Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › HiFly X-ride
-
HiFly X-ride
Publicerad av slin på 19 augusti, 2009 vid 15:11Hej
Någon som seglat med HiFly X-ride segel.Är de bra? Kvalitet?
Jag är en återfallare som körde i första halvan av 90-talet.slin svarade 15 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Knatte
Gäst19 augusti, 2009 vid 18:25slin;568377 wrote:HejNågon som seglat med HiFly X-ride segel.Är de bra? Kvalitet?
Jag är en återfallare som körde i första halvan av 90-talet.Har aldrig seglat X-ride eller något Hifly-segel, men detta segel är säkerligen tillverkat på licens hos någon segeltillverkare och sådana segel brukar nästan alltid vara inriktade mot nybörjare/medelsurfare.
De som har seglat ett tag, har ju egna master/riggar mm. så jag misstänker att det är ett enklare segel:smirk: Så mitt gissning är att det är ett enklare segel och om du vill ha något bättre, så kika på kända segelmärken som : NP; North, Challenger eller Gun mm. -
slin;568377 wrote:Hej
Någon som seglat med HiFly X-ride segel.Är de bra? Kvalitet?
Jag är en återfallare som körde i första halvan av 90-talet.Tillverkade för HiFly ”by Gaastra”, vad nu det betyder. Vi köpte på oss ett 5.5 och ett 7.2 i samband med att vi kickstartade vindsurfingen förra året med att traska in och avlägga ett riktigt noobe-impulsköp i närmsta surfbutik.
Båda seglen har hållit. Båda kändes svaga och obalanserade. Båda är sålda. Inget är saknat.
(inte mycket vare sig speed eller slalom runt något av de seglen förresten, apropå forumvalet)
-
Det är lätta, enkla segel me lite mindre förstärkning. Låg vikt och lätt riggning gör att de passar utmärkt som nybörjarsegel eller rekreationsurf men har sämre register än segel i mer vanliga prisklasser. Lite klent med förstärkning ring nedhalsöglan så man får vara lite försiktig när man drar nedhalet så det inte spricker där.
Är du fullviktare och vill kunna utvecklas länge med seglet utan att byta kan det vara värt att lägga lite mer och får fullförstärkt segel som tål att det tutar i lite. Är du lättviktare och nybörjare tror jag du kan bli rätt hyfsad nöjd med det.
-
Tack för tippsen, då blir det inga HiFly för min del. Fel forum kanske,men ingen som har ett freeridepaket på runt 120 l att kränga? Är återfallare och vill komma igång NU!
-
Jo klart man kan ringa dom, men ett paket med ett eller två år på nacken duger fint. Just freeride i den klassen verkar ju vara duktigt populära. Har ju lite gamla riggar från 90-talet,men vill ha lite nyare grejor.
Logga in för att svara.