Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hilfe, bitte… ;-)

• Hilfe, bitte… ;-)

Publicerad av anonym-anvandare på 6 augusti, 2001 vid 14:58

Bah! Nu har jag letat, och letat, men det går TRÖGT!
    Det finns ju enklare sysselsättningar att börja med, men nu är det just surfing jag vill lära mig. Ordentligt.

SÅ; Kan någon klok surfarmänniska förbarnma sig över mig några minuter och berätta vad man skall tänka på när man köper bräda? Jag vill ju ha något som jag kan fortsätta med även när jag har lärt mig ordentligt och jag vill hellre hoppa i vågorna är racea fram i en väldans fart, även om det också kan vara roligt det med…

Ha det gott! 🙂

/eva

Maila gärna: eva@publicum.se

anonym-anvandare svarade 23 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    6 augusti, 2001 vid 15:11

Berätta om din vikt(jaja du är kvinna ;-)), vad du kan nu, hur mycket du vill lägga ut, var du seglar(insjö,hav, vågor, plattvattenosv )så blir det lättare!
    MVH

• anonym-anvandare

Medlem
    6 augusti, 2001 vid 15:33

Jag var i samma sits som dig för ett tag sedan…och jag ville heller inte ha någon “nybörjar” bräda som man snabbt växer ur. Att börja köra med våg bräda blir nog tufft…det skulle nog ta flera år att blir bra eftersom det blir så begränsat med liten bräda, det måste blåsa bra, från rätt håll och bra vågor med andra ord sådana förhållande som är minst är lämpade för nybörjare (har jag fel?) och sen blir det ju mycket väntan på vind…och när det väl blåser så har man inte en chans…moment 22.

Så jag kom fram till att det bästa är att köpa renodlade race prylar att börja med (även om det verkar vara helt ute just nu, men skit i det) Då får man en bräda med mycket volym, med centerbord etc som går snabbt, som man inte växer ur…och det blir garanterat fler timmar på vattnet vilket behövs för i början. Centerbord tror jag också är oerhört viktigt ibörjan iallfall om man som jag seglar där det jämt blåser utåt. Jag har ett segel med massa cambers och sånt, det sägs att det ska vara lite svårare…men det är nog bara en vane sak för jag har inte haft några som helst problem med det..

så en raceboard och ett stort segel, det kommer att göra susen, sen när man behärskar det kan man ju gå på mindre vågbrädor….

Det var några tips från en nybörjare till en annan..
    Marcus

• anonym-anvandare

Medlem
    6 augusti, 2001 vid 17:08

Håller inte med om att du skall köpa renodlad racebräda. Dessa, med tillhörande riggar är svårare att justera, kräver mer kraft att hantera och går sönder lättare.

Köp en bräda med ordentlig volym som är stabil att stå på >140 lit. Moderna brädor i denna storlek kan man växa med. När du har lärt dig att kryssa, använda hängsele och fotstroppar och plana så har du fortfarande kul på en dylik bräda och jag tror dom flesta kan instämma i att det kan ta sin tid i svenska vatten.

Några fördslag på bräda skulle kunna vara:
    Fanatic Bee
    F2 Xantos
    Bic Techno

Segel: Freestylesegel är tåliga, lätthanterliga och lättriggade. Ta ett runt 4,5 m2 i början byt sen eller köp ett större när du klarar att kryssa och haka i en hängsele.

Detta var ungefär vad min flickvän använde för att komma till “hängsele-planingsstadiet” och det tog kanske drygt 30 effektiva timmar på vattnet under långt skönare förhållanden än vad man är van vid i sverige. När hon kom in efter att ha planat ordentligt första gången så var ögonen stora som tefat och leendet gick från öra till öra. Jag tror att hon är hookad nu 😀

Poopzilla

• pher

Medlem
    6 augusti, 2001 vid 20:44

ja, ja ich könne dir vieliecht helfen 😉
    Nein, nein,, thas is sehr swer…

Ok, en tjej som ställer en fråga,, ja då får man väl ta och rycka in;)
    Ok,, du är inte ensam om att vilja kunna köra vågor, det vill jag me, har väl fått ca 5 gånger hittils i år med min minsta bräda, en 84 liters Tiga Wave. Det går sakta framåt, men det tar sin lilla tid. Jag kommer bara iväg i bästa fall och när jag ska vända (slå, för att inte förlora allt för mycket höjd)så ramlar jag i… Visst kan du träna i 30 dagar så kanske du får ordning på pryttlarna…Men att hitta 30 dagars hårdvind dagar i Sverige tror jag är svårt. Men om du inte är en “natural” born windsurfer, så lär du inte kunna gå förbi nybörjar stadiet. Trot eller ej.

