Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Har du eller tänker köpa en Skate eller Titan -03?

• Har du eller tänker köpa en Skate eller Titan -03?

Publicerad av patrick356356 på 2 april, 2003 vid 12:43

Är det någon som har eller tänker köpa en skate eller titan -03? Jag undrar om jag kan få malla av brädan för att se om jag kan bygga en bräda själv. Mallningen ger absolut inga märken och om du vill kan du få betalt. Helst i Stockholm.

/ Patrick

anonym-anvandare svarade 22 år sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • calle_kuling

Medlem
    3 april, 2003 vid 12:17

(Bara en fråga:) Hur tänkte du malla av den och bygga den? Hur dyrt beräknar du att projektet kommer bli?

Är själv sugen att testa, men då kanske med en lite annorlunda teknik.. Jobbade åt skanska lite förr. De använde ett jättestarkt hårdskum i fjärrvärmerören.. dock något tyngre .. (~1 kg/liter). Tänk att man bygger en mall som man fyller med detta hårdskum samt 50-70% av något lättare material (frigolitstänger?), som alltså fokuseras inne i formen på något sätt. På detta sätt kunde man lätt tillverka många färdiga formar att kapsla in med glasfiber.. Om några stycken är intresserade av detta så kunde det vara ett billigt sätt att komma igång om man delar på kostnaderna?!

• anonym-anvandare

Medlem
    3 april, 2003 vid 13:52

Nja, det blir inte direkt billigt, ca 5000.
    Mallning med papper för att få till outline av botten, använda listmall på olika ställen längs sidorna, mäta tjockleken, en lång plywood för att få till rockerkurvan osv.
    Upplägget är EPS-kärna 15 kg/m3, ett lager 163g/m2 glasfiber, ett lager divinycell ca 3mm, två lager glasfiber 163g/m2 + lite förstärkningar och slutligen lack. Allt detta vakuumlamineras i två steg.
    Vet inte om jag tror på att använda en massa skumma material, blir antagligen för tungt och inte speciellt hållbart. Men det skadar aldrig att prova, kör hårt!

/ Patrick

• calle_kuling

Medlem
    3 april, 2003 vid 15:19

Schysst vikt, 15 kg/m3! Nja.. är det så lätt det ska vara så var det hårdskummet jag tänkte ingen bra ide.. Låter som många lager glasfiber (3?!) och divincell (1).. Slipar du på varje lager emellan då? Eller det där med vacuumlaminering fattar jag inte? Du verkar ju kunna det här rätt bra! smile.gif

• calle_kuling

Medlem
    3 april, 2003 vid 17:27

För att hålla denna tråd i liv ett tag tänkte jag fråga hur galet det är att försöka laga en knäckt bräda.. Som ni ser på bilden sitter den ihop i botten som verkar väldigt stark.

Brädan är specialgjord för Mattias Holmberg till Race VM -93 i Holland (han kom 3a overall el. nått har jag fått info om, med denna? bräda).. Det är otroligt tunnt skal (under 1 mm) med ett lager carbon och ett lager glasfiber. Brädan väger ca 7,5 kg nu och heter Tiga ACR 275 WCR (Hugues de Turckheim Design).

Eftersom den är så jädra bra vill jag väcka den till liv igen.. Frågan är över hur stort område runt brottet jag ska jobba på och hur stor bit kan jag såga bort av det skadade mittpartiet? Räcker det att slipa bort ytbehandlingen som jag gjort (och rengöra med typ aceton?) för att glasfibret ska fästa?

Jag funderar på att preparera med fogskum till en helt jämn yta. Sist lägger jag på glasfiber (hur många lager?) väl genomdränkt med polyester samt pressa runtom m ha ex. en massa papper (kanske, eller något som inte fastnar.. kanske smord med olja?) fäst på ett liggunderlag som spänns runt med spännband och tyngder. Sist slipar jag allt och sprayar med grundfärg och sist låter en vacker kvinna pressa .. *ehum*.. ja.. det räcker nog så .. tongue.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    4 april, 2003 vid 06:44

Jag har aldrig byggt en bräda men jag har läst in mig på ämnet på internet och även köpt en video som förklarar konsten med vakuumlaminering, mallning, plastning och mycket annat. Det finns även rätt mycket gamla inlägg här om du vill veta mera om att bygga bräda.
    Slipningen sker när första vakuumlamineringen är färdig (man lägger på ett lager glas och divinycell samtidigt). Nästa slipning sker efter andra vakuumlamineringen när ytterligare två lager glas har lagts på. Sedan smetar man ut epoxi med mikroballonger på ytan för att det skall bli enklare att slipa och gör sedan finslipningen. Sedan är det bara att lacka och fixa det sista med pads och annat.

/ Patrick

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Har du eller tänker köpa en Skate eller Titan -03?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.