Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Helrails cutback
-
Ola H. wrote:Fast det bästa tipset är väl att göra din air 1.5-2m högre så du får lite mer tid till justeringar i luften.
kan vara årtiondets bästsa surf tips! 🙂
blir till att ut å testa nya air å carve tekniker till helgen…nu jäklar är det färdig snappat!
kanske kan få ett par dar på raken, tradesen är på väg tillbaka, å det underlättar ju helt klart när man ska testa nått nytt!!jäkligt kul tråd…trevligt med nått man kan relatera till för en gångs skull
aloha på er
-
Och ditt resonemang grusas totalt av att Kauli, med några av proffsens minsta brädor, gör såååå grymma roundhousecutbacks på Hookipa. Nu var bädorna iofs inte fetebreda men han kanske obligatoriska är undantaget från regeln??? Förrförra vintern filmade jag honom och han körde emellanåt med brädan mere under än över vattnet. Tyvärr har jag nog inga foto på det hela. Men han imponerade!
/Magnus
-
Håller mad Mag, Kauli kan hålla i sina skär otroligt länge. Det är i själva verket en av “hans grejjer” och även om jag i allmänhet alltså intre tror brädan är avgörande så är det helt klart så att Kauli under lång tid specialiserat sina brädor för att funka till just detta. Det vore kul att testa någon av Kaulis brädor någon gång. Keith Teboul säger att de egentligen är rätt lättseglade, men ändå finns vad jag kan se inget diretk spår av Kaulis brädor i Quatros normala utbud (men många japaner beställer tydligen “Kauli replikor” (och här antar jag att det gäller replikor på hans brädor, inte någon vulgär typ av uppblåsbar variant av själva snubben)).
-
Ola H. wrote:(och här antar jag att det gäller replikor på hans brädor, inte någon vulgär typ av uppblåsbar variant av själva snubben)).
FAN ME!
finns dom alltså inte i sortimentet? Får bli custom från USA istället. det förlovade landet. -
Mag wrote:Och ditt resonemang grusas totalt av att Kauli, med några av proffsens minsta brädor, gör såååå grymma roundhousecutbacks på Hookipa. Nu var bädorna iofs inte fetebreda men han kanske obligatoriska är undantaget från regeln??? Förrförra vintern filmade jag honom och han körde emellanåt med brädan mere under än över vattnet. Tyvärr har jag nog inga foto på det hela. Men han imponerade!
/Magnus
Joo, att världens bästa vågseglare, Kauili och Scott McK, kan göra vafaen de vill med sina breda brädor (säkert dessutom väldigt custom-shapade…) är ju en sak. OBS, jag skrev “mkt svårt”, inte omöjligt. Och då menar jag oss vanliga dödliga. Jag skulle aldrig få lika mycket fart och tryck i vågridningen med min stubbie som jag får med min klassiska. Bergis! 😉
Och det är bara att läsa vilket test som helst. De klassiska vinner alltid i fart och tryck på vågen! -
Scott kör bara production förutom när det gäller test av protos för kommande produktion (en 07 Pure Acid 80 i Aloha).
Givetvis skiljer det från stubbie till stubbie och sedan handlar det om att kunna anpassa sin stil till den brädan man kör. Jag rider inte långsammare på mina EVO än på mina Acids (och jag är _inte_ på Scott-nivå, fast jag har lagt tid på att lära mig segla mina brädor). Och att för att göra den typ av toppsväng som vi talar om är det också en fördel med mer rocker vilket många stubbies ha mer av (fast en nackdel med med bredd). Så, jag håller nog fast vi att det inte i första hand är brädvalet som avgör.
-
Ola H. wrote:Scott kör bara production
Sorry, att han plockar en bräda direkt från produktion och drar till en tävling har jag jävligt svårt att tro på. Låter för mycket som ren marknadsföring för mej. Har någon mätt av hans brädor och kollat på millimetern? 😉 -
Lars_K wrote:Ola H. wrote:Scott kör bara production
Sorry, att han plockar en bräda direkt från produktion och drar till en tävling har jag jävligt svårt att tro på. Låter för mycket som ren marknadsföring för mej. Har någon mätt av hans brädor och kollat på millimetern? 😉Scott kör extremt sällan Acid, och valde det nu för att han behövde volym i lättvinden för att kunna ta sig runt snabbt nog i tävlingssituationen fast inte bedömde att EVO 80 var tillräckligt “Hookipaanpassad”. Enligt egen utsago plockade ha den direkt från produktionen och jag tror honom. Starboards shapers shapar inga custom alls. Jag var själv lite undrande runt detta och frågade därför Scott per mail och det är därför jag vet hur det låg till. I Guincho körde Scott production EVO (06 fast t ex jag redan fått mina 07…) och det gör han även annars.
Kevin kör dock custom, liksom Levi (fast han lånade prod EVO för Guincho).
Sitter på möte nu, men kan utveckla lite tankar runt custom-production i eftermiddag.
-
Ola H. wrote:Starboards shapers shapar inga custom alls. Jag var själv lite undrande runt detta och frågade därför Scott per mail och det är därför jag vet hur det låg till. I Guincho körde Scott production EVO (06 fast t ex jag redan fått mina 07…) och det gör han även annars.
