Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Har jag bommen för högt?

• Har jag bommen för högt?

Publicerad av hzon på 15 september, 2005 vid 10:22

Tjena jag skulle vilja höra med er erfarna vindsurfare om bommen på bild sitter för högt? Jag är 193cm 85kg.

Om jag ska börja använda sittsele hur långa hängseletampar ska jag ha och var är bästa placering på bommen?

Förslag på sittsele?

Idag så sitter det tampar på 22 inch 56cm.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

mag svarade 19 år, 2 månader sedan 9 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • ola_p

Medlem
    15 september, 2005 vid 10:26

Bomhöjden ser helt ok ut.. (själv har jag den nästan längst upp och är 178..)

22″ tampar är KORT.. köp ett par 26″ eller 28″..

• bonasurf

Medlem
    15 september, 2005 vid 10:37

Bommhöjden är helt klart en smaksak.
    Jag har sedan många år kört bommen nästan så högt det går. Är bara 183. Genom att höja bommen blir riggen lättare och det blir mindre tryck på brädan. Så enligt min mening är det säkert många som kör med bommen för lågt och därmed får en tung och svårhanterlig rigg och bräda. Till viss del står det ju fortfarande i relation till hur stor du är i förhållande till brädan och den till de rådande förhållandena.

Att hitta det ultimata läget försvåras av att längden på hängseletamparna påverkar ikrokning och stans när du surfar. Har man för långa resp för korta tampar får man ofta anpassa sin segling och ev bomhöjd till det.

Jag skulle rekommendera alla till att köpa justerbara hängseletampar tills de hittat vilken bomhöjd de tycker passar. Först efter det kan man börja köpa en viss längd.

• anonym-anvandare

Medlem
    15 september, 2005 vid 10:45

Jag håller inte med om att en hög bom ger en mer lätthanterlig bräda och rigg. För viss typ av segling är nog en hög bom att föredra, framförallt vid lättare vindar och inte så mycket tryck i seglet. Gillar man att köra med stora segel (typ slalomsegling) är nog min åsikt att en lägre bom ger bättre kontroll. Seglet tillåts twista mer och man får mer tryck på brädan vilket håller den kvar i vattnet. Det blir inte så fladdrigt. För låg bom är givetvis inte lyckat, då blir seglet bångstyrigt och man får för mycket tryck långt fram på brädan.

Själv är jag 190 + och kör väl bommen ett par cm under vad du kör på bilden. Testade senast att höja 3-4 cm, men det resulterade i ett fladdrigt ekipage med många spinouts som följd. Körde då 7.3 när freestylenissarna körde 5,7-6,2.

Så – testa dig fram. Gaffla in rätt höjd genom att börja högt och sänk sedan gradvis tills du hittar en höjd du trivs med.

• anonym-anvandare

Medlem
    15 september, 2005 vid 10:47

Vad gäller tamparnas längd är det också en smaksak. Är man “grön” är det såklart lättare med något längre tampar. Även där måste man testa sig fram. Köp variotampar och variera tills du hittat rätt.

• anonym-anvandare

Medlem
    15 september, 2005 vid 10:58

Jag har som riktmärke att när riggen sitter på brädan och masten ligger rakt bakåt så ska bommen vara mellan 2 fingrar och en knuten hand ifrån aktern på brädan.
    Detta gör att man får rätt stans och bomhöjd oavsett hur man placerar mastfoten i mastfotsskenan.
    Funkar tok bra för mig och jag kan köra med samma hängselelinor till både sitt och midjesele, 22″
    Jag är 180cm.

// Cliff

• bonasurf

Medlem
    15 september, 2005 vid 11:28

Ok jag får kanske specificera lite.
    När jag uppskattar var bommen ska sitta utgår jag ifrån att man håller i boomen med händerna. Om man är ute efter slalomsegling eller speedsegling där enbart är intressant att ligga och fräsa fram och tillbaka ikrokad. Då kanske det spelar mindre roll hur lätthanterlig riggen är utan mer intressant hur den står när man är i fullplanande läge.

