• Publicerad av slagsida på 5 oktober, 2009 vid 11:25

Hej

Efter några dagars super överriggning och träning på generell fallteknink o kastfall i synerhet. Känns det som dags att skaffa hjälm.
    Tittat på några stycken speciall hjälmar – tycker att dom liknar alpinhjälmen i uppbyggnad. Tror ni man kan köra med slalomhjälmen?:santa:

pedersen svarade 15 år, 1 månad sedan 14 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • mang-e

Medlem
    5 oktober, 2009 vid 11:40

Leta fram en “gammal” Jofa hjälm…funkar fin fint…iofs så kanske du har lyckats fylla tomrummet bakom ögongloberna med mer än vad jag har lyckats med:wink:.
    Körde med en sådan sist och det kändes inte att jag hade den på mig samt gott att veta att den finns där utifall (nått skulle vara ivägen…)

Annars så kan du söka på detta forum, finns ett antal inlägg och svar gällande surf å hjälm.:cool2:

(måste nämna att under den körde jag med huva, kanske därför den satt så pass bra)

• pedersen

Medlem
    5 oktober, 2009 vid 11:41

Bra ide´med hjälm. Har alltid det numera.
    Tål den vatten, tänker du använda den till skidåkning igen? Kanske bättre att köp en som är gjord för vattensport.
    Såg några grabbar på västra stranden (Halmstad) i lördags som “körde” med för lite nedhal. Ni vet, så seglen ser snyggt sträckta ut i leechen, när den egentligen skall vara fladdrig. Dom hade några feting-kastfall så man undrade hur dom överlevde.
    Mer nedhal – mindre kastfall 😀

• slagsida

Medlem
    5 oktober, 2009 vid 11:51

Den skall användas till skidåkning igen. Det är ju inga pengar att snacka om direkt men ett irritationsmoment att ha dubbel/trippel av alla grejor. Surfhjälmen jag tittade på (Bilder på nätet) ser åtminstone för mitt otränade öga i uppbygganden (skal med “frigolit” på insidan) ut exakt som alpinvarianten. Frågan är om det är ytterligare ett fall av smarta leverantörer som säljer samma produkt med olika stämplar…

• claes6

Medlem
    5 oktober, 2009 vid 11:59

Ah, där sa du nåt! Man borde ju faktiskt kunna plocka fram alpinhjälmen! Efter att ha varit ute och nosat på vågorna i Vilshärad i helgen, insåg jag vad vindsurfing egentligen handlar om (f-n vad kul jag hade!). Och att det är en god idé att köra med hjälm 🙂 Var precis inne på surfers sajt men deras “Pace” var slut (blev dock en “Winner to waverider”-dvd). Det blir inte så mycket skidåkning för min del nuförtiden, så den hjälmen borde funka ypperligt.

Sorry för att jag kanske bryter tråden, men tack för tipset.

• pedersen

Medlem
    5 oktober, 2009 vid 12:22
    Slagsida;581168 wrote:
    Den skall användas till skidåkning igen. Det är ju inga pengar att snacka om direkt men ett irritationsmoment att ha dubbel/trippel av alla grejor. Surfhjälmen jag tittade på (Bilder på nätet) ser åtminstone för mitt otränade öga i uppbygganden (skal med “frigolit” på insidan) ut exakt som alpinvarianten. Frågan är om det är ytterligare ett fall av smarta leverantörer som säljer samma produkt med olika stämplar…

Min hjälm har mer som typ liggunderlag, inte frigolit, inuti…
    Superskön, köpt på oHana
    protecace_497.jpg
    (Klicka för en större bild)
    Övriga bilder till Produkten protecace_497.jpgacewakearmy_2326.jpg

trans.gif Ace Wake

• maglu

Medlem
    5 oktober, 2009 vid 13:17

Fler fördelar med jofa-hjälm.
    När jag plockade ur lite vaddering i toppen på min Jofa-hjälm passar GPS-en (GT31) klockrent, blir inga signalbortfall längre jämfört när jag hade den på armen (hamnade i vattnet).
    Kanske kan hitta nån placering för mobiltelefonen också =)

• jester

Medlem
    5 oktober, 2009 vid 14:05

Bra tips, Maglu! Hur löser du det med vatten-tätning? (och du vet att du kan få GPSen att pipa hur fort du kört?)

