Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › HElo kites
-
HElo kites
Publicerad av atomiccross på 3 februari, 2010 vid 14:04Jag kommer från dena andra sidan och är lite vilsen i kitevärlden. Vad jag söker är en snowkite som jag kan använda på vintrarna när jag inte är i vattnet. Jag har använt en liten radsails pro 4.0 kvm med två ”handle bars” eller vad det kan kallas. Vad är det bästa alternativet för kring 3000 kr beg? Berätta allt, bom vs handle bars, tube vs foil och om det är stor skillnad på att börja segla med bom kontra handle bars. Tackar så mycket i förhand så kanske det är nån som vill hjälpa en vilsen vindsurfare…!
atomiccross svarade 15 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
WOOOOOOAAAAH EN VINDSURFARE PÅ KONFEN, RÄDDA KVINNOR OCH BARN I FÖRSTA HAND!
nämen vänta tills efter 6, för då tittar steffos vandrande kitelexikon fram :=)
-
HA HA HA… Sakta i backarna, jag sviker inte vindsurfarna
-
first off, I would go with a bom instead of the handle thingies so that you can do grabs.. I think maybe a 4 is a bit small as well, windsurfers are normally a bit beefier than us, so look at a 7 instead. Foil vs tube on snow.. hmm well thats a pretty balanced argument, but if you get a tube, you can use it on water (learn to use it : ) easier than you could a foil I suspect, I aint saying a foil is impossible to learn in the water with, just whats easier in my opinion : )
-
Ja okej, antar att du hajjar svenska 😉 Jag är inte inne på att ha den på vattnet och i och med att en foil är så lätt att launcha så tror jag att det blir en sån. Jag vill slippa gå kurs, är det för mycket att lära sig med boom kontra handles? Jag har bara erfarenhet av dem…
-
Kurs bör du gå för din egen och andras säkerhet… då får du dessutom möjlighet att testa på olika kite-modeller och hur det känns med bom!
-
nundy;597212 wrote:Kurs bör du gå för din egen och andras säkerhet… då får du dessutom möjlighet att testa på olika kite-modeller och hur det känns med bom!
Om jag nu skulle välja bom, är det stor skillnad mot handle bars?
-
Du ska välja bom:) Stor skillnad bom handtag iom att du har en hand fri, och slipper bry dig om att trimma farten.
Det här är ett alternativ till begat: http://www.kitekraft.se/ozone-pure-startpaket-snowkite.html
Eller så kan du ju: http://www.kitekraft.se/ozone-flow-komplett-4linor-bom.htmlEller så har vi en Access 4m kite (depower foil) från förra året som du kan få för strax under din budget.
Lycka till.
-
AtomicCross;597192 wrote:…Jag vill slippa gå kurs…
Att skriva det är lika illa som att köra nybörjarkurs med 10 pers i klagshamn en sommardag… 😀
-
äh. lära sig snökita kan man göra själv, men det tar ju lite extra tid.
-
Gadget;597231 wrote:Att skriva det är lika illa som att köra nybörjarkurs med 10 pers i klagshamn en sommardag… 😀
HEhe jao, jag har snökitat mycket med min 4 kvm och behärskar det fint med skidor, så jag vill ha en betydligt större.
-
Milkman;597230 wrote:Du ska välja bom:) Stor skillnad bom handtag iom att du har en hand fri, och slipper bry dig om att trimma farten.
Det här är ett alternativ till begat: http://www.kitekraft.se/ozone-pure-startpaket-snowkite.html
Eller så kan du ju: http://www.kitekraft.se/ozone-flow-komplett-4linor-bom.htmlEller så har vi en Access 4m kite (depower foil) från förra året som du kan få för strax under din budget.
Lycka till.
Jag har kollat mycket på accessen men jag tycker den ser lite slow ut? Men det där med att det är stor skillnad på bom och inte är det jag inte vill åt, blir det oskönt med handtag till en 8.5? (tanken är att jag ska använda den upp till 8-9 m/s när jag inte kan windsurfa+snökiting i synnerhet) =)
-
AtomicCross;597270 wrote:HEhe jao, jag har snökitat mycket med min 4 kvm och behärskar det fint med skidor, så jag vill ha en betydligt större.
Jag säger inte att man inte KAN lära sig själv men det är lite som med bilkörning.
Det är inte så jävla svårt att köra bil men bara för att man kan köra betyder det inte att man vet vilka regler som gäller etc…
Men kör hårt… -
Gadget;597321 wrote:Jag säger inte att man inte KAN lära sig själv men det är lite som med bilkörning.
Det är inte så jävla svårt att köra bil men bara för att man kan köra betyder det inte att man vet vilka regler som gäller etc…
Men kör hårt…Jag drar till göteborg imorrn o prövar lite olika så får vi se vad det blir, tack o bock ni flesta..:P
peace out
Logga in för att svara.