Om du är intresserad av att utvecklas som seglare och kunna göra något utöver att fräsa så tror jag fortfarande det är viktigt att du känner att riggen är lätt och att brädan känns lätt i vattnet.
    Ingen av mina nuv segel är större än 5.7 dock och ingen av mina brädor längre än 240 så det kan ju vara lite andra förutsättningar med de större prylarna.

• hzon

Medlem
    15 september, 2005 vid 12:00

Tack för alla tipps!

Då är det bara till och inhandla sittsele och variotampar.
    Nu blir det ut och köra!

Trevlig helg!

• anonym-anvandare

Medlem
    15 september, 2005 vid 12:26

nej, men seglet ser lite taskit riggat ut. dra mer i tamparna..

• charlieb

Medlem
    15 september, 2005 vid 12:51

Sittsele? Varför inte midjesele med lite mer frihetskänsla.

• anonym-anvandare

Medlem
    15 september, 2005 vid 12:57

Har du bommen för högt blir trycket mot bakfoten mycket större än främre fot i stroppen och det känns som om fämre foten får tendens att glida ur stroppen.
    JJ

• bonasurf

Medlem
    15 september, 2005 vid 13:11

jaha är det därför looparna så lätt blir enfots.

• the_novice

Medlem
    15 september, 2005 vid 14:11

Låter som att cliff har läst en artikel i boards…
    Jag tycker nog att det är lite för enkelt men kan nog vara en ok rekomendation för nybörjare på freeride grejor för att inte hamna helt galet…
    Personligen så brukar jag hitta en position för mastfoten och sedan varierar jag bom höjden en del beroende på vindstyrkan. På hyper kör jag oftast med mastfoten kring 125-127 cm från tailen och bommen i ögon höjd (ca 160 cm) vid lätta vindar. Det blir alltså en skillnad på över 30cm och så tjocka fingrar har inte jag…

• rillestark

Medlem
    15 september, 2005 vid 15:07

Bommen ser ut och vara lagom för lättvind då det gäller att hänga i bommen och få vikten av brädan för att plana tidigare. Är brädan studsig och svår kontrollerad när det blåser i behöver man sänka bommen för att få mer tryck på brädan.

Börja med långa hängselelinor i början så blir det lätt att kroka i, och korta av dem sedan när du blir duktigare.

Däremot så har du alldeles för lite nedhal (nere vid mastfoten) på seglet. Du behöver säkert 5-10 cm till. Seglet är löst och rynkigt vid bommen, där det borde vara spänt. Det ska istället vara lösare i akterliket (bakre delen av seglet) för att tvista ut i vinden. Mer nedhal ger lösare akterlik, mera tvist och du klarar hårdare vindar.

Frid

• hakuna

Medlem
    15 september, 2005 vid 15:18

Jag har ett par 24″ som jag har fått slå en knut på för jag tycker de var för långa. Jag hamnar för långt ner, slår rumpen i vattnet.
    Om du har problem att komma i kroken så är det bättre att flytta fram och in stropparna. Sedan är det bara att träna och sedan flytta bakåt stropparna så går det fortare!
    Men, som sagt, du ser ut som du står och bajsar samtidigt som du håller upp en lagårdsdörr som är tung. Rigga rätt, fall av, kroka i och kör!

/Niclas – 192 cmöh

• mag

Medlem
    15 september, 2005 vid 15:46

Nej inte för högt, i lätt vind kan du ha den högre. Låt inte för korta linor begränsa din bomhöjd.
    Jag har 26″ och är 180cm. Körde 24″ innan i 15 år men längre tampar och högre bom gav ett lyft i all min segling. Jag kanske borde prova 28″ också.
    /Magnus

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Har jag bommen för högt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.