Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Helsingborgare som ej gillar kitesurfing!

• Helsingborgare som ej gillar kitesurfing!

Publicerad av nilsson på 11 juli, 2006 vid 20:31

Då vi nu har tilldelats en strand som är bra i Helsingborg, bör man undivka att kita bland badande, trots påpekande att ”kitestranden” är 50 meter norrut!
    Min enda slutsats av sånt beteende, är att man ej gillar kiting! Utan vill ha ett totalförbud!

eagletech19 svarade 18 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • eagletech19

Medlem
    11 juli, 2006 vid 20:53

Hej!

Skyltarna som anger vart gränserna på kitestranden går är beställda och ska komma upp så fort som möjligt tyvärr har det varit hektiskt för de som sköter stranden. Det är viktigt att ni sedan håller er inom det här området då jag redan fått ett samtal från en man som igår hade sett att det kitades från bryggan på Rydebäck i söder upp till värnet i norr. Det är en del som är missnöjda med beslutet i Rydebäck och tänker nog skriva in till nämnden så allt negativt som händer ligger er till last i framtiden.

Hälsningar

Lars Johansson
    Tekniska Förvaltningen

Som det kan bli utan skyltar på stranden:shocked:
    Mvh Roger Ö

• fesen

Medlem
    11 juli, 2006 vid 21:55

Hmm…alltså…detta problemet att folk kitear där dom inte får/skall/borde är ett problem över allt…inte bara i Helsingborg.

Med tanke på hur mycket kiteare man ser ute idag så vågar jag nog påstå att långt ifrån alla tar del av informationen som finns t.ex. här. Är så att man börjar fundera på vart alla kommer ifrån.

Skyltar är nog bra…men…det bästa är nog om man pratar med de personer man råkar stöta på som inte har full koll på de lokala förhållandena.

De senaste dagarna har jag dessutom stött på en del utländska kiteare…så problemet kommer vi aldrig bli av med.

Dessutom verkar det finnas många surgubbar/kärringar som gnäller för gnällandets skull…man skall vara lyhörd…men vissa skall man nog skita i.

Sedan har vi fenomenet med nyfikna ”badare” på de ställen där det normalt inte är så vanligt med badare…å dom verkar finnas i flera kategorier. Det som är nyfikna…å inte vet bättre….prata med dom…dom kanske vill lära sig. Sedan har vi dom som minsann badat på samma ställa varje dag i 100 år…så dom ”äger” tydligen sin strand. Skall vi då förbjuda dom från att bada bara för att det råkar vara fler kiteare än badare där? Hmmm…skulle inte tro det. Så samförstånd är nog det bästa…men det kommer att ta ett tag innan vi kommer dit.

Rackarns vad jag drog iväg nu då.
    Det jag egentligen vill säga är att jag tycker det är kul att folk engagerar sig för att få trevliga spots där man kan köra hyfsat ostörd. Dock tror jag tyvärr inte att några enstaka skyltar kommer att hjälpa oss att få vissa kiteare att inse att det kanske inte är så klokt att köra precis överallt.

• nic

Medlem
    11 juli, 2006 vid 21:59

Första formella kitebeachen blir också första beachen med ett formellt kiteförbud. Hoppas verkligen man slipper säga vad-var-det-jag-sa redan…
    Sorry att jag är en sån dystergök.

nic

• fesen

Medlem
    11 juli, 2006 vid 22:03

Mmm…det lutar nog mot det hållet….tyvärr…

• eagletech19

Medlem
    12 juli, 2006 vid 03:21

Hallå
    Detta med att kitare håller på och kitar överallt och inne bland badande det får vi nog leva med.
    Ett totalförbud kommer inte att ske om man gör sitt bästa för att det INTE ska vara mest kitare bland badande utan att fler samlas på ett ställe under några få strand veckor .
    Jag håller med om att några skyltar inte får alla att gå till kitestranden i Helsingborg men det ingår i tillståndet från Kommunen.:crazy:

Sen är det upp till var och en att tycka vad dom vill om detta med en kitestrand under sommaren.
    Vi tycker det är bra där vi bor, för dels är det förbannat trevligt att träffa en massa nya kitare som annars är själv på ”SIN” kitestrand:smirk:

Ett sista ord: Det ser inte speciellt begåvat ut när en kitare är inne och bränner bland vuxna och barn, om folk inte vågar säga till är vi några fega jävlar.

