Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › "Heliumsegel" – fluga eller genombrott
-
Jag har ett Severne Glide 7.5 sedan förra våren.
Seglet är fysiskt mycket lätt, det känns som att hålla ett segel på 6 kvm i händerna och detta betyder mycket för själva upplevelsen. Seglet ger ett otroligt bottendrag, det känns som att det ger minst lika mycket kraft som ett 9.0 segel, kanske t o m som ett 9.5 segel. – Det räcker med ett pumptag, så börjar man plana.
Det fungerar helt okej upp till ca 8 m/s, men redan där börjar det kännas oroligt, buken börjar vandra omkring, över 10 m/ s är det knappast användbart längre.
Jag är nöjd med seglet, bottendraget kompenserar mer än väl att seglet inte funkar något vidare när det blåser mer.
Hucker-seglen, som Joth nämner, har jag flera stycken av och jag slår gärna ett slag för dem.
6.6 seglet ger nästan lika mycket bottendrag som ett 7.5 segel, samtidigt är det otroligt stabilt när det blåser mycket. Jag har svårt at föreställa mig ett segel med större register.
Filip
-
När ni säger att era 7.5 ger lika mycket kraft som ett 9.0 , har ni provat ett full-race 9.0 med rätt mast, och bräda osv som passar?
Tror nog att de nya 7.5orna ger bra kraft så att man kommer upp och planar, när man sen väl planar tror jag inte de är särskilt roliga jämfört med en 9.0a.
Kan bara göra några riktiga pumptag så man kommer igång så tror jag man har roligare på ett race segel i lite vind.Kommer att köra 8.2 vapor i år, ses vi habo kan vi ju låna varandras riggar så får vi se skillnaden.
-
filipl;533960 wrote:Jag har ett Severne Glide 7.5 sedan förra våren.
Seglet är fysiskt mycket lätt, det känns som att hålla ett segel på 6 kvm i händerna och detta betyder mycket för själva upplevelsen. Seglet ger ett otroligt bottendrag, det känns som att det ger minst lika mycket kraft som ett 9.0 segel, kanske t o m som ett 9.5 segel. – Det räcker med ett pumptag, så börjar man plana.
Det fungerar helt okej upp till ca 8 m/s, men redan där börjar det kännas oroligt, buken börjar vandra omkring, över 10 m/ s är det knappast användbart längre.
Jag är nöjd med seglet, bottendraget kompenserar mer än väl att seglet inte funkar något vidare när det blåser mer.
Hucker-seglen, som Joth nämner, har jag flera stycken av och jag slår gärna ett slag för dem.
6.6 seglet ger nästan lika mycket bottendrag som ett 7.5 segel, samtidigt är det otroligt stabilt när det blåser mycket. Jag har svårt at föreställa mig ett segel med större register.
Filip
Jag förstår inte varför ni envisas med dessa camberlösa segel i stora storlekar?
Tycker att cambern är världens bästa uppfinning, framförallt för stora segel.Vad är ni rädda för? Visst, är lite bökigare att rigga, men mycket har hänt senaste åren.
Hellre lite bökigare på land en kort stund innan surf än på vattnet hela surfet.Stora segel är helt enkelt bättre med cambers…
-
@Kapten K 533986 wrote:
När ni säger att era 7.5 ger lika mycket kraft som ett 9.0 , har ni provat ett full-race 9.0 med rätt mast, och bräda osv som passar?
Just det där med “rätt mast” och “bräda som passar” torde väl vara en stor del av problematiken. Jag är visserligen novis på området och kör inte megastora prylar, men jag har kört både moderna snabba freeride och moderna slalombrädor. Tveklöst är det sämre “glid” i freeridebrädorna och det gör att jag tror de har mindre nytta av full race segel. Och omvänt, står man på en renodlad slalombräda så kommer ett segel med bättre bottendrag med sämre “glid” och fart i mitt och toppregistret bli ett större handikapp än vad motsvarande segel är på en freeridebräda.
Horses for courses, som de säger.
-
Glide seglet har 3 cambers.
