Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Snökite › Hardangervidda v.3-4
-
gonzo;440189 wrote:http://www.windguru.cz/int/index.php?sc=80500
dom har ju skrivit ner prognosen ser den så kass ut verkligen??
fast jag vét inte jag har alldrig vart därMåste erkänna att din prognos ser bättre ut än min:
http://www.windguru.cz/int/index.php?go=1&lang=eng&vs=1&sc=22383&wj=ms&tj=c&odh=0&doh=24&fhours=180Kanske inte ska skriva av helgen helt. Men i vilket fall kör lör-mån för fredagen ser ut som stängt oc flatljus. Jag tror den trots allt är lite för osäker för mig ännu.
nic
-
@nic 440197 wrote:
Måste erkänna att din prognos ser bättre ut än min:
http://www.windguru.cz/int/index.php?go=1&lang=eng&vs=1&sc=22383&wj=ms&tj=c&odh=0&doh=24&fhours=180Kanske inte ska skriva av helgen helt. Men i vilket fall kör lör-mån för fredagen ser ut som stängt oc flatljus. Jag tror den trots allt är lite för osäker för mig ännu.
nic
Fredagen ser ut som stängt? Vad menar du?
-
Mat;440334 wrote:Han menar så här:
En bild säger mer än tusen ord men här e några till.
Blåser det och snöar mycket så är det noll sikt å då kan de stänga vägen helt men det händer inte så ofta. Oftast är det “kolonnekörning”, vilket betyder att (max 25) bilar kör mellan två plogbilar, går med 2 timmar mellanrum (se till att ställa bilen i kön). Ibland är det kolonnekörning även om det är fint väder bara för att snön blåser över/bort vägen. Det är då du vill kita skiten ur viddas pudersnö 🙂
Var nu inte fyrkantiga å bara åk på sjöarna på vidda. Har ni möjlighet så stick upp på kullarna och upptäck. Vid vanligt väder så är vägen öppen.
nic
ps: om det är kolonnekörning så se till att även åka tillbaka med kolonnen. Åker du utanför så finns det risk att man möter en 10tons plogbil i 70 knyck met 10 meter sikt. Tydligen händer det å det är inte populärt, det blir så kladdigt på plogen… håll reda på när sista kolonnen gick å tajma med ihop packning. Även om vidda är stor är ni sällan ensamma.
-
Känns som man gör klokast i att åka i sällskap med en Viddaguide som varit med förut………….
-
surfmc;440457 wrote:Känns som man gör klokast i att åka i sällskap med en Viddaguide som varit med förut………….
Bor du på Haugastol.no är det inga problem. Du är knappast ensam, de som har hotellet vet allt å bommen är rakt utanför dörren.
Annars det är inte annorlunda än att åka till läjet, man kollar prognosen innan.nic
-
surfmc;440457 wrote:Känns som man gör klokast i att åka i sällskap med en Viddaguide som varit med förut………….
Jag kommer hänga med en local vid Haugastøl, så om du sticker dit helgen vecka fem så kan du hänga på oss om du vill.
-
Mat;440334 wrote:Han menar så här:
Hmmm. Men just den där bilden visar väl typ:
*klar sikt
*inte mycket vind
*nyplogat
*ingen nederbörd
*DÖSTORA RÖDA LAMPOR OCH ALLA BOMMARS MODERÄr det ett Norskt trick för att hålla Svenskarna borta, eller?
-
@christian12345 440518 wrote:
Jag kommer hänga med en local vid Haugastøl, så om du sticker dit helgen vecka fem så kan du hänga på oss om du vill.
Det är lugnt, men vi kanske ses där då. Om du inte vet vem jag är så var det mig du pratade kort med om vår danske vän Gregers i nattvimmlet på Oscars samma kväll som det var kiteträff i Varberg. Jag var på mustaschfest så jag såg lite annorlunda ut 🙂
Mustaschen hade nog varit bra att spara om det nu blir kallt på vidda. -
christian12345;440519 wrote:Hmmm. Men just den där bilden visar väl typ:
*klar sikt
*inte mycket vind
*nyplogat
*ingen nederbörd
*DÖSTORA RÖDA LAMPOR OCH ALLA BOMMARS MODERÄr det ett Norskt trick för att hålla Svenskarna borta, eller?
Med lång slutartid ser du inte snöfallet, sen kan det vara full storm å noll sikt uppe på vidda utan att det syns speciellt mycket vid bommen.
Förresten så var det full storm igår på vidda, 30m/s.
nic
-
surfmc;440535 wrote:Det är lugnt, men vi kanske ses där då. [..]
Jo, jag kommer ihåg dig. Den muschen glömmer man inte i första taget!
Har varit ute på vidda idag (fredag). Vi hade en (kanske två) fina timmar med 12’an mitt på dagen. Hoppas på detsamma i morgon…
Ses!
-
Ah, nice, jag kom ju givetvis inte iväg. Jag hoppas på några timmar i vattnet i Varberg istället.
Logga in för att svara.