Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing helikopter hopp

  • helikopter hopp

    Publicerad av colle_screamer på 28 oktober, 2003 vid 19:57

    ja alla vet ju hur det brukar bli när man skall stila för någon. tjejen, polarna eller vad det nu kan vara. Sånt som alldrig brukar gå fel skiter sig katastrofalt och man börjar rada upp tusen orsaker om att vinden bara dog eller vågen bröt för tidigt eller va fan som helst. Men ursäkten i dag för mitt misslyckade hopp slår nog de flesta.

    Situationen: jag var ute och körde några repor i askim när sjöräddning skulle dra ut på vattnet och öva ytbärgning eller va det nu var. Det stack i alla fall ut en stor sjöräddnings båt samt helikopter ut mot öppna havet. På sjöräddningsbåten befann sig ett flertal personer som stod längst bak och tittade på oss “i deras ögon IDIOTER” som var ute och windsurfade i detta kalla trista väder. Nåväl båten drog upp en sjuhelvetes sjö så jag tänkte att man skulle kunna dra av ett hopp precis bakom båten på svallet för att stila lite.

    När jag närmade mig svallet hängde helikoptern precis bakom båten och jag började tänka på att det skulle nog inte vara så bra om jag sögs upp i rotorbladen. Men efter nån sekund kom jag på hur korkad tanken var, vafan en helikopter pressar ju ned luften och inte tvärtom. Så jag pumpade lite och laddade för ett fett hopp. jag kom väll upp en och en halv meter eller nåt då vindriktningen plötsligt vände 90 grader och kom upifrån. Som jag då upplevde det ökade jordens gravitation med ca 10 ggr. jag och utrrustningen pressades hastigt ned mot vatten ytan.
    Vafan hände nu. seglet satt fast i vattnet det gick inte att vattenstarta. dessutom hade vinden tilltagit kraftigt och kom uppifrån…….AHA helikoptern.

    Erfarenheter: Surfa aldrig under en helikopter som flyger på låg höjd och försök för i helvete inte att hopppa om man nu skulle vara i den sitsen ofrivilligt.

    colle_screamer svarade 20 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • JOHN_J_RAMBO

    Gäst
    28 oktober, 2003 vid 20:16

    fick oxå en erfarenhet mera av det Colleman beskrev, men jag han inte komma upp i luften..höhö grin.gif grin.gif

    o förövrigt e det ganska dåligt av helikopeter föraren att ligga så lågt när han ser att det kommer surfare i brännandes fart i korsande riktning…
    eller hur e det med regler mot helicoptrar vS surfare?

    Här e ett kort från idag när ja är som tuffast cool.gif

  • nordgren

    Medlem
    28 oktober, 2003 vid 20:17

    Hahahaha! Inte lätt. wink.gif tongue.gif

  • kamaaina

    Medlem
    29 oktober, 2003 vid 02:54

    Du funderade aldrig pa att hoppa oever helikoptern?

  • zehlertz

    Medlem
    29 oktober, 2003 vid 06:49

    fan colle!… du e klockren!

    blev du liggandes länge innan han flög iväg?

  • markram

    Medlem
    29 oktober, 2003 vid 07:29

    Påminner om ett slalom-heat i WC på 80-talet.
    Helikoptern som filmade den rafflande tätstriden, kom för nära ledaren och “pressade” ner honom i vattnet.
    Har för mig att det var Robby och kommer ihåg att det hyttes en näve upp mot kameran..

  • skywalker

    Medlem
    29 oktober, 2003 vid 09:54

    Något ovanligt situation, men tack för tipsen smile.gif

    Som Rambo sa, är det lite konstigt att han låg så pass lågt, när det finns rörelse under….. crazy.gif

  • poppo

    Medlem
    29 oktober, 2003 vid 09:59

    att begära att sjöräddningen (helikopter eller båt) ska väja för surfare som jagar hoppvåg precis bakom dem är kanske att att vara lite väl optimistisk..

    kul story dock! hkp-föraren fick sig säkert ett gott skratt (för att inte nämna snubbarna på akterdäck!)

  • colle_screamer

    Medlem
    29 oktober, 2003 vid 22:11

    ja lågt var väll att överdriva den flög väll 50 meter upp i luften eller nåt. men det blev ju ett jävla vinddrag ändå.

    Jag blev väll inte liggandes så länge 1 min max. men det var ju en ruskigt konstig känsla när vinden kom typ från alla håll o kanter.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing helikopter hopp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.