Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Hårddiskproblem

• Hårddiskproblem

Publicerad av Knatte på 30 juni, 2005 vid 18:31

Här kommer en flummigt formulerad fråga angående en extra IDE-hårddisk tongue.gif
    Har en ca 3 gammal Fujitsu Siemens dator (Celeron 1.7 Mhz)
    Det sitter en extra 200 Gb hårddisk som slave och det krånglar ofta på den extra 200 GB disken.
    Jag har redan totalkrashat 2 st 200 Gb diskar med samma inställningar innan. så något spökar ju med datorn.

Diskarna funkar bra, till jag börjar fylla dessa till ca 100 Gb, sedan börjar problemen dyka upp.
    Det kommer upp diverse varningsrutor “som talar om att disken inte kan skriva ner oavslutade filer” Sedan hänger sig datorn totalt och det är bara norsk reset som gäller.

Jag klarar inte att packa upp nedladdade RAR-filer från DC++ på den disken utan krash, men jag kan flytta över den nerladdade mappen till min C-disk och packa upp filerna utan problem där tongue.gif

Det fungerade utmärkt att packa upp RAR-filerna förut innan disken var så full mad.gif
    Finns det någon inställning i BIOS eller XP som kan skapa alla dessa fel???

Önskar att det snart är dags för en ny personaldator från Volvo som löser alla problem smile.gif

voodoo svarade 19 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • patrikol

Medlem
    1 juli, 2005 vid 17:09

Har du uppgraderat biosen?

• Knatte

Gäst
    1 juli, 2005 vid 18:13

Nope, ingen Biosuppdatering gjord!
    Skulle det kunna hjälpa? Varifrån fixar man en sådan uppdatering och hur komplicerad är en sådan manöver confused.gif
    Utan att vara 100% säker, så känns det som det finns en problemgräns vid ca 80 GB kvarvarande hårddiskutrymme.
    När man går över den gränsen händer det trista grejer ooo.gif

• surfjohan

Medlem
    2 juli, 2005 vid 09:43

Ring supporten du har på datorn så kan dom säkert maila en länk till en biosuppdatering.

• voodoo

Medlem
    2 juli, 2005 vid 14:52

anv du flatkabel så kolla NOGA efter sprickor märken osv, det kan ställa till med en massa konstigheter!
    låter dock lite konstigt att datorn hänger sig när du har systemet på en annan disk.
    Har du NTFS på båda diskarna?

• Knatte

Gäst
    2 juli, 2005 vid 15:20

Svar till:

Har du NTFS på båda diskarna?

[/ QUOTE ]
    Det är NTFS på båda diskarna. Datorn totalkrashar och först hänger sig filhanteraren på extradisken och går inte att stänga av hur lätt som helst.
    Ibland kan man stänga av explorer via aktivitetshanteraren, men ofast inte crazy.gif

Sedan brukar det dyka upp varningsrutor om “Oavslutatde filer som inte kan sparas osv.” Tillslut måste jag göra en norsk reset för att komma vidare ooo.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    2 juli, 2005 vid 16:57
  • voodoo

Medlem
    3 juli, 2005 vid 08:17

Vad har du för operativsystem, om du har XP har du SP1 el SP2 installerat?
    Registrerade operativet disken som 200?

• Knatte

Gäst
    3 juli, 2005 vid 10:01

Jag har XP och både SP1 och SP2 installerade på datorn.
    Disken som krånglar heter “Z” och är registrerad som 200 Gb (186 GB).
    Jag kan genomföra en defragmentering utan problem. Men gör jag en felsökning på Z-disken så hängewr den sig på 64% och fortsätter inte längre mad.gif

Jag har slängt in några skärmdumpar på lite data om datorn.
    Se om du blir något klokare smirk.gif
    50data.jpg
    50disken3.jpg
    50disken2.jpg
    50diskar-med.jpg

• patrikol

Medlem
    3 juli, 2005 vid 21:50

Kolla när du startar om datorn står i början AMI är en vanlig känd bios tillverkare men det finns fler kolla vilken bios tillverkare samt version av bios som du har sen kan du bara gå in på deras hemsida och uppdatera biosen.
    Var noga med att göra precis som det står att man skall göra så går det säkert bra.

• surfen

Medlem
    4 juli, 2005 vid 09:48

Inlägg raderat av surfen

• Knatte

Gäst
    4 juli, 2005 vid 10:54

Det är den andra disken som det handlar om ” ST3200822A”
    Dvs en Seagate 200 Gb hårddisk.
    Jag har varit inne och tittat på Downloadssidan på Fujitsu-Siemens men jag är verkligen inte hemma på Bios osv.
    Vet inte vilken version jag har nu ? Kollar jag det när jag startar upp datorn eller kan jag se detta via Windows? Misstänker att jag måste göra detta vid uppstart.
    Alla tips om detta tar jag gärna emot tongue.gif

• surfen

Medlem
    4 juli, 2005 vid 13:10
  • Knatte

Gäst
    4 juli, 2005 vid 16:41

Gjort alla möjliga Självtester via Seagate och dessa säger att hårddisken är felfri mm. Men hårddisken funkar inte 100% ihop med min dator ändå crazy.gif
    Så det är någonting i kombinationen hårddisk/konfiguration dator som trasslar..

• surfen

Medlem
    4 juli, 2005 vid 16:52

Har du kollat jumprarna på disken så dom sitter rätt?

• Knatte

Gäst
    4 juli, 2005 vid 18:42

Japp! Alla jumprar är borta, så att hårddisken är inställd som slave enligt kopplingsschemat.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Hårddiskproblem

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.