Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Har utvecklingen stannat?
-
Har utvecklingen stannat?
Publicerad av anders_hoffman på 3 januari, 2003 vid 20:28Ja har utvecklingen av brädor och segel stannat eller kommer den fortsätta i samma snabba takt som den gjort nu de senaste åren?
Jag kan tänka mig att tillverkarna försöker exprimentera med lättare och mer stryktåliga material, och att vi nått den bästa formen på brädorna.
Eller kommer den (formen) också att utvecklas.Hur ser vindsurfingen ut om 10 år?
/Anders
oscar svarade 22 år, 3 månader sedan 8 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Skojjar du?!?
Så som både Formula, widestyle-Freeride, Freestyle, Freerace och nu 2003 Slalom utvecklas så kommer det dröja ett tag innan formen på brädorna slutar utvecklas med stora steg varje år. Brädutvecklingen hänger ju ihop med utvecklingen av fenor och segel/riggar vilket gör att utvecklingen aldrig kommer stå helt still.Det är väl möjligen Wave som inte utvecklas så enormt då det redan finns en uppsjö med olika brädor för att passa alla typer av seglare. Men läser man Wave-killarnas inlägg så händer det ett och annat varje år.
-
vad jag har förstått (har iofs inte vart med sen det begav sej men men…) så har väll dom flesta shaperna eller iallafall dom tidiga shaperna plockats lite random och testats fram och det har funnits en hel del skumma grejer genom åren som gått.
Så varför skulle man inte kunna fortsätta wildstyla lite…
grejen men kanaler i nos tillexempel utforskas väll fortfarande rätt friskt.
och nya grejer (tror jag iallafall rätta mej om jag ahr fel) som fanatic skate´s extra valbara ”kick” i aktern är väll en nyhet som utforskas fortfarande.men om dom kunde pyssla med att utveckla hållbarare brädor skulle vi väll vara många som blev glada.
en kompis pajade sin bräda när han landade på hälarna efter en willyskipper… .. lite hållbarare måste det väll gå att få dom. -
Kommer inte brädorna att bli kortare framöver. Jag har aldrig förstått varför de ska vara så långa. Kolla lorch nya freestyle bräda 247 cm. Jag tror de kommer ner runt 2 m inom kort, gjorda av aluminium fyllda med en gas som ger en bräda grymt bra hållbarhet (oförstöbar) samt lätt, runt 4 kg. Så skulle jag göra en bräda och jag vet eftersom jag studerar till kemiingenjör.
-
Utvecklingen har väl inte stannat av nu
gör dom ju breda brädor för lättvind för feta tyskar.
Nybörjarbrädorna tror jag också
kommer att hamna kring 250 och 80 breda
och så kommer dom att vara grymt manövervänliga tror jag.
GUN exprimenterar ju med RACE med vågoutline 240 långa
75 bred.
Inom slalom som i princip var fulländat redan 96 kommer
nog vi att se bredare brädor och snabba saker nu
när dom sänkt vindgränserna.
Slalom tidigare var ju fulländat i princip,
vad finns mer att göra då man redan seglar omkring på fenan
det är ju bara att förbättra slalomfenan liksom.
Vågbrädan är i princip fullländad Maui shapers tog hem
segern anser jag, vad finns mer att förbättra
när en standardbräda vinner i hookipa (rrd).
Det blir som viner, vilken årgång som är bäst handlar
om personlig smak om egenskaper.
Annars handlar det ju om trender och att sälja grejor.
Freestyle kommer nog att utvecklas om plattvatten
och våg/onshore/freestyle som pedersen seglar.
Plattvattens freestylen blir nog väldigt platt i scoopet
fram för att plana baklänges design insjö,
och freestylevågisen för små onshoreförhållanden.
Nu går det ju även en trend bland vågisarna
att vara breda, bra för våra svenska långsamma vågor.
//darkVÄder -
Ja slalombrädan var i princip fullländad då
dom hade 20 knop som vindgräns,
intressant vad som händer när dom sänkt den
till 10/11 knop samt max 80 cm bredd.
Vågbrädan tycker jag tog hem segern
slalombrädan fick ju lite vågdna i sig
rundare kanter, fotstroppar längre fram, lite lungnare
gång (inte lika ettrig och fullt ös)
användarvändligare brädor men några knop långsammare.
Personligen tycker jag att det blir jobbigt i längden
att segla en bräda med turbo acc, och fulltös design.
//luke 23:17 -
KORRRROSION!!! (Rost)
…har ni inte läst om på kemi va’?/Maskinstuderande
-
hmm.. och hur mycket tycker du att aluminium rostar då? hört talas om galvanisering?
-
Den där maskinstuderande människan verkar inte ha koll på metaller. Aluminium rostar EJ. Tänk er en bräda som har skal av aluminum kanske ca 5 mm tjock med en massa stag inuti för stabilitet och vridstyvhet. Sen fyller man brädan med en gas, typ heliumgas som gör hela konstruktionen ännu lättare (eftersom gasen vill stiga uppåt). Det ger en bräda som är oerhört hård och liten. Pga av gasen behöver brädan ej vara så stor för att få mycket bärkraft (volym blir lite fel att använda i detta sammanhang eftersom det inte är en ”vanlig” bräda).
-
Nu ska vi se här:
Bräda, 2.5×0.6 m: skulle åtgå ca 2.5×0.6×2 m2 aluminium inkl stag dvs ca 3m2.
5mm tjock 3×0.005 = 0.015m3 aluminium
Alu har en densitet på 2.7 kg / dm3 vilket medför 2.7kg/dm3 x 0.015m3 x 1000dm3/m3 = 40.5 kg brädaFår vara en jävligt lätt gas för att få ner vikten under dagens ca 7 kg bräda.
Och hur dyr skulle inte denna bräda bli? Gjutform, svetsning samt gas…….
-
vad för gas hade du tänkt att ha för att göra den lätt?
lär ju väga en del -
helt fel men ändå korekkt alu e tyngre än kolfiber
men inte riktigt så tungt som du påstår
för det första behövs inte ett 5mm tjockt skal för att den ska bli styv som en raketostdet räcker ungefär med typ 5-8ggr mindre tjocklek på den
ergo en alucykel e endast 0.5mm tcjok men där rör det som ror bara inga plana ytor eller nån sorts avrundning utan enkal rörkonstruktioner helt enkelt som i sig e styvare men men
5mm tjock verkar helt onödigt för en såkallad självbärande konstruktiionMVH ej nån proffesor men intresserad med egna funderingar
-
Att fylla en bräda med gas kommer inte att hjälpa dig. Se min idee att fylla en Airinside med gas.
Borde väl en blivande kemi ingengör kunnat räkna ut på förhand
Mvh Stefan
-
Vad menar du med ”inte så tungt som du påstår”?
Densiteten för aluminium ÄR 2.7kg/ dm3
Jag tycker också att 5 mm verkade att ta i men jag räknade bara eligt killen ovans förslag.Aluminium eller ngn annan metall är inget alternativ för surfbrädor. Men det finns säkert riktigt snordyra kompositer som är bättre än kol. Personligen tror jag en hel del på AHDs NT teknologi. De hade tydligen en 70DT i NT på Paris mässan. Den skulle jag vilja ha.
Logga in för att svara.