Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hjälmtips…
-
Hjälmtips…
Publicerad av anonym-anvandare på 29 april, 2004 vid 14:26…på såväl riktiga WS-hjälmar som bra hockeyhjälmar eller annat…för min ömtåliga skalle…mottages tacksamt.
Matsmag svarade 20 år, 6 månader sedan 8 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Tja!
har själv införskaffat en Jofa hockeyhjälm. Tror det är en av dom säkraste i kombination med låg vikt. Dessutom öronskydd för misslyckade framåtloopar.
Man blir ju inte ballast i viken, men vem är ball med hjälm på oberoende av typ…
Billig var den också, betalade 329 på ICA, då fick jag med galler också.
/Micke
-
Jag har klämt lite på Pro-Tecs hjälmar på en mässa och de verkar rätt sjyssta.
Finns bl a på http://www.kajaktiv.se/Paddling/paddling.asp?strGren=helmut -
Kollade på några skate/rollerblade hjälmar i dag. det var av märket protech tror jag. De skulle ha 299 kr vilket jag tycker var ett helt ok pris för en hjälm.
-
Köpte nyligen en Cutre på surfersworkshop, funkade kalas, satt smäckat å fint å ja märkte knappt att jag hade den på mig! Den värmde dessutom lite, perfekt när det känns överflödigt med huva men lite kyligt utan, 350 kr..
/fralle -
Jag kör med Jofa också… fungerar bra. En annan färg kanske hade varit bra.. min är gul.
-
Det finns bara en liten nackdel med Pro-Tecs hjälmar!
De är riktigt schyssta men är också riktigt, svettigt dyra! -
Gath är klart slimmast men tyvärr också dyrast. Om du ska segla i vågor, loopa mm så köp en lätt hjälm som inte samlar vatten eftersom du annars kan få sköna whiplashdrag i nacken. Det fick jag med en gammal Jofa. Galler är heller inge bra om man fastnar med något i gallret, för då får du ännu grymmare whiplashnackskador.
En fördel med Gath är att i rejäla tvättmaskinsvågor så är hjälmen så smidig att vattnet inte får tag i huvudet på samma sätt som en större hjälm. En hjälm som sticker ut från skallen ökar ytan som vågen får tag på.
/Magnus
Logga in för att svara.