Gillar att bara segla när det går att plana eller om du även är ute och “kajkar” när det inte blåser så mycket? Själv är jag ute när jag har tid, och då ger jag mig även ut och seglar i mindre vindar än planingsfart. Mest som rekreations segling, men långbrädan (Equipe II)är väldigt mångsidig på att tåla mycket och lite vind. Jag håller långbrädan i mer vind än jag gör med Been tror ja. Fast den är som en jumbojet,(kändes som jag var på väg att lyfta här i helgen), trög och går inte att fotstroppstyra. Men är rätt rolig om man gillar fart, och så är det förbannat skönt om man måste kryssa:)

Om jag inte kan plana med någon av mina 4 brädor så tar jag givetvis långbrädan med centerbord, den går klart snabbast då. Den är lite som en segelbåt fast planingsbar.
    Visst kan jag ta Formulan eller Been 144 i lättvind (ej planingsbart), och vara nöjd så länge som ingen annan på sjön inte har någon långbräda, Men när jag sen blir omåkt, så har jag ledsnat för länge sen,
    Men jag är å andra sidan ingen riktig trixar typ som hållt på så mycket med moutainbike, skateboard, skidsport, eller någon annan lite “häftigare” sport. Så det kan nog vara därför som jag tillhör de ovanliga och kan köra långbräda och inte skämmas. Trixarna kör smått, så är det ba´.
    Skulle dock vara rätt kul att se en trixare köra på en långbräda, men då såg de väl inte lika “häftiga” ut 😉

Ok Formulan planar i 4 m/s skulle jag tro med 10 kvadrats segel. Så i vindar runt 4-8 så är den väldigt rolig, Stabil som få…Men om det blåser mer så är man bra skraj,,, har varit nära att krossa nosen med ett regält kastfall när det blåste lite för mycket. Den är inte att leka med i mycket vind kan jag säga…
    Dock är det sällan som just vindarna är mellan 4-8 där jag seglar mest. Antinge blåser det runt 3 m/s eller från 6-10 och då funkar juh Been så då brukar jag ta den. Den är riktigt rolig när det planar, går fint att fotstroppstyra och planar relativt tidig (6 m/s) med 8,1 segel. Och om du väger runt låt säga 60 kilo då kommer den flyta fint för dig. Och kännas relativt stabil. Jag väger runt 80 kilo, fast jag har faktiskt gått ner några kilo här över sommarn,,, *måste ha vindsurfat mycke*:)

Så vad kan jag rekommendera dig?,, svårt du,, Visst finns det vissa seglare som säger sig börjat på vågbrädor, och jag måste säga att det är imponerande isåfall… Har du testat någon liten bräda?

Been är nog den bräda som används mest, tillsammans med långbrädan denna säsong.

Hur som helst tror jag inte att du klarar dig med en bräda, ett alternativ är juh att skaffa en Fanatic Viper paket (6kv rigg) och sedan nån 80-100 liters liten bräda, som du tar när det blåser “satan” som jag brukar säga:). I Vipern sitter även ett centerbord. Vipern borde gå att kunna få lite av lillbrädans känsla iaf, även om det är stor skillnad. Men då kan du segla jämt. Fast jag kör förbi dig på långbrädan ;)…

Lycka till. Men köp dig inte en för liten bräda och sedan tröttna,, vi behöver fler tjejer i vindsurfing sporten:)

Mvh Pher

• anonym-anvandare

Medlem
    6 augusti, 2001 vid 21:23

Lärde hon sig på Paros? Har du varit där i år? Kanske just nu? Mvh Stefan

• anonym-anvandare

Medlem
    7 augusti, 2001 vid 06:11

Hej!
    Oj, tack så mycket för alla svar! Nu blir jag ännu mer sugen på att komma igång. Så söta ni är! 🙂

