Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Har vindsurfingen tappat själen???
-
Mycket bra poäng Thomas. Jag har en del minnan liknande det där om att står på parkeringen efter och vara sur pga att seglingen inte gått som man velat. Dessa börjar dock blekna. Vändningen var en gång jag kom upp efter en visserligen helt OK session i Guincho. Jag var (som vanligt) grymt trött, hade lågt blodsocker och tjurade dessutom till lite i sandstormen pga diverse små motgångar i nedriggninsprocessen. Så, jag var helt enkelt lite sur när jag kom upp till min fru som satt i bussen. Hon undrade då varför jag seglade om jag inte tyckte det var kul.
Det var en liten kommentar i förbifarten, men det fick mig att tänka till rejält. Jag hade ju haft kul, men låtit oviktiga detaljer liksom förstöra känslan. Efter den gången är jag i princip alltid glad efter surfet och låter egentligen inte om seglingen har gått bra eller ej påverka detta. Givetvis är det lättare att vara sådär riktigt euforisk om man fått några klockrena läppträffar eller satt en skön bakåt jämfört med om man avlutat seglingen med en bruten mast och någon timmas paddling in, men till och med i det senare fallet fokuserar jag på att det faktiskt är ett privilegium att få segla vilket ju är det roligaste jag vet. Allt annat är detaljer. Att vara ute och kämpe en del dåliga dagar är nog dessutom en förutsättning för att få de där riktigt bra dagarna också och det gäller både dåliga förhållanden, dåligt trim och dålig segling från min egen sida. Numer är det här tänket liksom helt naturligt för mig och inget jag behöver fokusera speciellt på. Det har gjort min segling både roligare och souligare, skulle jag säga.
Men om jag skall gå tillbaka till Mats originalinlägg så håller jag verkligen med om att vindsurfingtidningar suger jämfört me surf-dito. Även för vindsurfingen blir jag 10ggr mer inspirerad av av bilder och reportage i en bra surfblaska än jag blir av de oftast rätt tråkiga vindsurfingtidningarna.
-
Att så många går på kläd- och prylindustins defintion av surfing (och vindsurfing). Ett morgonsurf har inte ett skit med klädbutiken i innerstan att göra. Visst kanske morgonsurfet har någon slags strukturell ekonomisk relation till att backslickgrabbarna på Östermalm klär sig i badbyxor i innerstan (!?), men det är inte det morgonsurfet handlar om för de som morgonsurfar.
Det handlar om att paddla ut, sitta still, paddla in, låta vågen ta över, “to let go” av allt skräp. Det handlar om att UPPLEVA! Nej om att LEVA. Det handlar om LIVET. Det handlar om att uppleva något som fler upplever och att man är tillsammans med dessa andra, oavsett om de är där då eller någon annan gång, eller på andra sidan klotet. Vi kan känna djup gemenskap utan att säga något, utan att förklara något, utan att “visa upp något”. “Vi” inkluderar självklart dig! Om du vill.
Att sedan en massa kommersiella aktörer utnyttjar detta, eller någon slags förskevad bild av detta, för att tjäna en massa pengar på identitetsökande nutidsmänniskor kan inte morgonsurfarna (eller vindsurfarna) göra mycket åt. Men blanda för f-n inte ihop dessa två ytterlighetsdefintioner av surf/vindsurf!
Jo föresten, visst kan vi alla göra någonting åt detta. Sprida kärleken här och nu på konfen och överallt. Skrev just ett litet inlägg i spolningstråden härbrevid med viss bäring.
Amen,
Jesper B
Logga in för att svara.