Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hej! Behöver lite refreshments!

• Hej! Behöver lite refreshments!

Publicerad av snackan på 14 oktober, 2009 vid 13:28

Hej! Jag gick kitekurs i landskrona för ca 1,5 år sen nu. Det gick mkt bra men det blev att jag satsade på windsurf istället.
    Nu vill jag börja igen, men vet inte riktigt om jag kommer ihåg allt. :blush:

Frågor:

1.När man drar in och släpper ut lina, vad är det för egenskaper i kiten man ändrar då?

2.Hur tar man lättast höjd?Var skall kiten ligga i fönstret för att man skall ta höjd?

3..Jag är 1,88 – 65kg lång vilken storlek på bräda skall jag ha?

4.
    Jag kommer ihåg att jag fick testa en slingshot 13 och en mindre annan äldre typ 9, gillade 9an väldigt mkt mer även om den inte riktigt var tillräckligt stor, men den reagerade så mkt snabbare och jag tkt om det rätt mkt istället för stora rörelser.
    Hur ser det ut ur nybörjarsyn? Skall man ha en kite som reagerar lätt eller som är “seg”?

5. Är en 12a ett bra val på kitestorlek? 1,88 – 65kg

Tackar för alla svar!!

Ha det bra 🙂

/Snäckan

peter_nilsson svarade 15 år sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • andreas_r

Medlem
    14 oktober, 2009 vid 19:45

Hej!
    Det är kul att du vill dra i gång med kiten igen 😉

Det finns garanterat dom sim kan förklara bättre o mer detaljerat än mig men jag ska försöka med mina begränsade kunskaper 🙂

1.Om du menar Depower och power i draken så kan man väl lätt säga att du fyller (power, drar bommen mot dig) kiten med den vind som kommer. och släpper bommer ifrån dig (släpper “ut” igenom vinden)

2. Känn dig fram i vind fönstret vetja 🙂

3. Jag är ungefär samma storlek som du och jag kör med 12kvm och 136´`40 bräda, jag har hittils kört i vindar mellan 7-11 (11 känns som mycket tryck i kiten…)

Om du känner dig såpass osäker och det var ju ändå 1.5 år sedan du åkte, borde du nästan ta en ny kurs!?

Lycka till!

• andreas_r

Medlem
    14 oktober, 2009 vid 20:38

Jo, jag väger 87kg, så där är väl “lite skillnad”

Många tycker att en 10a är bra, precis som du säger, rätt kvick. en 12a blir lite segare men personligen tycker jag det är helt ok. Men pga din vikt så kanske en 10 är bättre för dig!

• snackan

Medlem
    17 oktober, 2009 vid 15:33

Okej! Tack för all hjälp Andreas.
    Det jag menar med att dra in och släppa ut lina är nog det du menar med depower etc. Jag kommer iaf ihåg att man kunde dra i mittersta linan och sedan släppa ut, och då menar jag inte bommen i sig utan ett fäste där mittersta linan gick ut där man kunde dra in och ut lina. Men det har kanske med depower och göra?

Så en 12a blir för stort för mina ca 65kg? Hm, jag som funderar på en EH Rippehr 07 12a. Hur e den som nybörjar kite?

Tack för svar!

• gadget

Medlem
    17 oktober, 2009 vid 15:59
    Snäckan;583286 wrote:
    Hej! Jag gick kitekurs i landskrona för ca 1,5 år sen nu. Det gick mkt bra men det blev att jag satsade på windsurf istället.
    Nu vill jag börja igen, men vet inte riktigt om jag kommer ihåg allt. :blush:

Frågor:

1.När man drar in och släpper ut lina, vad är det för egenskaper i kiten man ändrar då?

2.Hur tar man lättast höjd?Var skall kiten ligga i fönstret för att man skall ta höjd?

3..Jag är 1,88 – 65kg lång vilken storlek på bräda skall jag ha?

4.
    Jag kommer ihåg att jag fick testa en slingshot 13 och en mindre annan äldre typ 9, gillade 9an väldigt mkt mer även om den inte riktigt var tillräckligt stor, men den reagerade så mkt snabbare och jag tkt om det rätt mkt istället för stora rörelser.
    Hur ser det ut ur nybörjarsyn? Skall man ha en kite som reagerar lätt eller som är “seg”?

5. Är en 12a ett bra val på kitestorlek? 1,88 – 65kg

Tackar för alla svar!!

Ha det bra 🙂

/Snäckan

1. Om det är depowern du menar så kortar den mittlinorna och gör att kiten inte fångar lika mycket vind.
    Motsatt effekt får du när du drar bommen mot dig.

2. Höjdtagning varierar mycket beroende på vilken bräda, kite osv. du använder. Även vindstyrkan påverkar så man får känna sig fram.
    Kolla på dem som kör course-racing, de klarar väl det bäst.
    Var kiten ligger i vindfönstret kan man väl inte påverka så mycket mer än att ju kortare styrlinorna är (ju mer du drar i bommen), ju mer vill kiten stala (falla ner i vinden).

188cm och 65 kg låter konstigt men en 10 eller 12a är väl lagom.
    Jag hade nog tagit en 12a om man ska köra i sverige.

• peter_nilsson

Medlem
    27 oktober, 2009 vid 14:45

Hoppas du kommer ihåg säkerheten från kursen det är det viktigaste man lär sig på kursen. För att komma igång med kitingen tycker jag att du ska laddaner/köpa “progression kiteboarding” beginner och intermediate. Det kommer hjälpa dig mycket och ge inspiration.

//Peter

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hej! Behöver lite refreshments!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.