Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Helikopterslag, upwind 360 och gecko

• Helikopterslag, upwind 360 och gecko

Publicerad av surfjohan på 17 februari, 2006 vid 15:53

Helikopterslag:
    Jag undrar om man kan få lite tips angående ovanstående trick.
    Har försökt få helikopterslagen att sitta med ganska varierande resultat, men det går inget vidare. Hade vart kul att läsa lite skarpa tips som kan göra att det klickar till när jag drar igång igen med surfet.

Upwind 360:
    Detta trick verkar coolt och har en potentiell möjlighet att lära sig det, och jag har testat men när jag försöker så känns det helt omöjligt. Vad ska man tänka på här?

Gecko:
    Hur gör man? Är det möjligt om man inte väger 55kg och är en potentiell freestyleguru?

Thats it!
    Tacksam för alla tips.

pjoter svarade 18 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • ola-h

Medlem
    18 februari, 2006 vid 10:13

Helikopterslag är en manöver med några olika steg och det är lite svårt att ge råd utan att veta var du fastnat. 1:a steget är ju att go upp i vind och backvinda utan att liksom tappa balansen på seglet. Typiskt sätter jag fram framfoten strax bakom masten. Lite bredare grepp på bommen är inte heller fel. Behärskar du väl detta insteget är det bra att öva på att kunna segla backwind ett tag. Det är inte strängt taget nödvändigt för att kunna göra en helitack, men rätt skoj att kunna och det gör at man kan utvidga manövern lite. Tricket här är att dels låte brädan falla av tillräckligt mycket på dn nya kursen. Då blir det nämligen enklare att kunna skota ut vilket är nyckeln till att kunna hålla balansen. För att falla av gäller det att föra masten framåt i brädans längsriktning och man kan säga att nyckeln till helheten är att kunna föra masten framåt samtidigt som man skotar ut. Egentligen samma sak som många nybörjare har problem med på småbrädor när de kör “normalt”.

Sedan har vi då själv “tillbakasnurren”. I princip för man bara skothornet genom vinden och hoppar runt, och det enda tips jag kan ge här är att vekligen skutta runt i ett lite nätt hopp precis när det är dags. Att liksom trampa runt i flera steg på brädan minskar bara chansen att lyckas. Med ett snabbt hopp är du snabbt tillbaka i ett läga då du kan parere eventuella felbalanser.

När det gäller upwind 360 så tycker jag att tricket är att i ännu mer extrem grad fälle masten framåt mot nosen och samtidigt skota ut (på den nya bogen, dvs dra bakre handen nästan upp mot ansikte/bakre axeln). Då vrider brädan runt och meningen med det hela är att den tillåts vrida rätt långt innan du måste låta akterliket gå genom vinden. Precis när detta sker vill man dock istället vi masten bakåt mot akterna igen – så visst är det lite timing inblandad.

När det gäller Gecko kan jag inte ge några råd. Har provat ett par och jag tror verkligen inte att det är lättare för lättare seglare. Jag upplever snarare att det svåra är att få ned nosed ordentligt och bara några enstaka gånger har jag fått den där känslan av att skära ned för att sedan poppa upp och runt.

• herodude

Medlem
    19 februari, 2006 vid 22:20

mm jag gör ungefär som ola h, fast jag har foten framförmastfoten och lite små saker, men det som känns bäst är bäst.. ett annat tips som hjälpte mig ganska mycket i början är att när du drar upp brädan i vind är om du drar förbi vindögat med nosen, då snurrar du lättare runt den i backwind sen, och ta det lugnt så inte allt går för snabbt i början så kommer det nog bli grymmt:P

• canoya

Medlem
    20 februari, 2006 vid 09:59

Helikopterslag är utmärkt att träna på med en lite större bräda och i lättare vind för att få koll på handgreppen/fotflyttningarna.

• pederboy

Medlem
    20 februari, 2006 vid 16:46

Gecko,
    Häla häla häla.
    Jag väger 80-85kg och är ingen freestyle guru direkt dock gick Geckon hyfsat lätt.
    Har gjort den ett par gånger men känner inte något behov av att fortsätta att göra detta fjortis trick.

/Peder

• naish

Medlem
    26 februari, 2006 vid 19:24

I en gecko vinklar man bara kanten ner i vattnet och lutar dig väldigt mycket framåt så sitter den! Geckon e grym eftersom det är exakt som en flaka! Jag tränar mycket på flakan nu och tycker geckon hjälper mig på traven…

• pjoter

Medlem
    27 februari, 2006 vid 08:10
    Pederboy wrote:
    Har gjort den ett par gånger men känner inte något behov av att fortsätta att göra detta fjortis trick.

haha, vilket underbart råd!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Helikopterslag, upwind 360 och gecko

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.