Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › hehe
-
Jag tror inte vi killar motarbetar tjejer generellt, men pga vår dumhet kan det ju bli fel ibland, vilket tjejer gärna feltolkar…Tror de flesta killar är grymt imponerade av vindsurfande tjejer, det är jag iaf…Hang (-loose) in there
-
Jag själv skulle nog tro att det endast är en väldigt, väldigt liten skara surfare som inte håller med. Tvärtom tror jag att de flesta välkommnar fler tjejer in i sporten med öppna armar (misstolka nu inte det.. ).
Man vet ju själv att man blir glad när man ser en flicka på vattnet, bortsett risken att bli frånåkt och förudmjukad av en tjej..
Nä, men skämt åsido.. Det är nog så att anledningen till att så få tjejer syns, till exempel i ovan nämnda film, beror nog inte på någon fientlig inställning bland surfare utan är ett mer generellt fenomen. Jämför bara tex utrymmet i medier mellan herr- och damfotboll.. Är nog en olycklig fortsättning på detta bara.
/Robban
-
precis som det de andra säger tror jag inte alls det finns nån som motarbetar tjejer.
Tyvärr så är det nog så som nån sa att medialt blir det samma med surf som det tyvärr är med andra sporter där tjejer deltar.Tycker surf borde vara anorlunda, vi har ju en ruksigt bra gemenskap, ngt som saknas i många andra sporter…
att få träffa en söt tjej som windsurfar är min absoluta dröm! stå på er o bli fler”!!!
-
Väldigt tråkigt det där med Nordiska mästerskapen osv.. Det är definitivt så som Lars_K säger.. Man kan nog sammanfatta kortkort grunderna till våra dumheter såhär:
Både tjejjer och killar har behov av att vara duktiga/bäst inför sina “konkurrenter” eller omgivning.
Om vi fortfarande lever i ett mansdominerat samhälle så är det killar som har högre inflytande över vad som visas i ex. tv.. Och killar tänker att alla (även tjejjer) tycker att det är mest intressant när killar får visa vad de går för, vi känner ju samhörighet med de killar det går bra för och det bästa som finns är när tjejjer berömmer och ojjar sig vad de supermännen kan göra!
Det är mycket vad mycket går ut på att visa det andra könet vad de kan! Kulturellt har tjejjer fått leva med detta i hela vår “kristna tid”?? kanske… Men tjejjer har samma behov av att visa att tjejjer kan, och detta leder till en omedveten konkurrens om uppmärksamheten.
99% av alla manliga surfare vill ha fler tjejjer till sporten, och att uppmärksamma kvinnligheterna på vattnet vore väl en bra idé om man vill göra nått åt saken.
Ett argument för fokuseringen på män är att män pumpas naturligt med testoseron, vilket gör att män oftast kan utvecklas snabbare eftersom vi orkar längre och mer. Naturligtvis utnyttjar vi killar situationen för att stajla inför girls:en!
Men vi vill ändå ha fler surfbruds… men .. men.. varför är det inte fler?? Hmm.. kanske kunde satsa mer på en jämbördig fokuseringen i ex. media?!
Självklart tror jag att det är det som behövs för att locka fler av kön XX till sporten! Tjejjer är minst lika tekniska i biologin och vad som krävs är att vi hjälps åt att bygga en kvinnlig surfkår som kan återerövra världen efter att den manlige presidenten Usch har sänkt “the reeespect” för jordborna till Prestige nivå *ehum* .. !
Satan va långt.. hade ju bestämt att inte besöka konfen idag *nedrans också*.. nä, -“ja ska plugga hela natten, plugga hela dan”.. *rajraj*
-
som kalle_kuling sa :
“99% av alla manliga surfare vill ha fler tjejjer till sporten, och att uppmärksamma kvinnligheterna på vattnet vore väl en bra idé om man vill göra nått åt saken.”
ja, det är precis vad som behövs, lite reklam för att visa andra tjejer att vi vindsurfande tjejer finns!
blev ännu en gång mkt besviken när jag läste i vår egen klubbtidning från öwc bland resultaten från 2002. inte ens där fanns några resultat från tjejernas tävling med trots att det var en öwc-tjej som vann.
man blir ju så glad när man hör och läser här om hur kul alla tycker det är med fler tjejer till sporten. men när vi sedan inte får vara med och “glöms bort” känns det som en kniv i ryggen.
vad göra??
-
Mmm, förstår verkligen att det är tufft! Men kan ju berömma er tjejjer generellt för att ni står ut med oss killar som hela tiden försöker glänsa och inte fattar att även ni behöver uppskattning för vad ni gör!
Jag tror att man som tjej MÅSTE ha förmågan att vara väldigt stark i sig själv när det gäller de flesta sporter. Därmed MÅSTE ni tjejjer som ändå är engagerade även om ni inte blir rättvist uppskattade för det, ha någon styrka som gör att ni orkar fortsätta! Det är väl det enda ni kan göra, att orka stå på er och jobba för att vi så småningom kan lära oss att uppskatta varann på ett rättvist sätt.
Flummigt eller?
-
Att klubbarna har “Damsektioner” såsom GWC borde vara bra. Vet inte om ni har det i ÖWC men det kanske kan vara en bra idé för att bevaka tjejernas intressen. Att förlita sej på killarnas stöd i alla lägen är nog tyvärr kört…
-
Det är nog sant att det fortfarande är väldigt många som inte kommer sträcka ut handen när det skulle passa sig! .. men vi får väl ta och skärpa oss då för f-n!!!
-
Det verkar iaf som om öwc bör skärpa sej rejält när det gäller redovisning av resultat från tävlingarna. Känner iofs inte till hela bakgrunden till varför tjejernas resultat missades. Kanske någon från öwc kan svara…?
-
känns lite tråkigt att man ska behöva ha en damsektion för att det ska hända ngt. gillar inte att dela in/bli placerad i fack. dessutom är vi så få. nej jag gillar det inte
-
Hmm, en “damsektion” på 2-3 tjejer blir nog lite löjeväckande I GWC verkar de vara rätt många, minst 10, så det är kanske mer motiverat…Hoppas det blir fler tjejer som surfar, det kommer ju att ge er mer “tyngd” automatiskt. Tycker man ser mycket fler tjejer på vattnet nu än för 5-6 år sedan (fler killar också iofs…).
-
Hoho Micho! Så du håller liv i denna tråden ännu.
Nä det behövs inga gigantiska muskler. Mest är teknik och att utnyttja sin kropp som motvikt till seglet. Men man jobbar en hel del med hela kroppen, framför allt armarna, så det är en bra idé att styrketräna. Sedan jag började träna har jag ökat min tid på vattnet en bra surfdag från kanske 2 timmar till 4-5. Om vinden varar så länge dvs -
Svar till:
Förväxla mig inte med di hosse tosserna från skaune va
[/ QUOTE ]
VA !!!!
Logga in för att svara.