Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hemgjord Kolfiberförlängare?

• Hemgjord Kolfiberförlängare?

Posted by canoya on 24 juni, 2003 at 07:44

Jag har läst på denna eminenta källa till information att tex Ola H har gjort egna mastförlängare av trasiga master och tänkte nu göra detsamma. Några frågor:
    Hur fäster ni cleat/block?
    Har ni gjort fasta eller vario-förlängare?
    Törs man borra hål i kolröret och ordna låsningen av förlängningen med en sprint?

Berätta hur ni gjort!

niklas_s replied 21 years, 6 months ago 4 Members · 3 Replies
  • 3 Replies
  • adde

Member
    24 juni, 2003 at 07:56

Enklast är att göra en fast förlängare och använda en “stubbe” (nollförlängare). Den (förlängaren) tillverkar du precis som skarven på en delad mast, dvs du plastar fast ett tunnare rör i ett grövre rör. Rören är naturligtvis trasiga master…

Man borde kunna göra en fast förlängare men låta den del som sticker in i masten vara extra lång. På den kan man trä olika långa rörstumpar och på så sätt få en förlängare med viss variabilitet… Dessa rörbitar bör nog inte vara för korta utan man gör förlängaren lite kortare och använder längre bitar.

/adde

• ola-h

Member
    24 juni, 2003 at 11:22

Jag byggde mycket riktigt fasta förlängare som användes med stubbe och slapp problem med hål, block etc. Idén med lösa rörbitar körde jag också lite.

Jag tycker nog att behöver man en varierbar förlängare i “normal” längd så är det bättre att köpa. Dock, om man vill förlänga säg 35-45cm kan en bra gjord fast kolförlängare vara ett bra alternativ.

• niklas_s

Member
    24 juni, 2003 at 21:39

tjena. ha nu gjort tre sådanna förlängare. dom funkar jättebra. ända till de går sönder. ja har alltid lyckats göra något som är fel vilket gör att de inte håller men ja ger inte upp. snart lär de ju inte va mer fel ja kan göra. lycka till.

tips: använd inte slangklämma för då går ditt helt nyinköpta gaastra pulse sönder frown.gif

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hemgjord Kolfiberförlängare?

You must be logged in to create new discussions.