För att underlätta litet här då:
    59 kg.
    Kan i princip bara stå kvar på brädan och segla framåt och vända s a k t a…
    Seglar i havet (Halmstad), ofta vågor (men så långt har jag ju som sagt inte kommit än, hmmppff…).
    Vill lägga ut…hmmm…alltså…jag har ju förstått att det är enklare att lära sig (=roligare) om man har ordentliga prylar, men samtidigt är man ju inte gjord av pengar…Kan tänka mig att bräda och segel är det viktigaste. Bom, mast och fena kan ju kanske vara lite äldre (=billigare), eller? Men för att säga en summa…hmmm…jag är väl inte oförskämd om jag säger att jag är glad om det hamnar (en bit) under 10.000 för allt (ja ja, jag vet att en ny bräda kostar 12.000 och man kan lägga ut 25000 utan några direkta svårigheter, men nu är jag ju en “Anfänger”…) 😉

Ha det så gott!
    /eva

• johan

Medlem
    7 augusti, 2001 vid 07:28

Hej där fröken waffe.

Jag håller inte alls med om dom här gonzoo förslagen innan. Med tanke på att du bara väger 59 kg kan det vara mer bekymmer med en riktigt stor bräda(tror jag).
    Jag skulle hellre satsa på en freestyle/freeride bräda runt 100-110 liter, då du tidigare nämde att du inte ville ha en bräda som blir tråkig så fort.
    Lycka till, kul med fler tjejer i sporten.

• anonym-anvandare

Medlem
    7 augusti, 2001 vid 07:54

Yes! Hos Berndt på Force7.

Kom hem i torsdags. Lite vindfattigt juli i år, va? Fick dock en skön sista vecka med mestadels < 5m2 segling. Vem är du?

• anonym-anvandare

Medlem
    7 augusti, 2001 vid 09:12

Stefan, flintis, hjälpte med foten, åkte hem när kite tävl började.

• anonym-anvandare

Medlem
    7 augusti, 2001 vid 09:33

Ha ha…”Fröken Waffe” I like ;-). Vaddå gå före sina kunskaper..!? Nåja, ge mig några år så skall jag nog hoppa bland vågorna! Och ni som skrattar åt mig under tiden jag lär mig skall jag slänga upp på ett oinridet fullblod, så får vi se hur coola ni är där JAG känner mig hemma! 😉
    Ha det gott!
    /eva

• dr-masse

Medlem
    7 augusti, 2001 vid 10:50

Kul! Hoppas du hittar grejor som passar! Här kommer mina tankar i ämnet, du får ta de för vad de är, mina idéer, men kanske kan de vara värda att läsa. Och småle åt. Och ignorera. Men vem vet, det skulle kunna finnas lite läsvärt i följande rader… 😉

Med tanke på din vikt och var du seglar och dina ambitioner tycker i alla fall jag att det är ganska lätt att rekommendera en första bräda till dig. Försök att hitta en så stor manövervänlig bräda som möjligt. Denna utrustas därefter med två segel, ett runt 7.0 och ett runt 5.5. Med lite “inköpsplanering” borde du kunna köra seglen på samma mast och bom vilket sparar dig lite pengar.

Hur kommer det sig då att jag, i detta publika öga som konfen ändå är, vågar rekommendera just detta? Frånsett min oförmåga att skriva korta inlägg och inte lägga mig i (hå, hå, ja, ja) så ser jag följande fördelar:

– när du blivit lite bättre kan denna första bräda med fördel kompletteras med en vågbräda (som du kommer att vilja ha i Halmstad)
    – du väger tillräckligt lite för att en 100 – 120 liters bräda skall kunna bli riktigt kul för dig redan i 5-6 sekundmeter (här är jag ärligt och heligt duktigt avundsjuk på dig)
    – den tar ett tillräckligt stort segel (typ 7 kvadrat) för att du skall komma igång tidigt men är lättkontrollerad med ett mindre (typ 5 – 5.5 kvadrat) för att kunna kontrolleras i lite mer vind. I början kommer du kanske rentutav att segla mer med ditt “lilla” segel för att lära dig manövrar och segelhantering lite snabbare.
    – dessa brädor är oftast lite hållbara är beggade tävlings/racebrädor vilket jag ser som en fördel i början
    – du lär dig att fotstyra brädan på rätt sätt vilket du kommer att ha stor nytta av när du sedan ger dig ut i lite vågor och på mindre brädor
    – med din vikt och nuvarande kunskapsnivå så är den klart mer kontrollerbar när det blåser lite mer

