Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hel eller delad mast
-
Se det som en rekomendation av den som har konstruerat och designat samt testat seglet. Det är hans åsikt om hur seglet fungerar optimalt. Är du tex 150cm lång så kan du få lite problem med ovanstående decimeter. Är du däremot 2m så kanske det tom blir bättre.
-
Brukar inte segla med mina jeans 😉
Har inte kroppslängden någon betydelse för hur högt/lågt bommen ska sitta?
-
Ahh… Trimmarn! Du han före mig där, men då är det bara en estetisk sak att seglet ska hamna så långt ner som möjligt?
-
Nej det är inte bara en estetisk smak. Seglena är designade för att sitta nära brädan. Tryckpunkten i höjdled är satt efter att de sitter långt ned, flyttar du då upp seglet säg 2-3 dm, så hamnar seglet dels “fel” på masten, o tryckpunkten hamnar lika mycket högre, dvs seglet kan bli svårare att kontrollera…
-
Sen är det skillnad på segel o segel, o seglare o seglare. Ett race-segel sätter man i regel så långt ner det går. Ett vågsegel kan man däremot kanske rigga lite högre upp, tror inte att det rör sig mer om max 10-15 cm, men då av “proffs” som vet vad de sysslar med, o seglar kanske i “extrema” förhållanden som kräver denna annorlunda riggning. Men i ditt fall: Seglet så långt ner som möjligt, om du inte är 215cm lång förståss…
-
Det är dessutom så att en 460-mast som regel är lite styvare än en 430-mast som seglet är gjort för och därför kanske inte betersig riktigt som man vill, om seglet har variotopp kommer man ju runt problemet med att seglet hamnar högt upp från brädan, men oftast har segel kring 6 kvm och större inte det.
När det gäller ny bom på gammal (80-tals) mast så var de gamla masterna lite tjockare än de nyare så det är säkrast att prova bommen på masten innan köp. Jag har en gammal Nautix-bom från sent 80-tal som inte gick att få att klämma åt kring en Fiberspar Tidal Wave som är ca 10 år nyare.
Kolla också innerdiametern i botten på masten. Är det en riktigt gammal mast så finns det risk för att det är ett annart mått än på dagens förlängare, men så länge mastens diameter inte är för liten så går det att lösa med att vira lite tejp runt förlängaren så den inte glappar för mycket.
-
@L3LL3 714039 wrote:
Ok, så seglet ska alltså hamna så nära brädan som möjligt? Vad förlorar man på att det hamnar någon decimeter upp då?
Man förlorar fart (acceleration) och höjdtagning. Det som gör att brädan rör sig är kraft från sidan, därför planar man upp i halvvind. Den kraften vill du stänga in i seglet, inte att den passerar under. Därför vill du ha underliket mot brädan när du planar. Fångar du inte kraften börjar istället brädan röra sig i sidled (drag på engelska).
För styva master fungerar, men seglet blir väldigt tungt i hårdvind och svårt att hålla i byar. Inte att rekommendera direkt. Hellre för mjuk, men då är det svårare att pumpa upp i planing. -
Tackar! Gött med lite övertygande förklaringar 🙂
Hur delar man ut “cudos” på det här stället?
-
@sailortrash 714119 wrote:
Man förlorar fart (acceleration) och höjdtagning. Det som gör att brädan rör sig är kraft från sidan, därför planar man upp i halvvind. Den kraften vill du stänga in i seglet, inte att den passerar under. Därför vill du ha underliket mot brädan när du planar. Fångar du inte kraften börjar istället brädan röra sig i sidled (drag på engelska).
För styva master fungerar, men seglet blir väldigt tungt i hårdvind och svårt att hålla i byar. Inte att rekommendera direkt. Hellre för mjuk, men då är det svårare att pumpa upp i planing.Jag håller inte alls med om denna beskrivningen. Förutsatt att seglet är riggat på rätt mast, utan variotop, och med bommen på samma höjd från brädan så kommer du inte ändra seglets “fart och höjdtagning”. Den enda som händer är att det flyttas högre upp, vilket flyttar tryckpunken högre upp. Om du har bommen kvar på samma höjd från brädan trots denna extra förlägning kommer detta leda till att seglkraften utgör ett större moment och seglet kan alltså således kännas lite tyngre. På samma sätt kommer seglets swing weight (kan man säga rotationsvikt?) högre upp så det kan bli jobbigare att göra parerringar.
