlem
    31 december, 2006 vid 11:05

Nu har jag mätt vinkeln.

R13M orginal rake 9 cm (Stämmer med Deb +2)
    R13S som jag har fixat 5 cm (Kanske är lite för rak)
    Drake race 700 2006 års *b-orginal (160) 8 cm (Gillas av vissa. Jag fick mycket spinn-out med den)
    Drake race 700 2005 års *b-orginal (159) 12 cm (Har aldrig blivit blöt, känner inte till att någon har använt den)

Dessutom upptäckte jag att en av fenorna är lite för lång :blush: – trots att jag har filat av den mot stenbotten.

Jag försökte mäta styvheten men det gick inte så bra.
    Jag är lite intresserad av om R13M och DrakeRace är lika.
    Jag skuvade fast fenorna och hängde en tyngd i den för att se hur mycket dom böjde sig. Alla böjde sig på millimetern lika mycket :confused2:

/JE

• the_novice

Medlem
    31 december, 2006 vid 14:02

2006 års Drake, dvs den märk med NR (står för near vertical?) skall motsvara en R13S +4 (men verkar vara tjockare i profilen). Jag har provböjt med en verktygslåda som tyngd och fick samma utslag på en Drake NR som på Deb R13S och mindre utslag med 2005 års Drake (M?), så det verkade stämma eller också hade jag bara tur med mätningen.
    Det är väl lite lurigt att fästa fenan horisontellt och stabilt i något och sedan måste ju tyngden vara på samma ställe. Behövs rätt kraftig tyngd också för att få lite utslag…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hansen sails – sista chansen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.