Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Hinde udde == Speed spot?
-
Hinde udde == Speed spot?
Publicerad av martink på 11 september, 2005 vid 11:33Satt och spanade lite på Google Earth och hittade eventuellt en najs speedspot.
Någon som har varit där? Den ser ju onekligen ut att ha potential för plattvatten både vid SV och NO.
KARTAjudo-freddan svarade 19 år, 4 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Hindensrev har jag också föreslagit, men vad jag vet är det ingen som har seglat där.
Det ser ju onekligen riktigt bra ut, lite mycket träd??? -
Södra väner, nära Lidköping, den ligger i ost/västlig riktning.
Jag tror den är ca: 4 km lång.
Borde funa hur bra som hellst. -
Tom och jag pratade med några locals (inte riktigt locals kanske men nära på och det kom fram uppgifter om att träden var rätt höga…….men det vore trevligt om det finns någon surfare på plats som skulle kunna fota en del av landtungan från marken så vi kan se hur höga träden är……samt ta en snabbflukt av botten om det är riskfritt eller om det finns stenbumlingar överallt?
Så om någon vänlig själ kan checka läget så lovar vi om förutsättningarna är bra, ja då kommer vi ett gäng speeders och seglar, bjuder på bärs gör vi också -
Det här har varit uppe för ca ett år sedan?
Jag var där förra helgen, träden är hyfsat höga tallar och längst in i badviken är det dessutom vindsurfing-förbud på sommaren….Lär funka som vågställe annars men fin sandbotten vid badviken. Men det är väl åtminstånde en bom man skall förbi för att få ned bilen hyfsat nära stranden.
För speed så tror jag träden är för höga, finns väl en tumregel inom segling att man skall multiplicera höjden på ett hinder med tio för att få ett ungefärligt avstånd där vinden inte påverkas alltför mycket, hur hög är en tall?
-
Ledsen att göra er besvikna grabbar, men speed är nog inge vidare vid Hindes rev. Var där i sommras och “spotcheckade”. Det är rätt brett och högt…ser roligare ut uppifrån. Ska man ändå surfa där varnar jag för den fortsatta spetsen…det är långgrunt!
-
Då nu detta spot ser ut att kunna avskrivas så har jag ett annat förslag som iofs också har varit uppe tidigare. Själv är jag ingen speedseglare men känner på mig att jag kommer att bli. Om inte annat så lockar ju alltid duckgippar med 4.5 på plattvatten en del..
På norra Visingsö är det som en “hals” mellan norra och södra delen av ön. Den här halsen är låglänt som ni kan se på kartan (<2m vill jag minnas att det var) och på östra sidan ligger Erstadsviken som är lagom rymlig för att kunna spätta på rejält. På V och SV borde detta ställe ha rätta förutsättningarna. Lätt och billigt att ta sig dit med färja som avgår typ en gång per timma från Gränna.
-
Det blåser väl sällan bra och jämna vindar runt visingsö?
-
Generellt kan man väl säga att Vättern får ganska hyggligt med SV-vind från västkusten så fort det blåser åt samma håll på både väst- och ostkusten. Har dock inte seglat så mycket i södra delen av sjön. För ett tag sedan var det en diskussion på kitekonfen om att det inte är så bra på SV i Jönköpingstrakten men det är ju helt naturligt eftersom det blir frånlandsvind och det ligger skogsbeklädda berg till höger och vänster. Visingsö ligger dock en och en halv mil norrut och tittar man på kartan så är det ca 1,5 mil från var som helst på ön till västra fastlandet. Hur som helst kan jag (nästan) garantera att det blir bra vind på onsdag och söndagen verkar inte bli så dum den heller. Det finns en vindmätare på ön som ligger vid flygfältet på “huvudet”. Ligger på båtwebbens “observationer”. Kolla in den under Maria och på söndag och jämför med varamonklubbens vindmätare så går det kanske att bilda sig en uppfattning om vinden är ok därnere eller inte.
Logga in för att svara.