Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Helsingborg/Ängelholm

• Helsingborg/Ängelholm

Publicerad av jonas_p på 3 april, 2009 vid 08:12

Hallå alla skånesurfare.

Jag har precis flyttat från Malmö till Åstorp. Hade varit kul att höra vilka spots ni rekommenderar i trakterna Landskrona till Ängelholm. Desto närmare Åstorp spotsen ligger desto trovärdigare är att man åker dit.

Jag har kikat en del på spotguiden osv, men personliga erfarenheter och råd är alltid roligare att höra.

klas-tss svarade 16 år sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • swe-31

Medlem
    3 april, 2009 vid 08:35

Vilken typ av segling är det du söker, racing, våg, freestyle, freeride ?

Typ av strand, långgrund lätt att ta sig ut eller det spelar ingen roll.

Lite svårt att ge råd annars.

• jonas_p

Medlem
    6 april, 2009 vid 09:16

Freeride, freestyle ska det vara.

Jag är van vid Klagans och haboljungs långgrund. Vilket tyvärr har gjort att min vattenstart suger. Men ambitionen är att träna upp vattenstarten så att jag ev kan ta mig an vågor ute till havs utan att vara rädd o ramla i.

• superkassen

Medlem
    7 april, 2009 vid 05:12

i Jonstorp (samt Farhult) är det långgrunt samt sandrev som vid Habo.

• gonadman

Medlem
    7 april, 2009 vid 07:47

Välkommen till en ovanlig surfvänlig del av kusten!
    Från KullaHalvön och norrut finns det gott om sköna spots. Skälderviksstranden i Ängelholm är bra.

Sen måste jag slå ett slag för Vejbystrand som bjuder på både bra freestyle segling och lättare vågsegling. Men det finns gott om ställen….bara ut och leta!

• jonas_p

Medlem
    7 april, 2009 vid 12:21

Skälderviksstranden, är det vid klitterhus eller är det längre upp vid hamninloppet där järnvägen stryker förbi precis vid kustlinjen?

Tackar för alla tips.
    Är det nord nordväst som gäller?

Vilka spotsnamn ska jag titta efter på windguru?

/Jonas

• klas-tss

Medlem
    7 april, 2009 vid 19:00

Lundåkrabukten söder om Landskrona är OK för Freestyle om du kör med kort fena. Hela bukten är i princip långgrund och platt. Parkera och lägg i vid hamnen.
    Annan bra plats är Borstahusen norr om Landskrona. Bästa iläggningsplatsen då det är gräsmatta fram till vattnet. Blir lite choppigt vatten vid nordväst vind, med en lugn startsträcka bakom piren. Grunt en 100 meter ut..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Helsingborg/Ängelholm

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.