Jag hade tidigare ett Severne C2 9.5 kvm (två cambers), som blev omskrivet för dess bottendrag i en recension. Min känsla är att Glide seglet ger nästan lika mycket bottendrag som det seglet. Jag har använt rekommenderade master på respektive segel. Bottendraget i Glide-seglet känns faktiskt “magiskt”, särskilt om man tänker på hur lätt det känns i händerna. Det man vinner nedåt förlorar man dock uppåt.
Tyska Surf jämförde Severne Glide 7.5 med ett antal andra segel för något år sedan, och de konstaterade att Glideseglet slog samtliga 8.5-segel som var med i det testet (t ex Neil Pryde V8), när det gällde bottendrag, med undantag för Sailloft Traction 8.5.
När det gäller att ha cambers eller inte på segel som är mindre än 8.5 kvm är det väl helt enkelt en smaksak vad man gillar mest.
Jag seglar (förutom Glide seglet) bara med segel utan cambers (Sailworks Huckers och Retro från 4.8-8.5 kvm). Jag gillar helt enkelt känslan i segel utan cambers. Seglet känns mer “levande” tycker jag. Jag har också provat bland annat Neil Pryde RS Slalom och för mig känns det som att en osynlig och stum kraft utan liv drar mig framåt, ganska tråkigt helt enkelt.
Filip
-
Jag kör Sailloft Traction i flera storlekar sen några år tillbaka. Denna ingår i kategorin extrema lättvindssegel. Faktum är att man med mycket nedhal även kan trimma seglet för hårdvind så det funkar utmärkt men du får inte lika mycket speed som i ett slalomsegel. Körde till exempel 2 kvadrat glapp, dvs 6,5 + 8,5 en hel säsong utan jätteproblem men nu har jag klämt in en 7,5:a emellan.
Seglet har 2 minicambers och lika mycket buk som ett slalomsegel men är shapad lite annorlunda.
Vi har sålt väldigt många traction sen vi tog in dem så det verkar helt klart finnas ett behov av denna typ av segel. Jag tycker segeltypen är perfekt om man seglar mycket i ojämna förhållanden där det ofta är lite svagare vindar. Känns jäkligt kul att kunna plana och segla relativt manövervänligt när de flesta andra sitter kvar på stranden.
Det är 2008:an på bilden, 2009:an har man ändrat designen lite och gjort lite mer twist i toppen, har ej hunnit segla dem.
-
Det tycks ju finnas några som har använt de nya “kraftseglen”. Kan någon kommentera hur de funkar på en “liten” bräda?
Anta att brädan är funtad så att den funkar med max en 7.5, kan man då komfortabelt använda en Traction/Helium/Glide i storlek 7.5? I så fall skulle det vara möjligt att ta ut en mycket mindre bräda (jämfört med en som pallar för ett 8.5-9.0 segel) i lätt vind och plana tidigt/ha roligare.
-
En vild gissning är att det antagligen funkar, för något värde på funka. Min erfarenhet är att om brädan funkar med max 7.5 så gör den, men vilken 7.5 spelar inte så stor roll.
När jag bytte mina gamla 80-talssegel mot segel från -04 eller nyare så trodde jag att min gamla 80-talsvågis skulle kunna ta betydligt större segel än tidigare eftersom moderna segel väger mycket mindre och är tänkta att seglas i betydligt hårdare vind än sina motsvarigheter från 80-talet, men den skillnaden visade sig i praktiken vara marginell. Med 80-talssegel gick det typ att segla rakt fram med 5.7, med 5.3 började det hända saker och först när man seglade 4.5 vaknade brädan till liv på riktigt. I praktiken visade det sig vara exakt likadant med moderna segel.
Däremot kommer det alltid vara så att vissa rigg/brädkombos är aningen meningslösa. Har du en fullblods slalombräda så är det fullcambrade racesegel som gäller, inte vågsegel, “heliumsegel” eller instegssegel typ North Natural och Simmer Spark. Det funkar säkert utmärkt men jag vill nog påstå att slalombrädan, och för den delen t.ex. vågseglet, inte kommer till sin rätt.
-
Personligen tror jag erfarenheter från denna typ av segel kommer leta sig nedåt i storlekarna och även användas i vissa vågsegel i storlekar som 4.5-5.3. Den stilförskjutning som huvudsakligen Kauli inducerat tror jag kommer betyda mindre fokus på bra “on-off” än vad vi haft de senaste 5-10 åren.
Logga in för att svara.