-
Hittat i garaget…
Jag var hemma hos min kära mor och plockade upp en longboard (för att skatesurfa lite med) som har stått i garaget där några år. Där hittade jag ett gammalt segel som jag fick med på köpet när jag köpte min första bräda, och som jag bara hade uppe några gånger första året. Dels visste jag inte hur det skulle riggas och dels var en latta av inne vid den nedre cambern.
Hursomhelst tog jag med det hem och tänkte att det vore kul att se om man kunde rigga upp det. Jag bytte den trasiga lattan mot en NP tublatta som jag hade liggandes och letade fram cambern ur förrådet. Efter en himla massa trimmande och nedhal fick jag det faktiskt att stå riktigt fint tycker jag. Kanske att man kan dra det ännu mer.
Ser väl helt ok ut för att ta lite höjd med?
Detta är när seglet är draget lite mer. Dock tyckte jag att det blev så platt då att camberna nästan inte låg an alls. Kanske skulle funka med längre lattor än original iofs.
(Notera den näst nedersta lattan utan camber som är som ett s. Den såg inte ut så när jag släppte på uthalet som tydligen var fullt draget på den här bilden…)Jag trodde att fladdriga akterlik kom först in bit in på 90-talet och det här kan väl inte vara 90-tal eller? Nån som vet nåt om det och kan berätta?
Om någon mot förmodan har en sån här liggandes hemma till övers så tar jag gärna emot den.
Det var lite pyssligt med camberna på det, så jag fotade en del för att kanske senare göra en guide för att rigga sketgamla cambersegel åt de som blir pålurade dylika saker på blocket och som inte har en aning om hur de ska bära sig åt… Men det kanske bara är en otjänst egentligen?
Logga in för att svara.