Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hawaii, Maui spots?
-
Det låter härligt. Stranden måste ha varit formad som en bukt, eller hur? Jag har kommit fram till att ett break i en bukt ger långa vågor med lite höjd.
-
Jaha, eftersom detta inte har fått någon uppmärksamhet från alla experter som tydligen fanns får jag fråga igen: läs första inlägget…
-
Denna sida kanske inte beskriver spotsens anatomi men du får i alla fall reda på vilka de mest kända är. By the way så hittade jag den genom att googla “maui spots windsurfing” Sedan finns det artiklar på http://www.the-daily-dose.com vet jag och om du kollar in forumen på http://www.boards.co.uk och http://www.windsurf.co.uk så borde du nog hitta något..
-
Hehe, jag hade nog provat varenda annan kombination av sökord på google, det där för för lätt… Vilken sida var “Denna sida kanske inte beskriver spotsens anatomi men du får i alla fall reda på vilka de mest kända är”? Tack i alla fall.
-
Svar till:
Det låter härligt. Stranden måste ha varit formad som en bukt, eller hur? Jag har kommit fram till att ett break i en bukt ger långa vågor med lite höjd.
[/ QUOTE ]
Njaa, knappast. Det som bestämmer vågens storlek, form osv är helt andra saker än om den rullar in i en bukt eller inte. Om vi tar det från början så bildas alla vågor förutom olika tsunamirelaterade vågor av vind. Här och på Hawaii. Vinden som genererar vågor på stilla havet ligger i norra delen av oceanen på vintern och på södra delen på sommaren. Då pumpar det på med lågtryck, 25 m/s och mer i flera dagar. Detta driver upp vågor precis som här men med den stora skillnaden att det dels är väldigt djupt där och dels att vågorna sedan rullar töver havet utan att tappa speciellt mycket energi tills de till slut träffar ett rev någonstans. Under sin långa resa över oceanen mot hawaii samlas de liksom ihop och rensas ur till ett fint swell. Några olika faktorer i swellet bidrar sen till hur vågen blir. Inte bara våghöjden utan kanske framförallt våglängden och hastigheten på swellet är viktigt. Tex ett 6 fots swell med 16 sek mellanrum blir hur fett som helst på hawaii trots att det bara är ett par meter till havs vilket knappast märks där. Ett sådant swell är bättre än ett 10 fots men med väldigt kort intervall. Ju längre intervall ju längre bort har vågorna bildats. För att det sedan ska bli en surfbar våg så måste swellet bromsas upp mot något, tex ett rev som grundar upp. Då är det sedan djup och bottenform det som tillsammans med swellets storlek och intervall bestämmer själva vågen. Bäst är det om det är ett djupt hav som grundar upp snabbt på revet, såsom på hookipa. Ja, ja det här kan man diskutera länge, men du ska nog titta närmare på dessa faktorer än på hur viken ser ut, det är liksom helt oviktigt i sammanhanget. Kolla istället på sjökort för området. Jaws tex har en väldigt speciell bottenform som en hästsko. Detta har getts en hel artikel i National Geographics, de tar upp just det du vill veta. Ett rev som ligger djupt behöver ett större swell för att det ska bryta såklart än ett mindre swell. Därför bryter det på olika ställen och med olika kraft beroende på swellets storlek. Aaaah, nu orkar jag inte skriva mer – lycka till!! -
Jag tror vissa saker kan förenklas lite. En våg går lite föreklat att se som en stor cylinder i vattnet. Tänk att vågen bara är en liten bit av hela korven. Är vågen låg och lång är hela cylindern kollosal, och om den är kort och hög så är den inte mycket större än lodräta avståndet från våghöjd till vågdal.
När vattnet blir så grunt att inte cylindern “får plats” bryter vågen.
-
Haha, trodde du att jag menade att strandlinjen som ensam faktor avgjorde hur vågorna blir? I alla fall: Förutom de stormar och rörelseenergier som bildas ute på the pacific, så formas vågorna slutligen av strandens – eller vad den nu bruter på – varierande grundhet. Om en våg bryter runt en klippa ute i vattnet, som är lite lik Jaws, alltså ett pointbreak, är den delen av vågen som först åker in på det grunda territoriet mittendelen. Kanterna fortsätter i samma hastighet medan mitten saktas ner. Vågen vrider sig runt klippan, och allt vatten trycks ihop och bildar en högre men kortsre våg. Motsatsen gäller alltså för en våg som bruter i en bukt, men allt förarbete ute på oceanen är som du sade väldigt avgörande.
-
Förutom spotsen skulle jag behöva lite info om windsurfingens utveckling, lite när det vände från de gamla brädron och när/varför alla nya tävlingsdicipliner tillkom.
Logga in för att svara.