• zucko

Medlem
    5 oktober, 2009 vid 15:13

Köpte hjälm förre veckan och kan säga att jag nu till helgen var jävligt glad att jag gjort det då jag fick ett riktigt otrevligt kastfall i hög fart med huvudet in i masten. Vill inte spekulera hur det hade gått om jag väntat med hjälmen.

• stefanlindmark

Medlem
    5 oktober, 2009 vid 17:51

Jag kör med en gammal skatehjälm. Plastskal och frigolit inuti. Värmer lite fint också så här på sensommaren.
    Om du ska använda hjälmen till annat än surf, tänk på att eventuella metalldetaljer (nitar, spännen) kommer att rosta sönder och/eller bli fula av vattnet.

• Borttagen användare

Borttagen användare
    5 oktober, 2009 vid 18:34

Jag körde med en hjälm förut som används mest till inlines, typ en cykelhjälm men rund i formen. Köpte nyss en Ace wake med öronlappar, en sån som är bild på ovan och den är superskön och värmer fint. Finns på surfspot förstås

• skarabe

Medlem
    5 oktober, 2009 vid 18:45

Jag kör Gath och har varit grymt nöjd med den, både på vattnet och i skidbacken. Väldigt lätt och sitter slimmat för att inte störa under segling.

• maglu

Medlem
    5 oktober, 2009 vid 21:25
    Jester;581196 wrote:
    Bra tips, Maglu! Hur löser du det med vatten-tätning? (och du vet att du kan få GPSen att pipa hur fort du kört?)

Jag har faktist kört oskyddat hittils. Har använt en Haglöf Watatait som läckt hela sommarn (innan jag fixade hjälmen) och gpsen har klarat det bra. I hjälmen blir det mindre vatten med tryck och rinner av fort, jämfört med en halvfyllt “vattentät” påse =).
    En aquapak e.dyl blir trångt, har funderat på vanlig plastpåse och påsförslutare, eller med zip. Men risken för läckage gör att det känns värre att det ligger vatten och skvalpar, än men nån översköljning då och då…den ska ju vara tät…

Hmm oskyddat…varför inte köra safe…en hopknuten “Profil” borde funka klockrent…=D

Jodå, den piper, men har inte lärt mig koden än =)

• lajvarn

Medlem
    6 oktober, 2009 vid 07:14

Kör också med en gammal Jofa-hjälm. Sitter hur skönt som helst, man märker aldrig av den.
    Skyddar inte bara huvudet heller. Min är knallröd så man syns bra om man av någon anledning skulle ligga i vattnet.

• pedersen

Medlem
    6 oktober, 2009 vid 07:16
    Maglu;581415 wrote:
    Hmm oskyddat…varför inte köra safe…en hopknuten “Profil” borde funka klockrent…=D

Det funkar……

• macedu

Medlem
    6 oktober, 2009 vid 07:55
    Slagsida;581155 wrote:
    Hej

Efter några dagars super överriggning och träning på generell fallteknink o kastfall i synerhet. Känns det som dags att skaffa hjälm.
    Tittat på några stycken speciall hjälmar – tycker att dom liknar alpinhjälmen i uppbyggnad. Tror ni man kan köra med slalomhjälmen?:santa:

Detta funkar alltid 🙂 HJÄLMEN ASSÅ, på förmiddagen i vatten och på kvällen is 🙂

[IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=61&pictureid=417&thumb=1[/IMG]

Kolla på blocket så finner Ni lekhjälmar(finns nog skate osv osv oxå) av alla de slag för en billig penning…

/mac

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.