Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hel eller delad mast
-
Freestyle toppar ju inte heller fart eller höjdtagningsligan. Den utrustningen maximerar ju andra egenskaper som kontroll och segelrotation…men jag vet inte mkt om freestylesegling direkt.
-
En freestyle höjdar faktiskt rätt bra, förutsatt att du inte seglar den på fenan för mycket. Det var kanske lite ett extrem-exempel, men ändå något jag tycker många freeriders som kör runt och nöter gippar kan ha i åtanke.
Toppfarten kanske minskar något om du inte “stänger glappet”, men den accerelationen som får dig upp i planing är bättre om du håller seglet upprätt. Höjdtagningen om blir också bättre om du håller seglet långt fram då det är lättare att hålla brädan plant i längsled samt det ger dig möjlighet att gräva ner lovartsrailen lite, vilket ger minskad avdrift. Detta såklart förutsatt att du inte har en gigantisk fena.Jag vill inte gå in i en allt för tenkisk diskussion i denna tråden egentligen, jag vill bara inte ett L3LL3 står och lutar seglet bakåt i tron om att han ska accelerera och höjda bättre när han antagligen seglar mer i oplanande läge eller på gränsen till planing snarare än i full spätta på jakt efter den sista knopen.
-
Japp, nu börjar det bli lite fööör tekniskt för mig. Jag tackar dock ödmjukast för alla tips. Mycket värdefull info. faktiskt 🙂
Logga in för att svara.