Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hittade härlig bok vid vindsröjning
-
Hittade härlig bok vid vindsröjning
kalle_windy svarade 19 år, 8 månader sedan 18 Medlemmar · 32 Svar
-
Härlig nostalgi! Minns en kille som var inhyrd pro i Sverige under 80-talet, Jeab Wichitong?, som var överjäklig på freestyle. En av hans vassaste övningar var att rycka seglet ur brädan, flippa det vertikalt 180 grader, för att sen segla vidare med segeltoppen nerkörd i mastfotshålet hållandes riggen i mast o akterlik. (bommen kom ju rätt högt i det läget..) gött!
-
Har också den här boken, helt sjuka saker snubben gör. Dessutom har han grymma paltor på sig…
-
Grymmt!
Men den stora frågan är väl: vem är han? Håller han fortfarande på? Vore kul att veta vata vad han kan idag för god seglingskänsla verkar han ju ha och den går väl inte ur.
-
Som jag förstår det är det bokens författare, Tomas Gunnarsson, som seglar på alla bilder. Och tricken heter ”Högkantssegling i lä innanför bomen med ryggen mot seglet” (omslaget), ”Segling i lä liggande med fötterna i seglet”, ”Segling liggande med fötterna på bomen”, och sist det lite modernare namnet ”Piruett”. Inte riktigt lika catchiga namn som idag va?
Här kommer en annan goding, ”Överslag runt bomen”. Borde kunna generera en rad intressanta skador under inträningen:
-
Svar till:
Gör detta om du kan, Michael Flatley!
[/ QUOTE ]
Kolla hur håret flyger på killen då han utför piruetten!!!
/Staffan
-
Ok, känner att det är dags att bidra med min collection:
Börja segla bräda (1982)
Nu med nya masttekniken!!!
-
Sista bilden var ju grym! Störtsköna färger på både seglet och brädan! Vill ha! Eller kanske inte…
-
Svar till:
Menade omslaget på Funboard-boken såklart
[/ QUOTE ]
Jo, jag förstod det…
-
Funboardboken 1985 (satan det var en bibel på den tiden för mig). Läsa på kvällen ut och praktisera när det blåste och blåste gjorde det jämt på den tiden har jag för mig, körde en F2 Bullit/F2 Cutaway segel på 5,7m² brädan var snabb men svårkörd,seglet var riktigt dåligt krävde massor av vind men det blev aldrig något drag i det! Men det är väl som det är i dag med, man felriggar nya prylar?
-
Jag lärde mig vattenstarta genom att läsa funboardboken och sen ge mig ut och göra likadant. Brädan var en Bic Calypso och seglet ett NP Funsail 4.8. Det var ett par år sen.
Logga in för att svara.