Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hjälm, rekommendation

• Hjälm, rekommendation

Publicerad av dunderklumpen på 22 september, 2009 vid 08:37

Hej,

Tänkte att jag skulle köpa en hjälm för att skydda det lilla man har kvar. Finns det någon ni kan rekommendera eller är det lugnt att köpa en skatehjälm på stadium för 199 spänn? Förutom att den säkert rostar.

Såg i en gammal tråd att vissa fick ont i öronen när det var kallt osv, och jag kan tänka mig att jag är en som får det då jag kan få det utan att vara ute på vattnet. Skulle tydligen ha ”öronlappar” på hjälmen då.

/Anders

dunderklumpen svarade 15 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • mattiasn

Medlem
    22 september, 2009 vid 08:45

Det viktigaste är att den sitter skönt på skallen. Sitter den inte skönt använder man den inte.

Sen finns det ju klara fördelar med en riktig kite/vattensport hjälm som det finns andra som är duktigare på att förklara än vad jag är.

När jag skulle köpa min testade jag alla jag kunde komma åt. Hittade tyvärr ingen som passade min skalle. Tillslut hittade jag en skate/inlines hjälm på Biltema för ca 200 kr. Den sitter kanon på mig men kanske inte håller lika bra så jag får vara beredd på att byta den efter att den gjort sitt första gången. Har heller inga öronlappar på den men det blir huva under när det blir kallare.

Tänk också på att det är gott att kunna justera den så att man får plats med huvan under hjälmen.

• hbgkitare

Medlem
    22 september, 2009 vid 08:48

Köpte en skatehjälm på Stadium förra året och den håller ännu!

• hildingdude

Medlem
    22 september, 2009 vid 08:53

shred ready är fett bra hjälmar men jag vet inte om dom finns i sverige 😛

• above_the_law

Medlem
    22 september, 2009 vid 09:00

Skatehjälm, njae…
    Beror på vilket material som sitter inne i hjälmen.
    Jag lånade min frus skatehjälm från Stadium några ggr (när min surfhjälm var borta) och efter bara några ggr i vattnet så började skumgummit pulvriseras och vadderingen att trilla bort. Sitter dock skönt så länge det varar, men suger ju vatten och blir tyngre efter en stund på vattnet…
    Kör hellre med hockeyhjälm i s f. Fråga Silversurfaren…

Pro-tec har ju annars en hjälm som du kan ha både på land och i vatten, med öronlappar som går att ta bort och den suger inte vatten.
    Inte lika dyr som Sweet heller…
    Det ultimata vore ju om den haft en klämma för googles också, men går ju att ha under hjälmen faktiskt…

• dak

Medlem
    22 september, 2009 vid 09:00

Robban på robsport.se har sköna hjälmar inne, anpassat för kitesurfing/wakeboarding. Kommer dock inte på vad de heter men ring honom för mer info om du e intresserad.

• dak

Medlem
    22 september, 2009 vid 09:08
    Dunderklumpen;577683 wrote:
    Hej,

Såg i en gammal tråd att vissa fick ont i öronen när det var kallt osv, och jag kan tänka mig att jag är en som får det då jag kan få det utan att vara ute på vattnet. Skulle tydligen ha ”öronlappar” på hjälmen då.

/Anders

Öronlappar har man för att inte trumhinnan ska gå sönder vid feta krasher. Wake hjälmar brukar ha detta skydd.

• sala

Medlem
    22 september, 2009 vid 10:18

http://www.nocomply.se/product_info.php/products_id/3785

eller här, sök på capix http://www.birkasport.se/

Eller köp billig skate hjälm o limma neopren från en gammal våtdräckt i den!

• dunderklumpen

Medlem
    22 september, 2009 vid 10:32

Tackar för svar, det blir till att sticka ut och prova 🙂

Hbgkitare;577690 wrote:
    Köpte en skatehjälm på Stadium förra året och den håller ännu!

Var det en sån här? http://www.stadium.se/sport/skateboard/hjalmar-skydd/091061/warp-u-skb-hlm1-ws091

/A

• wakenils

Medlem
    22 september, 2009 vid 10:38

den här funkar jävligt bra…

passar på o fira mitt 1000e inlägg med nåt skoj =) var en grym helg i ccp f.ö.

• dunderklumpen

Medlem
    22 september, 2009 vid 11:01

Hahaha, ja det var ju oxå ett sätt 😀

• jonas_p

Medlem
    22 september, 2009 vid 12:14

Jag köpte en som var liknande den här: http://www.stadium.se/sport/skateboard/hjalmar-skydd/077095/warp-pink-ink-helmet

Fast min är knall röd, jag tänkte att det var bra att synas när man låg o guppade i vattnet.

Hjälmen funkar bra, och räddade nog mig förra året då jag körde lite windsurf och masten träffade huvudet.

• above_the_law

Medlem
    22 september, 2009 vid 12:18
    dak;577698 wrote:
    Robban på robsport.se har sköna hjälmar inne, anpassat för kitesurfing/wakeboarding. Kommer dock inte på vad de heter men ring honom för mer info om du e intresserad.

Jepp, Rob har Pro-tec (men inte uppe på hemsidan, så ring honom)
    Så här ser dom ut:
    http://www.protechelmet.com/products.asp?cat=11

• above_the_law

Medlem
    22 september, 2009 vid 12:19
    WakeNils;577728 wrote:
    den här funkar jävligt bra…

passar på o fira mitt 1000e inlägg med nåt skoj =) var en grym helg i ccp f.ö.

Gott att Bob Hund var där och körde:laugh:!

• 1111

Medlem
    22 september, 2009 vid 16:30

Jag var inne på Onwater i Lund i dag, de hade fin fina Gath hjälmar för 899 kr.. inkl öronskydd..

Tyvärr var Large slut, alla andra stl hade de hemma..

Totte

• dunderklumpen

Medlem
    22 september, 2009 vid 16:51
    1111;577795 wrote:
    Jag var inne på Onwater i Lund i dag, de hade fin fina Gath hjälmar för 899 kr.. inkl öronskydd..

Oj, ja det var lite mer än vad jag tänkte mig. Säg gärna till om du hittar hjälmar på andra ställen 🙂 o lycka till.

/Anders

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA