Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Helrails cutback

  • rasmus_w

    Medlem
    23 november, 2006 vid 16:00

    Å andra sidan brukar det vara skillnad på produktion och produktion, även när man pratar samma brädmodell. Bottenformerna är inte 100 % identiska och vikten varierar några procent mellan olika exemplar, så den som vill kan roa sig med att leta igenom en bunt brädor och ta den med bäst shape och lägst vikt.

  • mag

    Medlem
    23 november, 2006 vid 20:49

    Ett halvkilo viktskillnad är tyvärr inte ovanligt på olika exemplar av samma modell. Vad är det de lovar? +/-6% eller?

    /Magnus

  • the_novice

    Medlem
    23 november, 2006 vid 20:53

    Jag bläddrade lite i senaste Windsurf (UK) idag där dom testat vågbrädor kring 80 liter. Alla låg kring 7.5 kg vad jag hann se, förutom en på 6.9, det låter ju nästan som 1 kg för mycket…
    Vad är det som händer, är det kolfiberprisets fel?

  • lars_k

    Medlem
    23 november, 2006 vid 21:02

    Krille, var det inte inkl stroppar och fena?
    Men det är klart, när carbonet snålas bort går vikten upp…

  • surfslusken

    Medlem
    23 november, 2006 vid 21:13
    The_Novice wrote:
    Jag bläddrade lite i senaste Windsurf (UK) idag där dom testat vågbrädor kring 80 liter. Alla låg kring 7.5 kg vad jag hann se, förutom en på 6.9, det låter ju nästan som 1 kg för mycket…
    Vad är det som händer, är det kolfiberprisets fel?

    Har inget me priset på kolfiber o göra. Plocka isär en produktions bräda så kommer du häpna över va du hittar i den, lär va mer snustorr glasfiber o rostiga häftklammrar som hållit distansmaterialet på plats under lamineringen än kolfiber.

    Och åter detta me VIKTEN (börjar bli riktigt tjatig, ja vet). När man ställer brädan på en ärlig våg så kommer man sällan i närheten av vad som utlovas i katalogen, inte ens när man plusar på upp till 6% som dom ofta garderar sej me. Verkar som dessa vikter är före både lack o pads och inte MINST ett halvt kg spackel som smetas på produktions brädor för att få till en slät finish pga dåligt laminerings arbete och hetsig produktions takt. O spacklet tillför brädan INGET annat än onödig vikt.

  • the_novice

    Medlem
    23 november, 2006 vid 21:17

    Jo, det måste nog ha varit med fena och stroppar men det är väl fortfarande ca 0.5 kg för mycket? Fast det kanske var med blöta stroppar…

    Jag läste inte så noga och köpte ju inte tidningen heller, det är inte bra för min ekonomi. Hann annars se att Fanatic Allwave klassades som lite långsam och trög och mest för nybörjare i vågor :crazy:

    Fanatic har ju annars en Team edition på sina New wave som då kommer med “custom” look och 0.5 kg mindre i vikt, hmmm…

  • surfslusken

    Medlem
    23 november, 2006 vid 21:18

    Lars_K!

    Du har ju tydligen en 73 liters sprojtans ny Proof liggandes, du råkar inte ha en ärlig våg i närheten så vi kan få veta va den väger ink stroppar.
    Min 75 liters -01 väger 5,2 ink stroppar! De är enorm skillnad mot en Cobra bräda som väger 6,5 kg katalogvikt!

  • ola-h

    Medlem
    23 november, 2006 vid 21:19

    Som sagt vet även jag att lätt alltid känns superskönt, men numer ser jag mer vikten som _en_ del av helheten och tycker inte den påverkar mer än någon annan aspekt av brädans shape. Jag tror inte det är avgörande ens på tävlingsnivå – allra mest betyder det nog mentalt. Sedan pratat vi i praktiken inte några jätteskillnader heller. Visserligen går det att bygga bra jävla lätta brädor, men det är faktiskt så att även pro-seglarna vill ha bra hållbarhet. Dels vill de ju inte i onödan komma fram till en tävling med ett flygskadat äggskal, sedan vill de ju gärna att brädorna håller ett tag (i alla fall om dom är bra). Det handlar ju både om ekonomi (inte många har fri tillgång på custombrädor) och sedan handlar det just om att kunna köra sin favvisbräda ett tag. Så jag skulle gissa ett normala vikter på 70-75litersbrädor kanske ligger på 5.5 kilo, knappast under 5 i alla fall. Plockar man en lätt seriebräda så kanske de väger runt 6, så MAX 1 kilo skillnad, ofta kanske snarare 0.5 (många seriebrädor ligger ju en bit under 6).

    Jag har faktiskt helt nyligen haft två par brädor med (parvis) identisk shape men ca 0,6-0.7 kilos viktskillnad. Det gör helt klart en märkbar skillnad för känslan, men utan en direkt jämförelse kan i alla fall inte jag säga att själva prestandaskillnaden är direkt supertydlig. De lättare brädorna känns som sagt givetvis helrätt av diverse psykologiska själ – inte att förakta.

    Det finns sedan två aspekter till av custom som kan vara viktiga. Dels är ju variationen större. Även om man inte är så målmedveten i sitt sökande efter en perfekt bräda så är ju risken att trilla över en man älskar större om variationen är större. Sedan är ju custom i praktiken den enda möjligheten för de riktigt målmedvetna seglarna som lägger ned enormt med tid för att få en bräda som gör _exakt_ det de vill att den skall göra. Polakow, Goya och Levi Siver är typexempel på sådana seglare. I små, små ministeg försöker de förändra sina brädor för att kunna göra det de vill på vågen allt bättre. Det handlar nog egentligen inte om att de här brädorna är bättre än en bra seriebräda i någon slag objektiv mening utan det handlar om anpassning och att vara inkörd. Dock är det långt ifrån alla toppseglare som har den målmedvetenhet och koll (och lust) som behövs för att driva den här sortens utveckling. Enligt Mark Nelson och Keith Teboul är faktiskt de flesta av seglarna betydligt mer “chansartade” i sina brädbeställningar.

    Så, frågan är då hur många av WC seglarna som kör på seriebrädor. Naish hävdar att de vill att alla teamseglarna skall göra det (det finns en något år gammal artikel i en av de engelska magasinen av Tristan Boxford om detta). Sebastian Wenzel säger att i alla fall några av de “normalstora” seglarna i Fanaticteamet kör serie i många förhållanden. Säkerligen är det flera seglare även för andra märken som kör seriebrädor i många förhållanden. En grov gissning är att kanske 30% av alla heat i WC våg på ett är körs på seriebrädor. Det är nog inte över 50%, men knappast heller ned mot 10%.

    Så, frågan är hur många av oss som rent shapemässigt har större sannolikhet att få en så bra matchad bräda som möjligt om vi köper custom istället för serie? De flesta custombrädor är ju standardshaper från märket i fråga och man får som sagt ha grym koll för att veta vad man skall förändra för att hitta mer rätt. Jag skulle själv älska att få experimentera loss rejält, men i praktiken är jag oerhört förtjust i EVO 70 som är min “standardbräda” och den bräda jag kör överlägset mest. Om jag hade chansen skulle jag nog försöka mig på några minimala variationer av just den shapen, t ex bygga en 1-2cm smalare kopia om jag skulle åka till Maui igen. Allt annat än det skulle vara rena chansningar. Säkert roliga och lärorika chansningar, men inget jag skulle satsa surf förvärvade dollars på i nuläget om målet enbart var att förbättra min segling. Om man dock redan kört ett gäng brädor från en viss shaper, har man ju betydligt större möjligheter att hitta (ännu mer) rätt med en (ny) custom.

    (Allt detta sagt: hur kommer det sig att jag ändå har planer – visserligen vaga planer men dock planer- på att starta egen customtillverkning? Fundera på det ni.)

  • lars_k

    Medlem
    24 november, 2006 vid 06:40
    surfslusken wrote:
    Lars_K!

