Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hårdhet på mast?
-
Hårdhet på mast?
Publicerad av joo på 18 april, 2004 vid 12:53Jag har en ganska gammal mast och ett segel från -03.
Jag har en känsla av att min mast är för hård eftersom jag måste kämpa som ett djur för att lyckas få ett halvdant nedhal, men endå blir det inte riktigt som jag vill ha det.
Kan det vara så att masten är för hård eller är det bara att ta i och dra?
Och om det är masten som ska va mjukare hur vet man då hur mjuk masten sk vara?
Har de med kolhalten i masten att göra?//Johan
anonym-anvandare svarade 20 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
det finns ett givet imsc-tal på masterna som bör stämma någorlunda (oftast).
vad är det för segel och mast? -
Seglet är ett Hot Sails Psyclone 6,3 från 03
och masten är någotn gammal mast.
Jag har inte lyckats hitta något märke eller sifra på den. -
okej. låter ju jobbit.
till ett såpass bra skulle jag köpa nån hyffsat ny mast. inte nån speciell mast men kasnke mer anpassad till dagens segel. -
föresten är jag ju absolut ingen mastexpert, inte ens i närheten men det var bara mitt tänk så det kan var ahelt jävla fel.
-
okej,
Jag ska nog köpa en, i alla fall nyare mast.
Vid seglets rekomendation för mastläng fins även ett anat numer, är det det numret som rekomenderar hårdeheten?
Och hur många % kol ska man ha? -
ja precis.
antagligen är det 430 mast. eller?
så då står det antagligen 21 (har jag för mej)kolet spelar nog ingen roll i det här fallet (tror jag, som sagt ingen guru). kolet ger bara masten snabbare respons och flex. böjkurvan ska teoretiskt sett vara i stort sett samma på en 30%ig mast som på en 100%ig
-
Har masten rätt längd är det ju stor chans att den har rätt styvhet. Måste du förlänga något eller sticker den ut i toppen? Sticker den ut i toppen kan den vara för hård.
Men som sagt. Du får inte ut max prestanda ur seglet om du kör gammal mast. Synd på ett så grymt segel.
Om du köper ny mast välj en under 2 kg. Då hamnar du på minst 50% kolfiber. Köp gärna begagnat men kolla efter jack och skador. Lite sliten i ytan efter bommen är dock OK. -
Tack så mycket för svaren
Blir till att leta reda på en mast till salu. -
HOT Psylconeseglet är kanon med en 430 RDM (smal mast). Om du kör mycket vågor kan det vara läge att köra med en RDM mast. Även vissa freestyletrick är lättare om man enkelt kan greppa om masten. Kör du inte vågor så kör istället med så mycket kol som du har råd med och köp en normal mast. Men det är smällarna på land mot sten och skit som förstör masterna, inte seglingen på vattnet. Så kolla lite med den som seglat, om masten har fordral etc om du tänkt köpa begagnat. En vågmast tål generellt mer smällar så om du är osäker är det ett bra tips att välja en sådan. Många vågseglare byter sina vågmaster mot RDM så det bör finnas en del vågmaster till salu i vår.
Det seglet ska du rigga ganska platt med både mycket nedhal och uthal. Platt är ledordet, buken kommer när vinden kommer.
På HOTs hemsida ligger gamla riggtips på äldre segel, kolla där. Med RDM ska du dra en centimeter till eller två. Du kan även fråga designern själv om du är osäker på HOTs forum.
/Magnus, ej inloggad (Mag)
Jag har själv en -03 5,9 Psyclone
Logga in för att svara.