Så, det var några grundläggande fördelar. I min ambition att förtydliga det hela så tänkte jag ge exempel på några “kandidatbrädor” som du borde kunna hitta till vettigt pris:

Mistral Score 111 (denna tror jag vore kanon för dig)
    Mistral Flow 284 (kolla att den är hel och fin om den är grön i färgen)
    Fanatic Bee 284
    RRD Avantride 270
    F2 Ride 282
    AHD FreeDiamond 65

Nu behöver du inte köpa precis dessa brädor, det är mest för att ge dig en idé om vad jag ser som lämpligt. Finns många andra bra märken!

Segel då? Köp ett lite större freestyle/slalom segel runt 6.5 – 7.0. Exempel på segel i denna storlek är Neil Pryde Supersonic, Supernova och Soul, North Tonic, Naish Koa och Noa, Gaastra 0X, 1X och 2X, Simmer Zero Five. Om du kan, köp ett segel som passar på en 460 cm lång mast som har styvheten “25” (vi talar enbart om masten här, inget annat… ;-). Du borde nämligen ganska enkelt kunna hitta ett vågsegel runt 5.0 – 5.5 med tre-fyra år på nacken som går att rigga på samma mast. Detta sparar pengar. Och vågsegel runt 5.0 har inte förändrats så där våldsamt mycket de senaste åren, så här kan du med fördel välja något från 1995 och framåt och fortfarande få bra grejor. När det gäller det mindre seglet tycker jag ABSOLUT att du skall köpa ett vågsegel,inget annat.

Nu sitter min lilla dotter i mitt knä och vill peta på datorn, så jag får sluta här….ht.kgkd6 (oj! hennes första inlägg på konfen kom där!)

Lycka till å surfa på!

• pher

Medlem
    7 augusti, 2001 vid 11:11

Jaadu,, Eva,, detta förslag (Dr Masses) är jag nog benägen att hålla med om,

Men då får du lova att inte ge upp?!, För en bräda i 110 liters klassen kan nog upplevas som ganska vinglig för en nybörjare. Men skulle jag åandrasidan väga 20 kilo mindre så skulle den kanske vara riktigt stabil? :).

Annars klättra uppåt lite i volym, och som sagt camberfritt segel bör det vara för en tjej, och försök få en så lätt mast som möjligt!
    Och glöm inte att vindsurfing inte är någon kraftsport utan det är teknik, låt vinden göra jobbet åt dig. Tekniken kommer med tiden, bara att kämpa på så blir det lättare och lättare.
    Börja träna med hängsele så fort som möjligt.

Lycka till!

Förresten Dr Masse,, är det du som är med på barnprogrammet? Finns juh en som kallar sig för Dr Masse där? 🙂

• hakuna

Medlem
    7 augusti, 2001 vid 11:44

När det är dags att köra med hängselar, och det är det så fort som möjligt:
    Tamparna skall vara korta, 2-3dm ut från bommen och 3dm isär.
    Räkna med knutna händer runt bommen så att du får symmetrisk inställning. 3-4 nävar till första tamp-fästet är lagom tror jag.

Jag har sett för allt många nybörjare som kör med toklånga snören, det är helt omöjligt att få något vettigt gjort då.

/Niclas

• anonym-anvandare

Medlem
    7 augusti, 2001 vid 13:22

Ehhh…”Waffe”, “Welle”… tyskan förvillar…Vapen är ju inget bra, men vågor är sköna, det var ju de JAG tänkte på i alla fall…ursäkta…hmmm…Och tack än en gång för alla tips!

/eva – “Frk Welle”? 😉

• anonym-anvandare

Medlem
    7 augusti, 2001 vid 17:31

det kan vara bra att ha lite längre de första gångerna och sedan korta ner dom allt eftersom man blir bättre, och känner sig säkrare, så är det lättare att komma i dom i början.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hilfe, bitte… ;-)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.