Hmm… vad shapar dom då? Prototyper? Men de e väl = Custom? Och jag köper fortfarande inte att killarna på den nivån plockar sina brädor från “Cobra hyllan”. Själva shapen på brädorna dom kör kan mycket väl vara exakt den samma som säljs i butiken men INTE vikten! För dom här killarna gör 1-1,5 kg nog en otrolig skillnad, medans hållbarhet är av mindre betydelse. Men de är helt enkelt så att brädoren som säljs till den stora massan surfare i världen måste tåla både lite kastfall o ovarsam hantering, (se tyskar utom lands tex) och därför väger mer än vad som är nödvändigt. Dessutom gör skillnaden i hantverksskicklighet att en Custom/prototyp kan görast lättre än de dom slabbar ihop på Cobra!
-
Som sagt, när det gäller Starboards toppnamn i våg så kör Kevin och Levi custom (från Mark Nelson, Keith Teboul, Sean Ordonez etc) men Scott kör produktion = cobra off the shelf. Möjligen väljs hans brädor ut bland de lättare i det viktspan som trillar ut från Cobra, men det är en helt vanlig cobrabräda precis som den som du själv kan köpa. Det är mycket enkelt att se vilka som kör custom och produktion om man besöker en tävling. Ingen av de som kör custom gör några jätteinsatser för att maskera som serie sånär som på samma stickers och liknande färg. De brädor som kommer från Cobra känner man också lätt igen.
Som sagt, jag har en längre betraktelse på G om detta, men den får ligga till sig i bakhuvudet tills i kväll. Poängen är dock att det inte så mycket är någon slags “absolut prestanda” som skiljer custom mot serie utan snarare möjligheten att över tid (sakta) utveckla brädorna precis som man vill ha dem.
-
Så 1-1.5 kg lägre vikt skulle inte ge nån förbättring i absolut prestanda, menar du allvar? Klart att Scott kör lätta och personligt anpassade customs. Är han dum i huvvet eller? 😉
-
Jo, ett kilo lättare är skönare att köra och det är bra att ha personligt anpassade customs, men Scott kör ändå serie. Har har dock grymt mycket inflytande på seriebrädornas utformning. Han seglar förståss prototyper på nya seriebrädor, men inte ens de kan han segla vidare på när de är utvalda för produktion (eftersom de skall till fabriken för att bli en plugg till själva produktionsbrädan).
När jag var på Maui 2004 frågade Scott om jag vill testa nya prototypen för EVO 70. Det visade sig vara en seriebräda som Scott själv slipat om från squash- till pintail och lagt på lite plast (och nästa års seriebräda var just förändrad på det sättet). “Den är lite tung bara, sa han”, men han tokrippade på den ändå. Förutom att jag alltså också såg hans seriebrädor i Guincho har jag träffat en och annan som köpt hans gamla brädor (också serie). Så, jag tror att man rätt säkert kan säga att han kör seriebrädor.
Om det gör honom dum eller inte får någon annan avgöra.
-
Om han tävlar i vågtouren med tunga prod-brädor måste han ju vara helt unik.
Iofs kanske det är bra att utveckla en shape under rätt viktsförutsättningar. Jag menar man kan kanske inte utveckla en EVO-shape där prototyperna väger 5.5 kg medan prod-brädan kommer att väga 6.3 kg. Han kanske är smart istället för dum? 🙂…kan dock inte riktigt köpa att han kör produktion i tävlingssammanhang, men det är ju mitt lilla personliga problem. 😛
-
Borde det inte vara extra viktigt för dessa herrar att ha brädor som de är väl inkörda på när de ska prestera på topp i en tävling? Kör de då på seriebrädor och pajar en så är det minimal skillnad när de plockar fram reservbrädan. Eller är det så att de har ett gäng likadana custombyggda brädor i reserv också?
-
canoya wrote:Borde det inte vara extra viktigt för dessa herrar att ha brädor som de är väl inkörda på…..
Jå då, visst verkar de så. Vet att många av dom t o m “sparar” på den/dom brädorna dom verkligen gillar o bara använder i tävlingar. Ibland e de lite vidskeplighet inblandat oxå, typ att dom har en “tur” bräda (typ Christian Olssons tur kallingar). Händer även att dom lägger ner oskäliga reparationer på dessa brädor för att förlänga livet på dom. Vi skjutsade Andy Wolf från flygplatsen till Pozo o tillbaka en gång bara för att han skulle hämta sin favvo bräda som varit på rep hos Cutre när han trashat den på Pozo tävlingen. Visade sej att “reparationen” egentligen handlade om att fixa ihop en total knäckt “F2” proto, absolut inte ekonomiskt försvarbart men de va helt enkelt den skönaste han segalt på så den skulle bara fixas.
Men de som HELT (är jag övertygad om) avfärdar tanken att killarna som kan välja vad dom ska köra på är viktskillnaden mellan produktion o custom/proto. När ni väl testat och märkt vilken skillnad 1-1,5kg på en bräda gör så tror ja ni håller med. Och skillnaden blir nog betidligt mkt större för dom som verkligen kan segla, dvs dom vi snackar om här!
Logga in för att svara.