Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Har jag fel mast?
-
Har jag fel mast?
Publicerad av parkis1 på 27 oktober, 2013 vid 18:15Jag har NP expression 5,7 och 4,7 som har 5-7 år på nacken. “Blåa ” Problemet på 5,7 är att jag inte får ett löst akterlik hur hårt jag än drar, Masten är en simmer SDM. Den mittersta lattan tittar fram på läsidan och man får rycka ordentligt för att rotera samtliga lattor. Jag blir fort överriggad och byter ner mig i storlek före alla andra. Det är helt ok att segla med när det blåser lagom och har ett grymt drag. 4,7 beter sig helt annorlunda och blir slappt i akterliket mellan de översta lattorna. Jag tok drar i nedhalet på 5,7 men det händer inget med de berömda vecken…
Seglet känns dock välbalanserat för övrigt.
Är det fel mast eller ska det vara sådan skillnad mellan seglen.
/Dennisparkis1 svarade 11 år sedan 6 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Nu är jag ingen expert men det låter ju som att du har en för kort mast. Hur lång är den och använder du någon förlängare?
-
@hGlifberg 718036 wrote:
Nu är jag ingen expert men det låter ju som att du har en för kort mast. Hur lång är den och använder du någon förlängare?
Jag får förlänga ca 10 -15 cm. Texten på masten är borta så jag kommer inte ihåg måtten på rak arm..
/Dennis -
Vad jag kan se här när jag googlade så ska 4.7an ha en luff på 416cm och 5.7an 446cm.
Så där är ju 30cm skillnad på längden från 4.7 och 5.7.
Nu vet jag inte om det är dessa seglena du har och vilken längd du har på masten.
Visst kan du ha fel mastkurva men jag tror inte det ska göra så stor skillnad att du inte akterliket släpper men det vågar jag inte säga för jag ganska ny på detta. -
Hej,
Simmer funkar inte bra med NP. NP funkar bra med flextop mast när är simmer constant curve.
Se där : http://www.unifiber.net/2012/mast-selector
Plettil -
Mer fakta om masten behövs.. rätt längd…mät me tumstock,,,,så den inte är kapad…om du köpt beggad…..längd på förlängare mm. mm..
har kört nisse pryde sen åttitalet och deras segel från 1999-2006 Nr, Search, Zone ,Expression mfl. med Powerex och Simmer Rdm utan problem
du ska kunna få toppen att falla av med Simmermaster…..måste va nå´t annat knas…
sen är ju Nisse-masterna alltid mest rätt för deras segel men annat funkar oxå -
np funkar på simmermaster utan problem, i alla fall de från 05 och ett par år framåt. Simmer har lite styvare topp än np vilket innebär att seglet blir lite plattare med mindre fladder i toppen, men inte så lite som du beskriver. jag tror mest på att du tar i för lite. Ha tillräckligt med förlängare, vira nedhalslinan runt hängselekroken eller något annat som du kan hålla i med båda händerna, sätt foten mot mastfoten och luta dig bakåt och tryck som fan med benet så ska du se att akterliket blir löst.
-
Håller med Robin…..men innan du drar av nå´t …….benet, masten el färlängaren….så kolla att du har rätt längder på prylarna
här hittar du alla årsmodeller neilpryde.com längst ned på sidan Archive,,,bara att jmf bilder mot ditt segel å kolla lufflängder i Tabellen på din stl och rek mastlängd och längd på base = förlängaren
sen kan du trimma bicepsen å dra utav h-vete ….men har du lagt in in linan rätt och har normal utväxling
på förlängaren så ska du ju inte behöva dra hårdare än 4,7an…..??? -
Jag kollade masten, den är inte kapad och har rätt längd. Förlängaren är rätt inställd och jag tror förlik/nedhal har blivit längre med åren ca 2cm. Vinkeln mellan rullarna på utväxlingen blir bredare. Det blir nog till att förlänga en bit till. Det är lattan på mitten som tittar fram lite väl mycket framför masten som stör mig mest och den har inte gjort det förut. Den ska väl vara i centrum på läsidan Jag får nog torrsegla på altanen i helgen…
/Dennis -
@Parkis1 718208 wrote:
Det är lattan på mitten som tittar fram lite väl mycket framför masten som stör mig mest
Det tyder ännu mer på att det är för lite nedhal. Lattan ska inte sticka framför masten. Du kan även dra i uthalet för att få till lattan, men börja som sagt med mer nedhal.
-
Nu är det löst..
Jag fick förlänga 4 cm mer än vad tabellen visar. Smörjde alla hjul på segel och förlängaren.
Ny smal tamp monterad. Jag har nog haft trissorna för nära varandra och det blir knasig vinkel mellan seglets trissor och förlängaren. Jag körde idag och det var helt annan balans i byarna. Ingången i jippen kändes mycket bättre.
Akterliket blev löst och sladdigt. Masten är kanske inte optimal men fungerar helt OK.
Det blir nog till att investera i en vev eller en förlängare med pumpfunktion.
Det är mycket för en återfallsurfare att lära sig…
Tackar alla inblandade./Dennis
Logga in för att svara.