Om bom cut-outen på dit segel är så låg att du inte kan få upp bommen i axelhöjd skulle jag faktiskt rekommendera att du förlänger lite extra. Om du låter bommen sitta kvar på samma ställe på masten när du förlänger extra kommer även bommen få ett ökat moment över riggen och kompensera för det ökade moment som seglet ger. till en viss gräns i alla fall.
Däremot så är som sagt 460-masten för styv och kommer göra seglet mindre reaktivt och mer svårkontrollerat i vindbyar. Så länge du inte väger 120 kg skulle jag inte rekomendera att använda en för styv mast. -
Vet inte vad “Alex” snackar om men jag förklarade varför man vill stänga igen glappet mellan underliket och brädan. Det är inget att hålla med om eller inte utan alla typer av typer av segelfarkoster får fart genom att parera kraft från sidan via köl eller fena vilken förvandlas till kraft snett framåt. Kraften måste komma från sidan mer eller mindre. Därför kan man i te köra mot vinden, eller köra snabbare än vinden i platt läns. Alla planande segelfartyg slörar istället för länsar därför. Ju mer sidkraft du får in i seglet ju mer acc. Får du. Bomhöjd (om mastfotsplacering) reglerar (vad jag märkt) trycket på fenan ovanifrån, vilket påverkar hur livlig brädan känns. Det varierar ju mellan olika seglare vad man gillar och klarar av…
-
Ju mer kraft du låser in desto snävare vinkel (mot vinden) blir det på kraften framåt. Därför tar man bättre höjd i hård vind än i lättvind, och alla som seglat kölbåt vet att de blir lovgiriga i byar. Så jo, man förlorar även förmåga att ta höjd. Den kraft som inte låses i seglet förvandlas därmed inte till fart snett framåt, utan verkat istället i sitt ursprungliga riktning, så man driver även mer i sidled. Tittar man bakåt på en planingsrepa så är den alltid halvcirkelformad i viss mån, eftersom viss avdrift är oundviklig.
-
Härligt att läsa tråden. Hade samma frågor jag för ngra år sen.
Cudos kan delas ut genom att klicka på aloha. Sitter med mobilen nu men jag tror det är stjärnan längst ned till vänster under postaren(bredvid rapportera knappen) . -
teoretisk segling, eller seglingsfysik är rätt komplext, men rätt kul också eftersom det är lätt att uppleva att det stämmer i verkligheten. om man teoretiskt skulle optimera transformationen av kraft från sida till fart framåt bör alla material vara stenhårda och ingen energi från vinden skulle förloras genom att material på mast/segel/fena/bräda ändrar form på ngt sätt. Detta visar ju sig stämma bra med verkligenheten också, t.ex americas cup-båtarna – halva seglet har ju ersats av masten (!). Vindusrfinggrejer blir ju bara styvare och styvare, cambertryck blir hårdare och hårdare och båten som seglade i 63 knop nyligen var ju som en enda stel enhet. sen kan man ju som människa inte kontrollera den kraftöverföringen helt så man får väl kompromissa lite…(man är väl för mjuk)..
om några år kommer säkert vindusrfingmaster vara bredare och plattare och (race)kiter kommer byggas med tunnare och hårdare leading edge…allt kommer se ut som flygplansvingar till slut…vem vet men kul blir det säkert..och snabbt
-
Vad jag menar är att “stänga glappet” är inte alls lika viktigt som att få rätt mastfotstryck. Du ser ingen freestylare som planar med 5.3 redan i 7 m/s luta riggen bakåt? Däremot så har de bommen grymt högt upp. Kan du inte få bommen så högt som du vill, så är det ok att förlänga lite extra, det kommer inte påverka din toppfart nämnvärt, men möjligen känslan av kontroll när du börjar bli överriggad.
Logga in för att svara.