    Du har ju tydligen en 73 liters sprojtans ny Proof liggandes, du råkar inte ha en ärlig våg i närheten så vi kan få veta va den väger ink stroppar.
    Min 75 liters -01 väger 5,2 ink stroppar! De är enorm skillnad mot en Cobra bräda som väger 6,5 kg katalogvikt!

    Njae, Ila! Jag har av taktiska skäl ej vägt den (vill man veta exakt vikt på brädan man fått hemskickad…?), har dessutom ingen bra våg. Men den är listad på 5.8 kg utan stroppar, och Proof har också en tolerans +/-4%, så den kan väga 6.0 kg som mest.
    Stroppar väger ca 0.4 kg, så din 01 skulle alltså väga ca 4.8 kg utan stroppar. Är du säker på att vågen var ärlig? Den vikten klarar ju knappt inte ens Horney med super-special-lättlaminat för 2500 Euro! (http://www.horney.de bläddra bilderna under “technologi” – jävligt intressant hur han bygger brädorna – 90 timmars jobb..!)
    Låg vikt är en sak, men en Proof lär ju hålla för det mesta. Du har ju inte fått en enda ding på 5 år eller hur? En Cobra ser ju ofta ut som fan redan efter ett års flitig användning. Ska man köpa en bräda och ha den länge är det custom som gäller, tycker jag. Jag ska som du köra min i minst 5 år är tanken. Då blir det ekonomi i det också och värt det lite högre inköpspriset!

  • jesper_b

    Medlem
    24 november, 2006 vid 18:10

    Urkul med vågseglingsbrädor. Mer custom åt fotfolket!! Och om du nu inte råkar ha tillgång till en (eller fler) och inte vet hur, vågar eller ha råd att beställa en – kör med vad du har! Hembygge, cobra eller något annat funkar alla att ha urkul på! /Jesper B

  • surfslusken

    Medlem
    24 november, 2006 vid 19:31
    Jesper_B wrote:
    Urkul med vågseglingsbrädor. Mer custom åt fotfolket!! Och om du nu inte råkar ha tillgång till en (eller fler) och inte vet hur, vågar eller ha råd att beställa en – kör med vad du har! Hembygge, cobra eller något annat funkar alla att ha urkul på! /Jesper B

    mmmmhhhh… har “kuverten” från Maui kommit fram till slut????

  • koa

    Medlem
    24 november, 2006 vid 19:44

    …”-den har roligast vinner”…live på vågen…eller…är det på konfen 😉
    Mer segling på vågen åt folket!

  • surfslusken

    Medlem
    24 november, 2006 vid 19:53

    @Koa]…-den har roligast vinner…live eller på konfen )[/QUOTE wrote:

    okej, ikväll e ja en mkt stark kandidat då! är just hemma på en dusch/svida om pit stop. “afterworken” här i Varberg var mkt givande ser bra ut för fortsättningen på Oscars om en stund!!! Kanske t o m blir lite åka av;)

  • jesper_b

    Medlem
    24 november, 2006 vid 19:53

    Slusk,
    Nej för faan, men det kommer garanterat nya fräscha kuvert i april. Då d-ar ska det jordbrukas! Däremot har vi hittat en djädra cool grannfamilj. Hon känd popstjärna och han löjligt trevlig rockroddare. Balla kids också. De har “hittat en egen kran” i Stockholm (deras uttryck), och vi har haft några riktigt trevliga middagar fulla av harmoni och musik. Det trodde jag inte själv om lite halvstiffa “Saltsjö-Dufnäs”. Men du vet i de lugnaste vattnen…

    Aloha!

    JB

  • koa

    Medlem
    24 november, 2006 vid 19:57

    Oskars på Slusk! …som Dr Masse skulle säga, med eller utan “stubbe-bräda” i baren 😉
    Men bäst skär blir det nog med en klassiker :D….iallafall på vågen 😉

    http://trailers.warnerbros.com/web/play.jsp?trailer=analyze_this_trailer&format=quicktime&speed=300000

Sida 4 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Helrails cutback

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.