Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › har en sputnik wce 265
-
har en sputnik wce 265
Publicerad av nillepryd på 7 oktober, 2005 vid 20:34Har en sputnik 265 WCE, 10 år gammal undrar
hur den mäter sig i fart med nyare brädor
tror de klockat den i 42 knop David White.
Ni som dragracar vem är snabbast.carrera svarade 19 år sedan 4 Medlemmar · 4 Svar -
4 Svar
-
Knatte
Gäst7 oktober, 2005 vid 21:02Tror den fartmässigt hänger med bra. Det är inte många standard brädor som har samma potensional. Nyare brädar är säkert mer lätthanterliga och har ett större seglings/vindomfång. Denna bräda är specialierad och snabb
De snabbaste brädorna som säljs just nu, är väl de rena speedbrädorna från F2 (missile) Exocet (Warp) AB+ (speed)
Annars ligger väl Fanatic Falcon, Exocet Slalombrädor och Starboards Sonic range väldigt bra till.. -
Om vi förutsätter att det är under svenska förhållanden som man vill ha speed, så tycks det som om “de gamla” brädorna med sin i vissa ögon föråldrade shape tycks gå bäst, just nu iaf. Falcon (de mindre, med en mer typisk “slalom” design)) tycks gå som spjut, även en föråldrad RTX verkar röra på sig ordentligt. Men att en 10 årig sputnik skulle hänga med där tror jag är en utopi, såvida inte ett världspro seglar.
Värt att notera tycker jag är att nästan samtliga brädor som presterat bra resultat här i Sverige är påfallande lika de gamla slalombrädorna, old school med andra ord.
Men på andra ställen där förutsättningarna för speed är betydligt bättre än här hemma verkar det som om det är andra kriterier som gäller.En 10 år sputnik har dock stora möjligheter att prestera bra farter i våra vatten, men man bör nog inte räkna med några toppplaceringar.
-
Jag körde på en 265 WCE förr i världen, och ja, den var snabb, men det gäller att ha hår på bröstet om man skall satsa fullt ut på den brädan. Jösses vad jag slog mig på den, men fort gick det…
Jag har ju lyckats klocka ganska respektabla tider med en modern JP SuperX. Dock är jag av den uppfattning att brädan är minst viktig av dom tre viktigaste komponenterna: Segel, fena och bräda. (utöver gubben som står på då, såklart) -
Har haft roliga förmånen att prata personligen med Dunken & T1 på en konferas de hade på samma hotel vi hade för ett par år sedan på Mallis. o inte fan kan man låta bli att snacka lite 😉 efter några beer. Ämnet kom upp o vi diskuterade bl.a vilka “serie brädor” som är/var snabbast, Dunken påstod att han vid flera tillfällen vunnit slalom race på rena standard brädor efter han haft haveri på sina “proto”…
Brädorna de utan tvekan ville framhävas som snabbast var Sputnik WCE linje som tillverkades under senare 90-talet.
nu var ju detta en 2-3 år sedan och det händer ju en del på fronten så!! men kul ändå att man råkar äga en sådan då ;-). De brädorna går riktigt bra med en mordern fena av race typ kan jag lova…. hårigt!!
Logga in för att svara.