Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › hehe
-
hehe
Publicerad av micho på 21 februari, 2003 vid 20:24är det kul att surfa lr?? och vad skall man tänka på när man skall börja lära sig åka???
skywalker svarade 21 år, 6 månader sedan 19 Medlemmar · 74 Svar -
74 Svar
-
De äger att surfa
att tänka på!! hmmm.. att ha så kul som möjligt -
Grejjen med windsurfing är att man inte tänker på nånting, man är bara! Du grips med i ett flow som tar över och gör allt åt dig.
Tänk på att inte tänka så mycket!
-
Att vara 1 med naturens element är fint ..och att ha roligt som sagt, det är det viktigaste.
-
Att tänka på är väll att hitta någon som kan lära dig surfa med rätt utrustning.
Att pröva själv för att tröttna när det inte går bra och sedan mista en av de underbaraste upplevelserna i ditt liv är inget att rekommendera. -
Ha enbackup hobby, som typ musik eller nåt, så du slipper
den fullkomligt vidriga abstinensen efter våren…..Ha d gott o kör hårt. Världen mest maxade sport väntar.
-
det finns inga ord som kan beskriva känslan av att plana för första gången……….
-
okej så ni säger alltså att känslan e det viktigaste..
men jag eju en helt vanlig tjej som INTE KAN surfa..
HUR LÄR JAG MIG FÖR 17 GUBBAR HEHE!! -
Svar till:
HUR LÄR JAG MIG FÖR 17 GUBBAR HEHE!!
[/ QUOTE ]
Finns bara 1 sätt precis som med allting annat…träning och åter träning. Man behöver inte gå någon skola för att lära sig, men det är givetvis det lättaste om man har möjlighet. Hyr/låna grejer innan du vet vad du vill få ut av din åkning….
Lycka till !!!!!
-
Ett nattligt inlägg med reservation för eventuella….ja..allt möjligt.
Hur du lär dej är träning, som redan skrivet.
Här följer en inte helt, men nästan, komplett nybörjarkurs i vintermörkret.(Som fanimej håller på o ge sej) ( )Att komma igång, utan att tappa suget, (tålamodet, humöret osv)är en utmaning med stort U. Det handlar nog i grund och botten att ta det lugnt men samtidigt inte. Man får inte bli galen o tappa skärpan utan man måste tänka nåt istil med: “hmm, varför går det så här när jag gör så här, och inte som JAG vill att det ska gå?” Att ha detta(eller liknande) i skallen hjälper….
Steg 1 är alltså: Upp på en stor bräda och in i “te-påse-syndromet”.
Brädan får gärna vara överdimensionerad, helst med centerbord, en pryl som sitter i mitten av brädan, som en fena av modell: stor…
Seglet får gärna vara relativt litet, typ 4.0 el dyl. Och lätt, eller tungt, beror på din önskan om träningsvärk…
Tro oss, du kommer dra det måååånnga gånger.
Angående just dra upp seglet. Den rörelsen ska gå snabbt och smärtfritt, inget “hjälp, vad gör jag nu!?” Fatta med framhanden på bommen och använd seglets tyngd som motvikt och hitta balansen. Medans du hittar din balans så tar du raskt tag i bommen med bakhanden för att få lite bättre balans, ha inte för bråttom med att skota in seglet mot dej utan ta det lugnt. Känn vinden skapa “tryck” och luta dej ut från brädan, armarna ska vara ganska raka, och ryggen oxå. Om man känner att man vill dras över brädan ner i vattnet så släpp bakhanden på bommen lite, eller helt om du känner att du har lust. Håll balansen…När man har kommit så här långt så brukar en del andra frågor infinna sej, och nu börjar det bli dags att styra.
När du har dragit upp seglet har du haft vinden i ryggen och brädan har legat ganska exakt(förhoppningsvis) 90 grader ur vindens rikting. Om du har stått något fel på brädan när du har dragit upp seglet, så kommer brädan att byta riktnig, förmodligen upp i vind. Nu har man vanligtvis så mycket annat att tänka på så man missar detta, men ha lite koll på vart brädan pekar. För att falla av i vind så kör man hela riggen framåt, mot brädans nos, inte ner mot vattnet på läkanten. Man kan oxå ändra lite på var du står på brädan men det är en känsla och beror oxå på vilken bräda man seglar…(kommer inte ihåg)
Om man drar riggen bakåt mot brädans akter så lovar brädan upp i vind, sakta men säker mot vindögat. Om man vill köra tilbax så hoppar man runt masten, via nosen på brädan och fattar tag i bommen på andra sidan. (när brädan ligger med nosen mot vindriktingen). Fall av lite efter slaget för att få lite fart och balans. Pumpa upp pråmen i planing och kör en “willie skipper”. Nu somnar jag snart!
GOnatt
-
okej där fick jag mig en redig lektion.. nu e dt väll bara att vänta till isen flytt från vårt kalla land.. hehe
har bara en liten fråga:
skall brädans, som i snowboard, längd bero på min längd lr nåt sånt?? -
gå med i en klubb där du bor, om de finns nån. Om du är tjej (så var det väl?) så har ju Ran windsurfing (tjejklubb i Sverige) nån kurs varje år på Öland tror jag
-
Nej! Absolut inte, längden har inte så mkt att göra med hur brädan är. Det enda stället där det funkar hyggligt att mäta brädor i längd är vågis under kanske 90 liter. Räkna hellre volym och bredd i förhållande till din kroppsvikt.
-
jamen de här stället e ju bara för bra!! tänk att man kan få svar på sånt man undrar så fort hehe!! =0) man tackar så mycket..
kanske kan passa på at fråga lite till nu när de finns sånna proffs som svarar..
vart e de bäst att åka då? asså okej jag vet att man skall åka på vatten hehe.. men asså vilken plats menade jag mer då!
// Michelle
Logga in för att svara.