Ha en bra dag:grin:
    Mvh Roger

• nilsson

Medlem
    12 juli, 2006 vid 06:06
    nic wrote:
    Första formella kitebeachen blir också första beachen med ett formellt kiteförbud. Hoppas verkligen man slipper säga vad-var-det-jag-sa redan…

nic
    Du är ingen dystergök, men jag måste säga att om ett förbud krävs på det mest folktäta badstränderna under badsäsong, för att stoppa ”showoff kitande, så är det inget problem! Scenariot är ofta följande: Lite vind mycket folk, svårt att ta höjd, drakar tappas etc. det är lika med fara för tredje person, vilka ej själv valt att utsätta sig för denna fara, verkar oftast som det är nya kitare som väljer dessa stränder, Mycket vind inget folk, förbudet inget bekymmer!
    Sen håller jag med Roger, känns tungt att erkänna att jag tillhör de ”fega jävlarna”, vi måste ta ett gemmensamt ansvar, för att agera på ett sådant sätt att ett totalförbud EJ kommer! Jag föredrar anvisade bra stränder, framför ett totalförbud, vilket följderna kommer att bli, om det sker för många incidenter med tredje person inblandad.

• mrmille

Medlem
    12 juli, 2006 vid 07:57

Jag pratade av en händelse med en polare igår som arbetar på Tekniska Förvaltningen i H-borg, personerna som redan klagat har tydligen en lång historik av detta och bör inte tas på allvar var hennes ord.

Jag tycker personligen det är bättre att folk klagar på detta än de stridslystna ornitologer som var aktuella förra sommaren.

• samhansson

Medlem
    12 juli, 2006 vid 09:04
    nic wrote:

nic

Du har helt rätt Nic.
    Ett ställe bara för kite är en dålig idè, jävla trams..

• eagletech19

Medlem
    12 juli, 2006 vid 15:53
    SamHansson wrote:
    nic wrote:

nic

Du har helt rätt Nic.
    😀
    Ornitologerna har sett många dystergökar i området så ett totalförbud är på gång för alla i Lagan.
    Stämmer verkligen det:confused2: måste vara trams..
    //Roger

• nilsson

Medlem
    12 juli, 2006 vid 16:06
    SamHansson wrote:
    nic wrote:

nic

Du har helt rätt Nic.
    Fick inte du lära dig att veta hut i lumpen? eller har det oxå blivit soft?

• eagletech19

Medlem
    12 juli, 2006 vid 16:28

Hallå Bengt
    Många undrar hur det blir i helgen
    Vem kommer och när??
    Ha en bra dag:laugh:
    //Roger

• nilsson

Medlem
    12 juli, 2006 vid 16:33

Det sista blev bestämt idag! Vad som sker är följande La-surf kommer, Surfer.se kommer och den hemliga överraskningen är att Takoon kommer med ev. deras Nova 2. Start tiden är 11.00. Men jahg kommer att lägga ut det på en separat länk!
    Super grejem blir att min nya JL bräda kanske är där!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• matthias

Medlem
    12 juli, 2006 vid 20:11

å andra sidan finns ju lundåkra 10 minuter därifrån som a: är sjukt mycket bättre kitemässigt, med bättre vatten och jämnare vind samt b: där finns inga badare och relativt få kitare och c: är kanske ett av sveriges bästa spots öht.

• nilsson

Medlem
    12 juli, 2006 vid 22:02
    Matthias wrote:
    å andra sidan finns ju lundåkra 10 minuter därifrån som a: är sjukt mycket bättre kitemässigt, med bättre vatten och jämnare vind samt
    Ja om man är rädd för mer än ankelhögt vatten, sen beror det väl på vindriktningen?
  • eagletech19

Medlem
    12 juli, 2006 vid 22:44
    Matthias wrote:
    å andra sidan finns ju lundåkra 10 minuter därifrån som a: är sjukt mycket bättre kitemässigt, med bättre vatten och jämnare vind samt b: där finns inga badare och relativt få kitare och c: är kanske ett av sveriges bästa spots öht.
    hahahahaha
    Enligt mej ett av sveriges sämsta ställe men förbannat bra när det blåser ostligt eller syd ostliga vindar.
    Och det är ju ingen som tvingat dig till stranden.
    Var ödmjuk så kommer du mycket närmare att bli en soul kiter.

Mvh Roger Ö

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Helsingborgare som ej gillar kitesurfing!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.