Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › hård vind
-
Hum jag vet inte har knappt hoppat, iofs så har det gått ganska bra när jag gjort det men man ska nog inte lägga för mycket tryck på fenan just när man landar får då sugs det nog lätt in luft och man får spinout.
I luften så, hum, har inte tänkt på det men tror att man ser till att inte luta bak seglet och skota hem ganska mycket, men det vet nor vågkillarna bättre.Hum okej jag hade mastfoten långt bak, kan det ha varit problemet med höjdtagningen?
Men jag tror faktiskt på fenan, kass och för liten. -
Gotland, Sandviken. 4.3-5.0 hela dagen, ibland lite väl mycket tryck. Stora fina vågor och en strålande sol. Varmt och skönt. Bästa dagen i år! Hälsar, Peter
-
ja det var grymt igår… men det var sjukt hur vinden ändrade sig…
riggade ner 22.30 igår efter 13h surf *tog en ganska lång break på sagen när vinden la sig…
men efter 17 fanns inte ett moln på himlen men ändå var det stundtals högst 5s/m o plötlsigt vid 9 tiden brallade det på överriggad 5.6 igen….väldigt skumt…
*körde i rågelund*
-
stod den 13 timmar surf??,
själv har jag bara seglat sådär en 6-7 timmar i sträck med vågbräda (faktiskt utan paus), sedan har musklerna börjat
trilskas, darra m.m.
Med straffet dagarna efter träningsvärk så man knappt
kan gå på flera dagar.
Känner idag den sköna känslan av lite träningsvärk av
surfet igår, AHD 300, Vågsegel 4.7, kuling.
Tittade på http://www.oceanweather.com/data, har nog inte
någongång sett så stora swell i östersjön,
de får stora vågor i estland nu, över 4 metersswell.
//soulsurfer -
Jag vet…. Spinnouten motverkar jag på tre sätt:
Ett: jag landar med kantskär på railen om jag hoppar uppåt i vind, efter landningen så kan jag falla av igen.
Två: När jag hoppar pekar jag ner brädan lite nedåt i vind och för det mesta så brukar jag då sätta i nosen först och på så sätt kunna köra vidare som ingenting har hänt i full karriär…
Tre. I upphoppet så skjuter jag ifrån med lite tåtryck, i luften har jag seglet inskotat så mycket jag vågar och ser till att landa i segel positionen, hängandes utåt och inte´komma för mycket över brädan.
I övrigt att motverka spinnout: Hälskär, så fort den har slagit till. Tryck ner railen i vattnet och fram med seglet.
Goood Luck! Nu vill jag till DANMARK!!!! ( 2 v kvar)
Ha d gött
-
Ah, kanske ska dra åt sig brädan mer i luften! Jag gör samma rörelser som när man gör bakåt, försökte några, dvs skjuter brädan uppåt mot skyn..
Man ska alltså: Skjuta upp brädan så man hamnar i horisontal läge, dra åt brädan så den pekar rakt eller neråt, kanske även vinkla brädan så vinden håller upp den och samtidigt gör att man faller av lite, balansera seglet ganska mycket skotat och sikta på noslandning..
Men hur i fadderullan hoppar man 2 meter upp i luften på plattvatten som vissa galningar gör ???
Fick några spinnouts, det som funkade för mig var att aggresivt svänga brädan nedåt, men det är inte helt lätt att göra snabbt.. Men hälskär, dvs svänga uppåt i vind.. får väl testa det, kanske är snabbare?!
Jag sticker till Umeå över sommaren, måste förkovra mig med familjen.. Men hade gött i Danmark Calle_B !!!
-
Umeå!!! Bottenhavet??
kan juh bli nice!
Ha det grymt gott själv!!!
Kommer säkert återkomma till halva svearike när något galet sätts!
Inte långt kvar till Nordsjö-segling
Ha d gött
-
Fan, var det ingen som gjorde som jag. Var i Varberg/Kärradal. Stack ut med 4.9. Fullt med Kitare ivägen inne i viken så jag drog ut låååååååååångt ut. Sedan tvärdog vinden runt tre tiden. Fick simma in!!!! Fan!! Tog 1.5 timme. Det var en suverän dag tills….. Nog kommer jag minnas måndagen alltid: Dagen då hade en bräda på släp i 1.5 timme.
-
Var nere och körde i Vejbystrand strax norr om Ängelholm. Skulle kört 4,1 segel om jag kunnat, men saknade ”komponenter”… nybörjarmisstag. Fick köra överrriggad 5,0 hela dagen istället..
Lite väl choppigt eftersom vinden låg för mycket rakt på
Snacka om att man är mör efter en sådan dag.
Logga in för att svara.